الگوي ساختاري اثر مؤلفههاي مديريت کيفيت جامع بر عملکرد شغلي کارکنان ستادي با نقش تعديل کننده عوامل سازماني در دانشگاههاي فرهنگيان
الموضوعات :
1 - دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: مدیریت کیفیت فراگیر عملکرد شغلي فرهنگ سازماني حمايت سازماني دانشگاه فرهنگيان,
ملخص المقالة :
هدف ازپژوهش حاضر بررسي الگوي ساختاري اثر مؤلفههاي مديريت کيفيت جامع بر عملکرد شغلي کارکنان ستادي با نقش تعديل کننده عوامل سازماني در دانشگاههاي فرهنگيان بود.روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کارمندان ستادی32 دانشگاه در سال 1395و به تعداد 2553 نفر بود. حجم نمونه بر اساس جدول كرجسي و مورگان 335 نفر و روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی بود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامههاي مدیریت کیفیت فراگیر موسسه کیفیت فدرال آمریکا، عملکرد شغلي پاترسون (2000)، فرهنگ سازماني دنيسون و اسپريترز( 1991) و حمايت سازماني اينرنبرگر و همكاران ( 1986) استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها بر اساس آلفای کرونباخ به ترتيب 97/0 -92/0 – 95 /0 و 74/0 برآورد گردید. دادهها با نرم افزار PLS وspss23 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد مؤلفههاي تمرکز بر مشتری، توانمندسازی کارکنان و کار تیمی، تجزیه و تحلیل کیفیت؛ تضمین کیفیت و بهبود کیفیت با نقش تعدیل گر فرهنگ سازمانی با عملکرد شغلی رابطه دارد (01/0 > P ). هم چنین بین مؤلفههاي حمایت و رهبری مدیریت عالی، برنامه ریزی استراتژیک، تمرکز بر مشتری؛ تضمین کیفیت و بهبود کیفیت با نقش تعدیل گرحمایت سازمانی با عملکرد شغلی رابطه دارد ( 01/0P>). پیشنهاد می شود در دانشگاه فرهنگیان از مدیریت کیفیت جامع برای بهبود عملکرد شغلی کارکنان استفاده شود و در این میان متغیرهای فرهنگ سازمانی و حمایت سازمانی نقش اساسی دارند.
ابراهیم، خردمند و فتاح ناظم، ( 1389 )، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و عملکرد کارکنان دانشگاه آزاد اسلامیواحد تهران شمال. فراسوی مدیریت، سال سوم – شماره 12 – بهار 1389 – ص ص 159 – 181.#
اسد، م، (1383) بررسی از وضعیت مدیریت کیفیت در سازمان تربیت بدنی، مجله المپیک، ، (3-4 (24)، 115-134.#
براتی احمد آبادي، ه، عریضی، ح؛ نوري ا (1389)،رابطه بین جو سازمانی و وجدان کاري با عملکرد شغلی، فصلنامه روانشناسی کاربردي، ص 65-13.#
بهارستان، ا؛ اکبری، پ و شائمی برزکی، ع،(1391)،تحلیل تأثير فن آوري اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع برعملکرد سازمان، فصلنامه فن آوري اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال سوم، شماره دوم، ص 27-11. #
پورصادق، ن و همكاران، (1389)."ارزيابي تأثير متغيرهاي فرهنگ سازماني بر نوآوري سازماني با منطق فازي"، اولين كنفرانس بين المللي مديريت و نوآوري.#
جاجرمی زاده، م، فیضی،ط؛ عباسی، ن و مشتاق ابرقویی، ح (1392)، طراحی و تبیین مدل عوامل ادراکی مؤثر بر موفقیت ذهنی در شغل، پژوهشنامه مدیریت تحول، سال ششم، شماره 23-11#
ذوالفقاری ،ر ، کلانتری ، م 1387( ،( تجزیه و تحلیل از سطح پیاده سازی مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن)، مجله افکار مدرن در تحصیلات، 3 (10): 63-76 #
زارعی، م،ح، (1372)، فرهنگ و عملکرد سازمانی، «مجله دانش مدیریت»، شماره 23-11.#
زبردست، كريم،(1382)، بررسي رابطه بين فرهنگ سازماني و عملكرد مديران متوسطه، پايان نامه كارشناسي ارشد دانشگاه: تهران، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي. 34-22(9)3#
سرمدی م، ع شالباف آ،1386 اخلاق حرفه ای در مديريت کیفیت فراگیر،تهران، فصلنامة اخلاق در علوم و فناور 2 (11-24): 99-110،
شیخ اسمعیلی، س، (1394)،شایسته سالاری ادراک شده مدیران و توانمند سازی شناختی کارکنان مجله فرایند مدیریت توسعه دوره28 شماره1بهار صص139-117.#
عریضی، ح، گل پرور، م،(1389)، الگوي مسیر روابط حمایت سازمانی، ادراك شده با متغیرهاي شغلی حرفه اي و سازمانی.پژوهشهاي مدیریت در ایران ص 15_24#
مصدق راد، ع.م، (1394)، کلیات سازمان و مدیریت بهداشت و درمان، تهران: انتشارات دیباگران.#
منوريان ع، قرباني م، و شريفي م، (1387)، فرهنگ سازماني با تکيه بر مدل دنيسون، چاپ اول، شيراز : انتشارات دانشگاه شيراز .ص 46-22.#
Chen, D, N, & Liang, T, P, (2011), Knowledge evolution strategies and organizational performance: A strategic fit analysis.Electronic Commerce Research and Applications, 10(2), 75–84.#
Chiaburu, D, Thundiyil, T,& Wang, J, (2014), Alienation and its correlates: Ameta-analysis.EuropeanManagement Journal , 32, 24-36.#
Chiang C -F, Hsieh T-Sh.(2012) “The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job performance: The mediating effects of organizational citizenship behavior”, International Journal of Hospitality Management, Vol, 31, pp, 180–190.#
