شناسایی عوامل مؤثر بر انتقال آموزش در میان منابع انسانی دانشگاههای علوم پزشکی غرب کشور
الموضوعات :یاسر صیادی 1 , سعید رجایی پور 2 , یاسمین عابدینی 3 , خلیل غلامی 4
1 - دانشگاه اصفهان
2 - دانشگاه اصفهان
3 - دانشگاه اصفهان
4 - دانشگاه کردستان
الکلمات المفتاحية: آموزش انتقال آموزش منابع انسانی دانشگاه های علوم پزشکی,
ملخص المقالة :
سابقه و هدف: هدف از این مطالعه کشف و آزمون عوامل موثر بر انتقال آموزش در میان منابع انسانی دانشگاه های علوم پزشکی غرب کشور در سال 94 – 95 می باشد. مواد و روش ها: روش مورد استفاده در این پژوهش کمی است. تعداد 346 نفر به عنوان نمونه در پژوهش حاضر مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه ی محقق ساخته می باشد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که 6 بعد اساسی بر انتقال آموزش به محیط کار در دانشگاه های علوم پزشکی موثر است. این ابعاد شامل: بعد فردی، آموزشی، سازمانی، مدیریتی، فرهنگی و محیطی می باشد. نتیجه گیری: پژوهش حاضر به ارایه دیدگاهی جامع و سیستمی و همچنین بینشی عمیق در شناسایی عوامل موثر بر انتقال آموزش پرداخته که می توان در دنیای رقابتی امروز گوی سبقت برتری را از سایر سازمان ها برباید. همچنین نتایج حاصل از مطالعه ی حاضر این نکته را مطرح می سازد که در انتقال آموختهها به محیط کار باید به ملاحظات فرهنگی، مذهبی و قومی در طراحی، اجرا و ارزیابی از دوره ها وبرنامه های آموزشی توجه شود.
. Amos T, Ristow AR. L Pearse, NJ 2008. Human Resource Management, Juta, South Africa.#
2. Stewart GL, Brown KG. Human resource management: linking strategy to practice: John Wiley & Sons; 2011.#
3. عباسپور ع. مديريت منابع انساني پيشرفته (رويكردها، فرايندها و كاركردها). انتشارات سمت. 1393;چاپ هشتم( تهران).#
4. حسینزاده د, برزگر ن. فرآيند آموزش در سازمان ها. تهران، رزیتا روستا. 1387.#
5. Berge ZL. Why it is so hard to evaluate training in the workplace. Industrial and Commercial Training. 2008;40(7):390-#5.
6. ضیائی م, روشندل اربطانی ط, طاهر, شورکایی م. ارزشیابی برنامههای آموزشی شرکت سایپا با استفاده از مدل بازگشت سرمایه (ROI): مطالعه موردی. مجله پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 2011;1(3):81-106.#
7. جعفرزاده م. الگوي انتقالي در ارزيابي اثربخشي آموزش کارکنان. ماهنامه تدبير. 1386;186.#
8. Kirkpatrick DL. Evaluating training programs: Evidence vs. proof. Training Dev J. 1977.#
9. Baldwin TT, Ford JK. Transfer of training: A review and directions for future research. Personnel psychology. 1988;41(1):63-105.#
10. Holton EF, Chen HC, Naquin SS. An examination of learning transfer system characteristics across organizational settings. Human Resource Development Quarterly. 2003;14(4):459-82.#
11. Holton E, Bates RA, Ruona WE. Development of a generalized learning transfer system inventory. Human resource development quarterly. 2000;11(4):333-60.#
12. Konkola R, Tuomi‐Gröhn T, Lambert P, Ludvigsen S. Promoting learning and transfer between school and workplace. Journal of Education and Work. 2007;20(3):211-28.#
13. Velada R, Caetano A, Bates R, Holton E. Learning transfer-validation of the learning transfer system inventory in Portugal. Journal of European Industrial Training. 2009;33(7):635-56.#
14. قلعهای،, رضا ع. بررسی اثربخشی دورههای آموزشی ضمن خدمت پرستاران در مراکز درمانی وابسته به سازمان تأمین اجتماعی (مطالعه موردی: بیمارستانهای استاد عالی نسب و 29 بهمن تبریز). مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه. 2014;11(12):0-.#
15. آصفزاده س, شيرعلی م, داناصفهانی ز, اسماعيلی ش. ارزیابی اثربخشی برنامه های آموزشی توانمندسازی بر عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 2015.#
16. Rouiller JZ, Goldstein IL. The relationship between organizational transfer climate and positive transfer of training. Human resource development quarterly. 1993;4(4):377-90.#
17. Milheim WD. A comprehensive model for the transfer of training. Performance Improvement Quarterly. 1994;7(2):95-104.#
18. Thayer PW, Teachout MS. A Climate for Transfer Model. DTIC Document, 1995.#
19. Facteau JD, Dobbins GH, Russell JE, Ladd RT, Kudisch JD. The influence of general perceptions of the training environment on pretraining motivation and perceived training transfer. Journal of management. 1995;21(1):1-25.#
