تأثیر مسئولیت¬های اجتماعی شرکت بر عملکرد مالی و واکنش های مصرف کننده درصنایع غذایی
الموضوعات :امید فریدونی 1 , حسین رضایی دولت آبادی 2
1 - دانشگاه اصفهان
2 - دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: مسئولیت اجتماعی شرکت, عملکرد مالی, واکنش¬, های مصرفکننده, صنایع غذایی,
ملخص المقالة :
هدف اصلي پژوهش حاضر تدوين مدل تأثیرگذاری مسئوليت های اجتماعی بر عملکرد مالی و واکنش-های مصرف کننده است. پژوهش از نظر هدف،کاربردي با ماهيت توصيفي- پيمايشي و از نوع ميداني مي باشد. مباني نظري پژوهش، به روش کتابخانه اي و داده ها به وسیله نمونه گيري تصادفي و با پرسشنامه محقق ساخته با پايايي کلي97% به دست آمده است. پرسشنامه پژوهش مبتني بر54 سؤال اصلي است. جامعه آماري پژوهش در بردارنده مدیران و مشتریان اصلی شرکت های منتخب صنایع غذایی استان خوزستان (ایران) است. نمونه پژوهش شامل 540 نفراز مدیران و مشتریان است که به طور تصادفي انتخاب شدهاند. به دليل بررسي همزمان چندين متغير و روابط بين آنها از مدلسازی معادلات ساختاري استفاده شده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصيفي و استنباطي با نرمافزارهایSPSS و AMOS استفاده شده است. بر اساس نتايج به دست آمده تمامي فرضيه هاي پژوهش در سطح اطمينان 95% تأیید شد. مقادير شاخصهاي نيکويي برازش در مدل نهايي، نشان دهنده مناسب بودن مدل مي باشد. بدين ترتيب مسئولیت اجتماعی هم به طور مستقیم و هم با ميانجي-گري واکنش های مصرفکننده بر عملکرد مالی تأثیر ميگذارد.
[. الوانی، سید مهدی؛ قاسمی، سید احمد رضا. (1377). مدیریت و مسئولیت های اجتماعی سازمان، چاپ اول، تهران مرکز آموزش مدیریت دولتی.#
]2[. بینگهام، فرانک جی؛ گومز، راجر؛ نالز، پاتریشیاای.(1389). بازاریابی شرکتی(ترجمه مجید نوریان).تهران: مبلغان.(تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).#
]3[. رنجبریان، بهرام؛ خواجه، الهه و صادقیان. مهدی، (1389). بررسی نقش رفتار شهروندی سازمانی بر وجهه شرکت و وفاداری مشتری مطالعه #موردی هتلهای چهار و پنج ستاره اصفهان، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی.
]4[. شائمی، علی؛ براری، مجتبی. (1390). كانون كنترل و ارتباط دهان به دهان در ميان مصرف كنندگان. مجله مدیریت بازرگانی، شماره 8، صص 114-101.#
]5[. صنوبر، ناصر؛ خلیلی، محمد؛ ثقفیان، حامد. (1390). بررسی رابطه ی بین مسئولیت پذیری اجتماعی با عملکرد مالی شرکت ها. دو فصلنامه علمی- پژوهشی کاوش های مدیریت بازرگانی، دوره 2، شماره 4؛ صص 52-28.#
]6[. طاهری، رضا(1394). بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت¬ها بر وفاداری مشتریان با توجه به نقش اعتماد، تعیین هویت و رضایت مشتری در بین مشتریان بانک ملّت شهر بوشهر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز بین المللی خلیج فارس.#
]7 [. عرب صالحی، مهدی؛ صادقی، غزل؛ معین الدین، محمود. (1392). رابطه مسئولیت اجتماعی با عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش های تجربی حسابداری، سال 3، شماره9، صص 20-1.#
]8[. کمائی، مریم. (1394). بررسي تأثير مسئوليت اجتماعي شركت بر شهرت شركت و عملكرد برند مورد مطالعه: صنعت محصولات لبني ميهن. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین المللی خرمشهر- خلیج فارس. #
]9[. ماتسوشیتا، کونوسوکه. (1389). مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی( ترجمه محمدرضا سرکارآرانی و مریم داداش زاده). تهران: رسا. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد). #
]10[. موون، جان سی؛ مینور، میشل اس.(1392). رفتار مصرف کننده( ترجمه عباس صالح اردستانی و محمدرضا سعدی). تهران: اتحاد-آیلار.( تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).#
]11[. نیکومرم، هاشم؛ زارعی سودانی، علیرضا. (1390). مقايسه نقش فروش و سود در ارزشيابي شركت، مجله حسابداری مدیریت، شماره 9 صص 55-41.#