Denison, D.R., Spreitzer, G.M.(1991).Organizational culture and organizational development: a competing values approach.Research in Organizational Change and Development, 5, 1-21.#
Dubey, R., & Singh, T, (2013),Soft TQM for sustainability: An empirical study on Indian cement industry and its impact on organizational performance, pp.77- Retriegved from #
Eisenberger, R. Rvhadz ,T, Huntington, R, Hutchison, S., & Sowa, D, (1986), Perceived organizational support.Journal of Applied Psychology, 71(3): 500-507.#
Evans, J, R , (2002), The Management And Control Of Quality , 5th ed, Thomson Learning.#
Gelbard, R, & Carmeli, A, (2009), The interactive effect of team dynamics and organizational support on ICT project success, International Journal of Project Management, 27: 464-470.#
Heinonen, J, & Korvela, K, (2003), How about measuring Entrepreneurship, Turku School of Economics and Business Administration, Turku, Finland, pp, 1- Psychology,86(1): 42–51.#
Ho, Y, C, & Tsai, T, H, (2006), The impact of dynamic capabilities with mark etorientation and resource-based approaches on NPD project performance, Journal of American Academy of Business , Cambridge, 8(1), 215–229.#
http://link.springer.com/search?-facet-author=Rameshwar+Dubey.#
http://tqm-iran.blogfa.com#
Hung R,Y,Y,liens b,y,yang b.kuo y,(2011), impacted tam and organizational learningon innovation performance in the high teeth industry international business review20,213-225.#
Keramati, A, &Albadvi, A, (2009), Exploring the relationship between use of in formation technology in total quality management and SMEs performance using canonical correlation analysis: A survey on Swedish car part suppliers ector, International Journal of Information Technology and Management archive, 8(4), 442-462.#
Krejcie, R.V., & Morgan, D.W.(1970).Determining Sample Size for Research Activities.Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610#
Loi, R, N, Hang-Yue &, Foley, S, (2006),Linking employee justice perceptions to organizational commitment and intention to leave: The mediating role of perceived organizational support, Journal of Occupational and organizational psychology, 79, 101-120.#
Mok, E.and Au-Yeung, B.(2002).Relationship Between Organizational Climate and Empowerment of Nurses in Hong Kong.Journal of Nursing Management, 10: 129-137#
Peterson C.(2000).The future of optimism.Am Psychol, 55:44-55.#
Peterson C, (2000), The future of optimism, Am Psychol, 55:44-55.#
Rahman, S, (2004), The future of TQM is past, Can TQM be resurrected? Total Quality Management, 15(4), 411–422.
Robbins, S,P, (2005), Management, eighth edition, entice Hall of India.#
Roberts, Gary E, and Pavlak, T, (1996).Municipal government Personnwl Professional and Performance appraisal: Is there a consensus on the characteristics of an effective appraisal system? Public Personnel Management, Vol, 25,No, 3, Fall#
Saleh, A, S, Piaw, C, Y, Idris, A, R, (2015), Factors Influencing the Employees’ Service Performance in Ministry of Education in Sultanate of Oman, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197,23-30.#
Shrmrhvn, J.Hunt, J, Pi, Osborne, Richard Real Madrid (2014), "Management of Organizational Behavior", translated by Mehdi IRAN Nejad, Tehran, Research and Training Institute of Management.#
Wang, J.Keung, C – W, (2011) “Understanding organizational citizenship behavior from a cultural perspective: An empirical study within the context of hotels in mainland China”, International Journal of Hospitality Management, Vol, 30, Issue 4, pp.845-854#
Yiing, L, Y, & Bin Ahmad, K, Z, (2009), “The Moderating Effects of Organizational Culture on the Relationships Between Leadership Behavior and Organizational Commitment and Between Organizational Commitment and Job Satisfaction and Performance”, Leadership & Organization Development Journal, Vol, 30, No.1, pp, 53-86.#
Zheng W, et al, (2009), "Linking Organizational Culture, Structure, Strategy, and Organizational Effectiveness: Mediating Role of Knowledge Management", J, Bus Res.doi:10.1016/j,jbusres,06,005, 27.#