20. Poteet ML. The training transfer process: An examination of the role of individual, motivational, and work environmental factors 1996.#
21. Holton EF. The flawed four‐level evaluation model. Human resource development quarterly. 1996;7(1):5-21.#
22. Cromwell SE, Kolb JA. An examination of work‐environment support factors affecting transfer of supervisory skills training to the workplace. Human resource development quarterly. 2004;15(4):449-71.#
23. Kontoghiorghes C. Reconceptualizing the learning transfer conceptual framework: Empirical validation of a new systemic model. International journal of training and development. 2004;8(3):210-21.#
24. Tai W-T. Effects of training framing, general self-efficacy and training motivation on trainees' training effectiveness. Personnel Review. 2006;35(1):51-65.#
25. Broucker B. Knowledge Transfer of Educational Programs in Public Management: Transfer-Inhibiting and Transfer-Enhancing Factors in the Belgian Public Sector. Journal of Public Affairs Education. 2010:231-53.#
26. Velada R, Caetano A, Michel JW, Lyons BD, Kavanagh MJ. The effects of training design, individual characteristics and work environment on transfer of training. International Journal of Training and Development. 2007;11(4):282-94.#
27. Yamkovenko BV, Holton III E, Bates RA. The Learning Transfer System Inventory (LTSI) in Ukraine: The cross-cultural validation of the instrument. Journal of European Industrial Training. 2007;31(5):377-401.#
28. Yaghi A, Goodman D, Holton EF, Bates RA. Validation of the learning transfer system inventory: A study of supervisors in the public sector in Jordan. Human Resource Development Quarterly. 2008;19(3):241-62.#
29. Taylor ME, Stone P. Transfer learning for reinforcement learning domains: A survey. Journal of Machine Learning Research. 2009;10(Jul):1633-85.#
30. Awais Bhatti M, Kaur S. The role of individual and training design factors on training transfer. Journal of European Industrial Training. 2010;34(7):656-72.#
31. Miiro RF, Mazur RE, Matsiko FB. Factors in the Transfer of Governance-Facilitation Skills within Farmers' Marketing Organizations in Uganda. The Journal of Agricultural Education and Extension. 2012;18(3):231-45.#
32. Quesada-Pallares C. Training transfer evaluation in the Public Administration of Catalonia: the MEVIT factors model. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2012;46:1751-5.#
33. Chang J-C, Chiang T-C. The impact of learner characteristics on transfer of training. Journal of Information Technology and Application in Education. 2013;3:16-22.#
34. Raliphada N, Coetzee J, Ukpere WI. Organisational Factors Affecting Learning Transfer In The South African Public Service. Mediterranean Journal of Social Sciences. 2014;5(2):743.#
35. Ishaq HM, Mumtaz T, editors. Impact of Employee Behavior and Organizational Support on Training Transfer Process. Human Capital without Borders: Knowledge and Learning for Quality of Life; Proceedings of the Management, Knowledge and Learning International Conference 2014; 2014: ToKnowPress.#
36. ÇİFCİ OS. TRANSFER SYSTEM FACTORS ON TRAINING TRANSFER WITH REGARD TO TRAINEE CHARACTERISTICS AND CONTEXTUAL VARIABLES: A CASE OF THE CENTRAL BANK OF THE REPUBLIC OF TURKEY: MIDDLE EAST TECHNICAL UNIVERSITY; 2014.#
37. Nur YFA, Ruhizan M, Bekri RM. Learning Transfer in National Occupational Skill Standard (NOSS) System and Workplace Learning: How Training Design Affect it? Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2015;174:156-63.#
38. حاتمی ح. ارزیابی و سنجش اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت دفتر مطالعات نیروی انسانی در ارتقای عملکرد مدیران، هیئت علمی و کارکنان واحدهای منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 2010;1(3):77-100.#
