ارزيابي عوامل موثر در تحقق سازمان دولتي كارآفرين ( مطالعه موردي سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران)
الموضوعات :
1 - دانشگاه علم وصنعت ایران
2 - علم و صنعت ايران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, کارآفرینی سازمانی, سازمانکارآفرین, نوآوری, ساختارسازمانی, فرهنگ سازمانی,
ملخص المقالة :
امروزه با نگاهیگذرا به تغییرات روبه تزاید و تحولات شگرف و گستردهایکه هر روز در تمامی عرصههای زندگی اجتماعی و حتی ارزشها و فرهنگ حاکم بر جوامع رخ میدهد، موجب شده تا كارآفرينيبه عنوان يك راهبرد اثربخش براي توسعه اقتصادي و اجتماعي كشورها شناختهشود. از طرفی سازمانهای دولتی عصرصنعت، درصورتي ميتوانند از پس چالشهای جامعه به شدت متغیّر عصر اطلاعات و اقتصاد دانش پایه برآيندكه ابتداء خود نوآور وکارآفرین شوند. با توجه به آنکه سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران یک سازمان دولتی است که مترصد دستیابی به یک سازمان کارآفرینانه میباشد. لذا در اين مقاله سعي شده است تا فرایند کارآفرینی در ابعاد سه گانه عوامل ساختاري، رفتاري، زمينهاي به صورت يكپارچه شناسایی و ابعاد توسعه کارآفرینی در اين سازمان دولتي تبیین شود. نتايج حاصل از اين تحقيق مشخص مينمايدكه سه عامل ساختاري، رفتاري، زمينهاي و متغيّرهاي تبيينكننده اين عوامل، قابليت اندازهگيريبه صورت يكپارچه درمدل معادله ساختاري را دارا مي باشد. همچنين با بررسي و رتبه بندي عوامل مورد بررسي بر اساس ضرايب اثر سطح معناداري مي توان ارزش هر متغيّر كارآفرينانه را جهت تحقق سازمان دولتي كارآفرين پيگيري نمود.
1 [فرهنگی،علي اكبر، صفر زاده،حسين، کارآفرینی (مفاهیم ، نظریه ها، مدل ها و کاربردها)، انتشارات سازمان کار و تامین اجتماعی، چاپ اول، 1386.
]2[ صفر زاده، حسين، "طراحی و تبیین الگوی ارتباطات سازمانی در فرآیند کار آفرینی سازمان با تاکید بر شرکتهای پخش سراسری در ایران" رساله دکتری مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، 1384.
]3[ هادی زاده مقدم، اكرم، رحیمی فیل آبادی، فرج الله،كار آفريني سازماني، انتشارات جانان، چاپ اول 1384.
]4[ حسن مرادی، نرگس، مدیریت کارآفرینی، انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، چاپ اول، 1385
]5 [ازبرن، ديويد، پلاستریک، پيتر، بازآفرینی دولت، ترجمه.امینی، انتشارات سازمان فرهنگی فردا، چاپ اول، 1384.
[6] D.J. Smith , “The politics of innovation: Why innovations need a godfather”, Technovation Vol. 27 .2007. pp. 95–104]
]7[ هیوز،آن، مدیریت دولتی نوین، نگرش راهبردی (استراتژیک) سیر اندیشه ها، مفاهیم، نظریه، الوانی سيد مهدي و همکاران، انتشارات مروارید، چاپ هشتم، 1386.
[8] N.C. Roberts “Public entrepreneurship and innovation”, Policy Studies Review,Vol. 11 No. 1, 2002, pp. 55-74
[9] S. Borins, “Loose canons and rule breakers, or enterprising leaders? Some evidence about innovative public managers”, Public Administration Review, Vol. 60, 2000,pp. 498-507.
[10] T .Sotirakou,. and M. Zeppou, “How to align Greek civil service with European Union public sector management policies: a demanding role for HR managers in the.anagement, Vol. 18 No. 1, 2005, pp. 54-82.
] 11[ مقیمی، سيد محمد، کار آفرینی در سازمانهای دولتی، انتشارات فراندیش، چاپ اول1384.
] 12[ میرزایی اهرانجانی ،حسن " تاملی بر واژه های تخصصی (2)"، دانش مدیریت شماره17، 1371.
] 13[ میرزایی اهرانجانی،حسن " پژوهش کاربردی (1)"، دانش مدیریت، شماره17، 1371.
[14] M.Mohamed,"Factors affecting organizational creativity and innovativeness in Egyptian business organizations : anempirical investigation "Journal of Management DevelopmentVol. 24 No. 1, 2005pp. 7-33q
]15 [استیفن رابينز، تئوری سازمان ساختار و طرح سازمان، مهدي الوانی، .دانایی فرد، انتشارات صفار_اشرافی، چاپ بیست و دوم، 1387.
]16[ جویس،پاول، استراتژی در بخش دولتی ( راهنما برای مدیریت اثربخش تغییر )، صدیقه، خورشید، انتشارات رسا، چاپ اول، 1385.
]17[ دیوید، فرد.آر، مدیریت استراتژیک، ترجمه پارسیان،علي، اعرابی، سيد محمد، انتشارات پژوهشهای فرهنگی، چاپ نهم، 1385.
]18[ علي رضا علی احمدی، فناوری اطلاعات و کار بردهای آن، انشارات مروارید دانش، چاپ اول، 1382.
]19[ ت. افرایم و همکاران، فناوری اطلاعات برای مدیریت دگرگونی سازمانها در اقتصاد دیجیتالی، انتشارات دانشگاه پیام نور چاپ اول، 1385.
]20[گيبسون، روان، نو انديشي در عصر تحول، ترجمه شيرازي، علي انتشارات سازمان مديريت صنعتي،چاژ اول 1386
]1 2[الوانی،سيد مهدي، مدیریت عمومی، انتشارات نی، چاپ دوم ، 1383.
]22[ ازبرن، ديويد، بازآفرینی دولت، ترجمه.امینی،فضل اله، انتشارات سازمان فرهنگی فردا، چاپ اول، 1384.
[23] A. Oke,"Innovation types and innovation management practices in service ompanies" International Journal of Operations &Production Management Vol.27, 2007,No. 6,
]24[ تاشمن، مايكل، اریلیسوم، چارلز، نوآوری بستر پیروزی،ترجمه ع.ر. رضایی نژاد، انتشارات رسا، چاپ دوم، 1383 .
[25] R.D.Hisrich,B.Antoncic,"Corporate entrepreneurship contingenciesand organizationalwealth creation" Journal of Management Development Vol. 23 No. 6, 2004pp. 518-550
]26 [کنت. بلانچارد، هرم معکوس، .ترجمه مهدی چمزار، انتشارات رسا، چاپ چهارم، 1385.
[27] S.Kan-ichiro K. Sang-Hoon, B. Zong-Tae, "Entrepreneurship in Japan and Silicon Valley: a comparative study" Technovation 22.2002.PP. 595–606
]28[ احمد پور داریانی، محمود، و همکاران، تجارب کار آفرینی در کشورهای منتخب، موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ اول، 1386.
[29] A.Leonidas.C.Zampetakis,G.Crete, .Vassilis, "Entrepreneurial behaviour in the Greek public sector" ,International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, Vol. 13 No. 1, 2007
[30] F.Tony&L.yu, "Towards a Theory of the Entrepreneurial State", International Journal of Social Economics , vol.8, no.9,2001
]31[ بازرگان، عباس و همكاران، روش های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه،چاپ پانزدهم ، 1385.
]32[ هومن، حيدر علي، مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزل، انتشارات سمت، چاپ اول، 1384.