بررسی رابطه بين كيفيت زندگي كاري وتعهد سازمانی کارکنان مراکز آموزشی
الموضوعات :سید علی اکبر احمدی 1 , علی فرهادی 2
1 - پیام نور
2 - دانشگاه علامه طباطبائی
الکلمات المفتاحية: كيفيت زندگي كاري, تعهد سازمانی , ويژگی های شغل, ويژگيهای محيط شغل, تعهد عاطفی , تعهد مستمر و تعهد هنجاری,
ملخص المقالة :
موضوع تعهد سازمانی از اوایل دهه 1950 در زمینه رفتار سازمانی مطرح شده و همواره در رأس علاقه محققین قرار داشته است ( Meyer & Allen , 1997; Baruch, 1998; Mowday,1998;Buck& Watson.2002; Dixon,2002)چرا که آنان معتقد هستند که مدیریت صحیح تعهد سازمانی میتواند منجر به نتایج سودمندی از قبیل اثربخشی سازمانی ، بهبود عملکرد ، کاهش جابجایی و همچنین کاهش غیبت شود. عوامل موثر برتعهد سازمانی شامل عوامل محیطی (فرصت های شغلی ، فرهنگ و ...) سازمانی ( ساختار، سبک های رهبری، رضایت شغلی ، نوع شغل و...) و زمینه ای ( سن ، جنس ، وضع تأهل ، تحصیلات ، سابقه و ....)می باشند.در اين پژوهش تاثير كيفيت زندگي كاري به عنوان يک عامل درون سازماني روي تعهد سازمانی کارکنان مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج تحقيق حكايت از وجودرابطه معني دار و مستقيم بين كيفيت زندگي كاري وتعهد سازمانی کارکنان دارد.و اين مطلب ازطريق آزمون همبستگي بين شاخصهاي كيفيت زندگي كاري با تعهد سازمانی کارکنان تاييد شده است.
Dean, Elmuti, (2003) Impact of Internet Aided self-managed teams on quality of work-life and performance, journal of Business Strategies, vol.20, Iss2; pg119.#
12-Eaton,Adrieenne,Gordon,Michael E, Keefe,JeffreyH. ( 1992) The Impact of Quality of Work life programs and Grievance Systems effectiveness on Union commitment.Industrial&Labor Relations Relations Review.vol 45 Iss.3.pg.591..#
13-Nadler. David A, Lawler. Edward E(1983), Quality of work life: perspectives and Directions, organizational Dynamics, Winter1983pp.20-30,.#
14- R.S.M. Lau (2000), Quality of Work life and Performance an ad hoc investigation of two Key elements in the service profit chain model. International Journal of service industry management.vol.11.pp.422-437,.#