طراحی زنجیره¬تامین تکنولوژی در یک بنگاه مادر با استفاده از تکنیک معماری محصول (مطالعه¬موردی صنعت خودروسازی ایران)
الموضوعات :احمد کریم پور کلو 1 , محمد رضا آراستی 2 , محمدرضا اکبری جوکار 3
1 - دانشگاه پیام نور واحد تهران
2 - دانشگاه شریف
3 - دانشگاه صنعتی شریف
الکلمات المفتاحية: زنجیره¬, تامین تکنولوژی, معماری محصول, توسعه محصول جدید, گروههای تکنولوژی هموسته, ساخت¬, پذیری, صنعت خودروسازي.,
ملخص المقالة :
علاوه بر زنجیره تامین به معنای عام، که به تامین عناصر و مولفه های یک محصول اقدام می نماید. زنجیره تامین دیگری نیز وجود دارد که به تامین انواع تکنولوژی های مورد نیاز محصولات و فرآیندهای یک بنگاه می پردازد. این زنجیره تامين در ادبیات جدید مدیریت تکنولوژی، زنجیره تامین تکنولوژی نامیده می شود. امروزه طراحی و تکوین محصول، فرآیند و تامین تکنولوژی های آنها، بصورت یکپارچه و از طریق طراحی زنجیره تامین تکنولوژی صورت می پذیرد. در این زنجیره تامین، تکنولوژی ها، بصورت یکپارچه و سلسله مراتبی از منابع متعدد عرضه تکنولوژی شناسایی و تامین می گردند. هدف مقاله توسعه مدلی برای یکپارچه سازی تکنولوژی ها با منابع تامین آنها در یک بنگاه مادر، به منظور طراحی زنجیره تامین تکنولوژی مهندسی شده می باشد. در این مقاله، معماری محصول بعنوان یک بستر و ابزاری یکپارچه کننده برای طرحریزی گروههای تکنولوژی و طراحی زنجیره تامین استفاده شده است. داده های تحقیق با انجام مصاحبه های عمیق اکتشافی با کارشناسان بنگاههای خودروساز ایرانی و تامین کنندگان آنها جمع آوری و از طریق روش های متن کاوی و تم کاوی مورد تحلیل قرار گرفته است. با استفاده از روش تم كاوي، مدل مورد نظر طراحی و اعتبار آن با اجرای گروههای کانونی متعدد تصدیق، و در یک مطالعه موردی توصیفی صحه گذاری شده است. این مقاله مدعی است که بینش جدیدی برای طراحی و مهندسی زنجیره تامین تکنولوژی در سطح یک بنگاه مادر ارائه می نماید.
[1] Whitney, D.E. (2004). Mechanical Assemblies: Their Design, Manufacture, and Role in Product Development, Oxford University Press.
[2] Narasimhan, R., Das, A. (2001). The impact of purchasing integration and practices on manufacturing performance, Journal of Operations Management, Vol. 19, PP. 593-609.
[3] Noori, H. (1990). Managing the dynamics of new technology, Englewood Cliffs, N.J. Prentice-Hall.
[4] Fixson, S.K. (2005). Product architecture assessment: a tool to link product, process and supply chain decision, Journal of Operation Management, Vol. 23(1), PP. 345-369.
[5] Yassine, Ali, Dan Braha, (2003). Concurrent engineering: research and application, Center for Technology, Policy and Industrial Development, Vol. 11, PP. 165-176.
[6] Sianesi, Andrea, Pero, Margherita, (2009). Aligning supply chain management and new product development, Sixth International Congress of Logistics Research.
[7] Lee, H., Sasser, M. (1995). Product Universality and Design for Supply Chain, Production Planning & Control, Vol. 6, no. 3, PP. 270-277.
[8] Froehle, C.M., Roth, A.V. (2004). New measurement scale for evaluating perceptions of the technology-mediated customer service experience, Journal of Operation Management, Vol. 22, PP. 1-21.
[9] Salvador, F., Forza, C. (2002). Modularity, Product Variety, Production Valume, and Component Sourcing, Journal of Operation Management, Vol. 20, PP. 549-575.
[10] Caridi, M., Pero, M., Sianesi, A. (2009). The impact of NPD projects on supply chain complexity, Supply Chain Management Review, Vol. 2, PP. 380-397.
[11] Huang, C., Kusiak, A. (1998). Modularity in design of products and systems, IEEE Transaction on Systems, Man and Cybernetics, Vol. 28. PP. 66-77.
[12] ElHadj Khalaf, Agard, R.B., Penz, B. (2009). An Optimization Method for the Simultaneous Design od a Product Family and its Related Supply Chain Using a Taboo Search Algorithm, Cirrelt, Vol. 35.
[13] Parente, R., Alvaro, C., Nicole, S., Flavio, V. (2013). Lessons Learned from Brazilian, Business Horizons.
]14[ بازرگان، عباس، (1389). مقدمه¬ای بر روش¬های تحقیق کیفی و آمیخته، تهران: نشر دیدار، چاپ دوم.
[15] Creswell, J.W. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approach, 3rd, Thousand Oak, CA: Sage.
]16[ علی¬احمدی، علیرضا، غفاریان، وفا، (1382). اصول شناخت و روش تحقیق، فصلنامه علمی- پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، سال سیزدهم، شماره 46و47.
]17[ هومن، حیدرعلی، (1388). راهنمای عملی تدوین پایان¬نامه¬های تحصیلی، تهران: انتشارات پیک فرهنگ.
[18] Caputo, M., Zirpoli, F. (2002). Supplier involvement in automotive component design: outsourcing strategies and supply chain management, International Journal of Technology Management, Vol. 23 (1–3), PP. 129–154.
