بررسی عوامل کلیدی جمع سپاری و تأثیر آن بر موفقیت پروژه (مورد مطالعه: شرکت پدیده شاندیز)
الموضوعات :میر حمید تقوی 1 , علیرضا علی احمدی 2 , محمدعلي شفيعا 3 , پیمان اخوان 4 , علی بنیادی نائینی 5
1 - سیاستگذاری علم و فناوری-دانشگاه علم و صنعت ایران
2 - دانشگاه علم و صنعت ایران
3 - دانشگاه علم و صنعت ایران
4 - دانشگاه علم و صنعت ایران
5 - دانشگاه علم و صنعت ایران
الکلمات المفتاحية: جمع سپاري, خرد جمعی, معادلات ساختاری, موفقیت پروژه,
ملخص المقالة :
یکی از مهمترین روندهایی که نگاه کسب و کارها، دولت ها و سازمان های بشردوستانه به بازار اینترنت و موبایل را تغییر می دهد، جمع سپاری است. این پارادایم جدید که بر اساس مشارکت در چارچوب خرد جمعی شکل گرفته به عنوان مدل کسب وکار در حال ظهور جدیدی شناخته شده است که با استفاده از غیرحرفه ای ها در کنار حرفه ای ها، سعی در صرف هر چه کمتر زمان و به تبع آن هزینه کمتر در اجرای وظایف دارد. هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل مؤثر بر جمع سپاری و رابطه آن با موفقیت پروژه در شرکت پدیده شاندیز است. جهت انجام تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای پژوهش، از روش مدل یابی معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعات جزیی با نرم افزار اسمارت پی ال اس2 استفاده شده است. برای این منظور 200 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت پدیده شاندیز که از آشنایی کامل در حوزه جمع سپاری برخوردار بوده و در این زمینه فعالیت های عملیاتی و تحقیقاتی داشته اند، با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و از طریق پرسشنامه و مصاحبه مورد ارزیابی قرار گرفته اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که 1. مشارکت کنندگان بیشترین تأثیر را بر جمع سپاری دارند. 2. جمع سپاری تأثیر معناداری بر عملکرد کسب و کار و موفقیت پروژه دارد. 3. شاخص رضایتمندی مشتریان مهمترین عامل در توصیف تغییرات موفقیت پروژه است.
آذر، ع. غلامزاده، ر. قنواتی، م. (1391)، مدلسازی مسیری-ساختاری در مدیریت، کاربرد نرم افزار Smart PLS. انتشارات نگاه دانش، چاپ اول، تهران.
حبیبی،ح.ر. (1391)،"استفاده از جمع سپاری برای تجاری سازی ایده ها، محصولات و خدمات در کسب وکارها". اولين همايش ملي مديريت و كارآفريني.
حنفی زاده، پ. زارع و رواسان، ا. (1391)، روش تحلیل ساختارهای چند سطحی با استفاده از نرم افزار SmartPLS، ترمه.
چسبرو، ه. (2003)، نوآوری باز: پارادایم نوین آفرینش و تجاری سازی فناوری. (س. ک. باقری، و م. شاوردی، مترجم). انتشارات دانشگاه هاروارد.
قاسمى،و. (1391)، " برآورد حجم بهینه نمونه در مدلهاى معادله ساختارى و ارزیابى کفایت آن براى پژوهشگران اجتماعى" مجله جامعه شناسان ایران، 4 ، تهران.
کشتکار،م. پیشوایی.م.س، محمدی،ا.س. (1391)،"جمع سپاری پیشران کسب و کار."81-20.
Aronson, Z. H., Shenhar, A. J., & Patanakul, P. (2013). Managing the Intangible Aspects of a Project: The effect of Vision, Artifacts, and Leader Values on
Project Spirit and Success in Technology‐Driven Projects. Project Management Journal, 44(1), pp. 35-58
Bayus, B. L. (2013). “Crowdsourcing new product ideas over time: An analysis of the Dell IdeaStorm community. ” Management Science, 59(1), pp. 226-244. Brabham, D. C. (2008). “Crowdsourcing as a model for problem solving an introduction and cases.” Convergence: The International Journal of Research into
New Media Technologies, 14(1), pp. 75-90. Cleland, D. I. (1986, September). Measuring Success: The owner’s viewpoint. In Proceedings of the 18th Annual Seminar/Symposium (Montreal/Canada) (pp. 6-12).
Delaney, D. G., Sperling, C. D., Adams, C. S., & Leung, B. (2008). Marine invasive species: validation of citizen science and implications for national
monitoring networks. Biological Invasions, 10(1), pp. 117-128.
Eagle, N. (2009). txteagle: Mobile crowdsourcing. In Internationalization, Design and Global Development (pp. 447-456). Springer Berlin Heidelberg. Franke, N., Von Hippel, E., & Schreier, M. (2006). “Finding Commercially Attractive User Innovations: A Test of Lead‐User Theory.” Journal of Product
Innovation Management, 23(4), pp. 301-315
Friedman, T. L. (2006). “The world is flat: The globalized world in the twenty-first century.” London: Penguin. Galloway, A. W. E., Tudor, M. T., & Haegen, W. M. V. The reliability of citizen science: a case study of Oregon White Oak stand surveys, Wildlife Soc. B, 34,
pp. 1425-1429.
