تبیين و بررسی سیر تطور و تحول موضوع مابعدالطبیعه نزد سوآرز
الموضوعات :اصغر فتحی عمادآبادی 1 , علی کرباسیزاده اصفهانی 2
1 - دانشگاه اصفهان
2 - دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: موجود واقعی وجود بالفعل وجود صوری وجود ذهنی مباحث مابعدالطبیعی ,
ملخص المقالة :
فرانسيسکو سوآرز (1617ـ1548م.) آخرین فیلسوف بزرگ مدرسی در عصر تجدید حیات فرهنگی غرب بشمار میرود که در برخی مباحث فلسفی و مابعدالطبیعی، افقهای نوینی پیش روی معاصران خود گشوده است. او با اینکه پیرو سنت ارسطویی ـ توماسی بود، موضوع مابعدالطبیعه را نیازمند اصلاحاتی بنیادین میدانست. ارسطو از یکسو بر وحدت موضوع علم تأکید داشت و از دیگرسو بگونهیی سخن گفته که گویا چندین موضوع برای مابعدالطبیعه قائل است. تلاش بسياري از سوی فیلسوفان پس از ارسطو ـ از سنتهای یونانی و اسکندرانی گرفته تا فلسفههای اسلامی و مسیحی، بویژه و در رأس آنان، ابنسینا ـ برای رفع این ناسازگاریها انجام شده است. سوآرز در کتاب مباحث مابعدالطبیعی، با بررسی آراء گوناگونی که تا زمان وی در اینباره مطرح شده، دیدگاه جدیدی ارائه کرد و «موجود بما هو موجود واقعی» را موضوع مابعدالطبیعه دانست. او برای تبیین دقیق نظر خویش به توضیح اصطلاحاتی مانند «وجود واقعی» در برابر وجود بالفعل و «وجود ذهنی» در برابر وجود صوری پرداخت و وجود واقعی را «مفهوم ذهنی عام از وجود بمعنای اسمی» دانست. در این مقاله برآنیم تا با بررسی معنای دقیق «وجود واقعی» از منظر سوآرز، جایگاه او را در سنت و تاریخ فلسفه در باب موضوع مابعدالطبیعه بررسی و ارزیابی کنیم.
ژیلسون، اتین (1374) خدا و فلسفه (مفهوم خدا در فلسفه غرب)، ترجمۀ شهرام پازوکی، تهران: حقیقت.
ژیلسون، اتین (1379) تاریخ فلسفه مسیحی در قرون وسطی، ترجمۀ رضا گندمی، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
ژیلسون، اتین (1385) هستی در اندیشه فیلسوفان، ترجمۀ حمید طالبزاده، تهران: حکمت.
کرباسیزاده اصفهانی، علی (1395) «از نظریه تمایز وجود تا مابعدالطبیعه وجودی مقایسه آرای توماس آکوئینی و سوآرز»، مجموعه مقالات دومین همایش مطالعات تطبیقی در حوزههای فلسفه، کلام، ادیان و عرفان، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
کرباسیزاده اصفهانی، علی (1396) «منزلت و جایگاه سوآرز در تاریخ فلسفۀ غرب»، مجتهدینامه؛ مجموعه مقالات زندگینامه و خدمات علمی فرهنگی دکتر کریم مجتهدی، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
Aquinas, Thomas (1947) Summa Theologyca, translated by Fathers of the English Dominican, New York: Benziger Brothers.
Gracia, Jorge (1999) “Suarez and Later Scholasticism”, in Medieval Philosophy, edited by John Marenbon, London: Routledge.
Heider, Daniel (2008) Suarez’s Metaphysics: Disputationes Metaphysicae in Their Historical and Systematic Context, Conference on Suarez in Villa Lana, Prague, Czech Republic.
Kenny, Anthony (2006) The Rise of Modern Philosophy, Oxford University Press.
Mourant, John (1967) “Suarez, Francisco”, Encyclopedia of Philosophy, vol.9, edited by Donald M. Borchert, USA: Thomson Gale.
Pereira, Jose (2006) Suarez between Scholasticism and Modernity, Milwaukee: Marquette University Press.
Secada, Jorge (2004) Cartesian Metaphysics: The Scholastic Origins of Modern Philosophy, Cambridge University Press.
Sochting .J. (2007) Perfecto en Humanidad: EL misterio de La encarnacion como problem ontologico en las Metaphysical Disputations de Francisco Suarez, Master’s Thesis, Faculty of Theology, Catholic University of Chile.
Suarez, Francisco (1861) Opera Omnia, Paris: Ludovicus Vives.
Suarez, Francisco (1983) On Real Relation, translated by John P. Doyle, Marquette University Press.
Suarez, Francisco (1998) “Metaphysical Disputations X and XI and Selected Passages from Disputation XXII and Other Works”, translated by Jorge Gracia and Douglas Davis, in The Metaphysics of Good and Evil According to Suarez, Munich: Philosophia Verlage.