[19] Fisher, Ramadas, Ulrich, K. (1999). Component Sharing in the Management of Product Variety: A Study of Automotive Braking System, Management Science, Vol. 45, No. 3, PP. 297-315.
[20] Sanchez, R., Mahoney, J. (2002). Modularity, flexibility and knowledge management in product and organization design, in Managing in the Modular Age: Architectures, Networks, and Organizations, JohnWiley.
[21] Tatikonda, Mohan V., Gregory, Stock N. (2003). Product technology transfer in the upstream supply chain, The Journal of Product Innovation Management, Vol. 20, PP. 444-467.
[22] Tornatzky, L.G., Fleischer, M. (1990). The process of echnological innovation, Lexington, MA: Lexington books.
[23] Narasimhan, Ram, Soo, Wook Kim, Keah Choon, (2006). An Empirical investigation of supply chain strategy typologies and relationships to performance, International Journal of Production Research, PP. 1-29.
[24] Handfield, Robert B., Lawson, Benn, (2007). Integrating suppliers into new product development, Research Technology Management.
[25] Petersen, Kenneth J., Handfield, Robert B. Ragatz, Gary L. (2003). A model of supplier integration into new product development, Journal of Product Innovation Management, Vol. 20, PP. 284-299.
[26] Rungtusanatham, M., Forza. C. (2005). Coordinating product design, process design, and supply chain design decisions, Journal of Operations Management, Vol. 23, PP. 257-265.
[27] Scott, Swan K. Allred, Brent B. (2003). A product and process model of the technology sourcing decision, J., Prod., Innov. Manage, Vol. 20, PP. 485-496.
[28] Krishnan, V., Ulrich, K. (2001). Product development decisions: a review of the literature, Management Science, Issue Vol. 47, PP. 52-68.
[29] Wheelwright, S.C., Clark, K.B. (1992). Creating plans to focus product development, Harvard Business Review, PP. 70-82.
[30] Ulrich, K., Eppinger, S.D. (2012). Product Design and Development, 5ed, Mc Graw-Hill.
[31] Graves, S.C., Willems, S.P. (2003). Supply Chain Design, Handbook in OR & MS, Elsevier.
[32] Pero, M., Nizar, A., Andrea, S., Blecker, Thorsten, (2010). A framework for the alignment of new product development and supply chains, Supply Chain Management, Vol. 15.
[33] Stock, Gregory N., Mohan V. Tatikonda, (2004). External technology integration in product and process development, International Journal of Operations and Production Management, Vol. 24, PP. 642-665.
[34] Tatikonda, Mohan V., Mitzi M., Montoya-Weiss, (2001). Integrating operations and marketing perspectives of product innovation, Management Science, Vol. 47, PP. 151- 172.
[35] McIvor, R., Humphreys, P., Cadden, T. (2006). Supplier involvement in product development, Journal of Engineering and Management, Vol. 23, PP. 374-397.
[36] Echtelt, E.A., Wynstra, F., Weele, J., Duysters, G. (2008). Managing supplier involvement in new product development: A multiple-case study, Journal of Product Innovation Management, Vol. 25, PP. 180-201.
[37] Bettis, R.A., Hitt, M.A. (1995). The new competitive landscape, Strategic Management Journal, Vol. 16, PP. 7-19.
[38] Allred, B., Swan, S. (2004). Contextual influences on international subsidiaries product technology strategy, Journal of International Management, Vol. 10, PP. 259-286.
[39] Maropoulos, P.G., Bramal, D.G. Mckay, K.R. (2003). Assessing the manufacturability of early product designs using aggregate process models, Engineering Manufacture, Vol. 217.
[40] Kumar, K. (2001). Technologies for supporting supply chain management, Communications of the ACM, Vol. 44, No. 6, PP. 58-61.
[41] Ulrich, K. (1995). The role of product architecture in the manufacturing firm, Research Policy, Vol. 24, No. 3, PP. 419–440.
[42] Baldwin, C.Y., Kim, B.C. (2000). Design Rules: The power of modularity, The MIT Press.
[43] Sanchez, R., Mahoney, J. (2002). Modularity, flexibility and knowledge management in product and organization design, in Managing in the Modular Age: Architectures, Networks, and Organizations, Wiley.
[44] Ulrich, K., Tung, K. (1991). Fundamentals of Product Modularity, in Proceedings of the 1991 ASME Design, Miami, Florida.
[45] Worren, N., Moore, K., Cardona, P. (2002). Modularity, strategic flexibility, and firm performance: a study of the home appliance industry, Vol. 23, No. 12.
[46] Muffatto, M., Roveda, M. (2000). Developing product platforms: analysis of the development process, Technovation, Vol. 20, PP. 617-630.
[47] Nepal, B., Monplaisirb, L., Famuyiwa, O. (2011). A multi-objective supply chain configuration model for new products, International Journal of Production Research, Vol. 49, No. 23.
[48] Lamothe, J., Hadj-Hamou, K., Aldanond, M. (2006). An optimization model for selecting a product family and designing its supply chain, European Journal of Operational Research, Vol. 169, No. 3, PP. 1030–1047.
[49] Cousins, Paul D., Benn Lawson, Kenneth J., Petersen, Robert B., Handfield, (2011). Breaqkthrough scanning, supplier knowlwdge exchange, and new product development performance, Journal of Product Innovation Management.
[50] Ragatz, G.L., Handfield, R.B., Petersen, K.J. (2002). Benefits associated with supplier integration into new product development under conditions of technology uncertainty, Journal of Business Research, Vol. 55, PP. 389-400.