39. حیدری ح, نقشبندی ت, توسلی د, علیپور ر. آسیبشناسی دورههای آموزش ضمن خدمت كاركنان دانشگاه شهيد بهشتي بر اساس مدل هالتون. دومين همايش ملي آسیبشناسی آموزش سازماني با رويكرد كاربردي مبتني بر تجربيات اجرايي در سازمانها. 1391;تهران، موسسه آفاق صنعت.#
40. ابيلي خ, نژاد مس, يوزباشي ع. طراحي مدل ارتقاي اثربخشي دورههای آموزشي (مطالعه موردي: شركت ملي نفت ايران). فصلنامه علمي- پژوهشي مديريت و منابع انساني صنعت نفت. 1391;3(11).#
41. سجادی مت. واکاوی پدیدهی انتقال یادگیری در آموزشهای ضمن خدمت سازمان آموزش و پرورش (مطالعهی موردی استان خراسان رضوی). پایاننامه کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیتمعلم تهران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.1392.#
42. حیدری ح. ارزیابی اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان بانک رفاه بر اساس مدل انتقال آموزش هالتون. . پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی. 1392.#
43. Dadgarpanah Z, Erfani Khaneghahi M. Predicting the Relationship between Learning Environmental Dimensions and Training Transfer in Tehran Milad Hospital and Model Offering. Hospital. 2014;12(4):63-71.#
44. مشی م. عوامل مؤثر بر سیستم انتقال آموزش در اداره کل ثبتاحوال استان فارس بر اساس مدل هولتون. پایاننامه کارشناسی ارشد گروه مدیریت دولتی گرایش مدیریت تحول دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان. 1392.#
45. میرکمالی م, نیمور عم. شناسایی عوامل مرتبط با انتقال آموزش به محیط کار از دیدگاه متخصصان شرکت پژوهش و فناوري پتروشیمی با استفاده از روش دلفی. بهبود مدیریت. 1393;8(2).#
46. دباشی ف, عریضی, نوری, اکرمی. رابطه میان نیاز به شناخت، خودکارآمدی آموزشی و انگیزه یادگیری/انگیزة آموزشی، با انتقال آموزش در میان کارآموزان مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان. نشریه توسعه کارآفرینی. 2014;7(1):173-90.#
47. شاهسون ع. ارزشیابی برنامه درسی آموزش مداوم پرستاری بر اساس مدل انتقالی هالتون. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. 1393.#
48. Krejcie RV, Morgan DW. Table for determining sample size from a given population. Educational and Psychological Measurement. 1970;30(3):607-10.#
49. Meyers LS, Gamst G, Guarino AJ. Applied multivariate research: Design and interpretation: Sage; 2006.#
50. Gorsuch RL. Common factor analysis versus component analysis: Some well and little known facts. Multivariate Behavioral Research. 1990;25(1):33-9.#
51. Said H, Badru BB, Shahid M. Confirmatory factor analysis (CFA) for testing validity and reliability instrument in the study of education. Australian Journal of Basic and Applied Sciences. 2011;5(12):1098-103.#
52. Nejati M, Nejati M. Assessment of sustainable university factors from the perspective of university students. Journal of Cleaner Production. 2013;48:101-7.#
53. Ugulu I. Confirmatory factor analysis for testing validity and reliability of traditional knowledge scale to measure university students' attitudes. Educational Research and Reviews. 2013;8(16):1399.#
54. Stevens JP. Applied Multivariate statistics for social sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum. 2002.#
55. Salas E, Cannon-Bowers JA. The science of training: A decade of progress. Annual review of psychology. 2001;52(1):471-99.#
56. Lim DH, Nowell B. Integration for training transfer: Learning, knowledge, organizational culture, and technology. Transfer of learning in organizations: Springer; 2014. p. 81-98.#
57. Mathieu JE, Martineau JW. Individual and situational influences on training motivation. Improving training effectiveness in work organizations. 1997;193:221.#
58. Ayres HW. Factors related to motivation to learn and motivation to transfer learning in a nursing population. 2005.#
59. Tracey JB, Hinkin TR, Tannenbaum S, Mathieu JE. The influence of individual characteristics and the work environment on varying levels of training outcomes. Human resource development quarterly. 2001;12(1):5.#
60. Cummings TG, Worley CG. Organization development and change: Cengage learning; 2014.#
61. Chen HC, Holton III E, Bates R. Development and validation of the learning transfer system inventory in Taiwan. Human Resource Development Quarterly. 2005;16(1):55-84.#