Geiger, D., Seedorf, S., Schulze, T., Nickerson, R. C., & Schader, M. (2011). “Managing the crowd: towards a taxonomy of crowdsourcing processes. Hair Jr, J., Sarstedt, M., Hopkins, L., & G. Kuppelwieser, V. (2014). Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) An emerging tool in
business research. European Business Review, 26(2), pp. 106-121.
Howe, J. (2006). “The rise of crowdsourcing.” Wired magazine, 14(6), pp. 1-4. Jankūnaitė, G. (2015). Factors affecting consumer involvement into crowdsourcing in Lithuania. Jankūnaitė G. Factors affecting consumer involvement into
crowdsourcing in Lithuania: master thesis [Manuscript]. Vilnius, ISM University of Management and Economics.
Kaufmann, N., Schulze, T., & Veit, D. (2011). “More than fun and money. Worker motivation in crowdsourcing–a study on mechanical turk.”
Kerzner, H. R. (2013). Project management: a systems approach to planning, scheduling, and controlling. John Wiley & Sons. Kleemann, F., VoB. G. G., & Rieder, K. (2008). Un (der) paid innovators: The commercial utilization of consumer work through crowdsourcing. Science,
Technology & Innovation Studies, 4(1), PP-5.
.Lawton, J. (2006). Web T-shirt company builds a community, business. National Public Radio. Li, Z., & Hongjuan, Z. (2011, June). “Research of crowdsourcing model based on case study.” In Service Systems and Service Management (ICSSSM),8th
International Conference on (pp. 1-5). IEEE. Li, N. L., & Zhang, P. (2005). The intellectual development of human-computer interaction research: A critical assessment of the MIS literature (1990-
2002). Journal of the Association for Information Systems, 6(11), pp. 9.
Malone, T. W., Laubacher, R., & Dellarocas, C. (2009). Harnessing crowds: Mapping the genome of collective intelligence. Maltz, A. C., Shenhar, A. J., & Reilly, R. R. (2003). Beyond the balanced scorecard: Refining the search for organizational success measures. Long Range
Planning, 36(2), pp.187-204. Parameswaran, M., & Whinston, A. B. (2007).” Social computing.” An overview. Communications of the Association for Information Systems, 19(1), pp.
22-37. Poli, M., Cosić, I., & Lalić, B. (2010). Project strategy: Matching project structure to project type to achieve better success. International Journal of
Industrial Engineering and Management, 1(1), pp.29-40. Prügl, R., & Schreier, M. (2006). Learning from leading-edge customers at The Sims: opening up the innovation process using toolkits. R&D
Management, 36(3), 237-250.
ROUSE, A. (2010). A Preliminary Taxonomy of Crowdsourcing. ACIS 2010 Proceedings. Paper 76. Sakamoto, Y., Tanaka, Y., Yu, L., & Nickerson, J. V. (2011).” The crowdsourcing design space.” In Foundations of Augmented Cognition. Directing the Future
of Adaptive Systems, pp. 346-355. Schenk, E., & Guittard, C. (2009, December). “Crowdsourcing: What can be Outsourced to the Crowd, and Why. In Workshop on Open Source Innovation,
Strasbourg, France.
Sharma, A. (2010). Crowdsourcing Critical Success Factor Model: Strategies to harness the collective intelligence of the crowd. Working paper.
Shenhar, A. J., Levy, O., & Dvir, D. (1997). Mapping the dimensions of project success. Project Management Journal, 28(2), pp. 5-13
Shenhar, A. J., Dvir, D., Levy, O., & Maltz, A. C. (2001). Project success: a multidimensional strategic concept. Long range planning, 34(6), pp. 699-725. Shenhar, A. J., & Dvir, D. (2007). Reinventing project management: the diamond approach to successful growth and innovation. Harvard Business Review
Press. Stanoevska-Slabeva, K. (2011, October). “Enabled innovation: Instruments and methods of internet-based collaborative innovation.” In Draft paper prepared
for the first Berlin Symposium in Internet and Society, Berlin. Surowiecki, J. (2004). The wisdom of crowds: Why the many are smarter than the few and how collective wisdom shapes business, economies, societies and
nations little. Brown ISBN 0-316-86173-1.
Surowiecki, J., & Silverman, M. P. (2007). “The wisdom of crowds.” American Journal of Physics, 75(2), pp.190-192. Vukovic, M. (2009, July).” Crowdsourcing for enterprises.” In Services-I, 2009 World Conference on (pp. 686-692).
IEEE.
Walker, R. (2011). The Trivialities and Transcendence of Kickstarter. New York Times Magazine.
Wong, K. K. K. (2013). Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) techniques using SmartPLS. Marketing Bulletin, 24(1), pp.1-32.
Zhang, P. (2008). Technical opinion Motivational affordances: reasons for ICT design and use. Communications of the ACM, 51(11), pp.145-147 Zhao, Y., & Zhu, Q. (2014). Evaluation on crowdsourcing research: Current status and future direction. Information Systems Frontiers, 16(3), pp. 417-
434.