دراماتورژی انیمیشن خط به عنوان الگوی فلسفه و کودک
الموضوعات :
1 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: دراماتورژی انیمیشن خط حضور آفریننده صدور کثرات قیام ماسوا به خالق خودشناسی ,
ملخص المقالة :
بیان مسائل پیچیده فلسفی و کلامی برای کودکان و ارائه پاسخ به پرسشهای فکری و الهیاتی آنان میتواند به شیوههای مختلفی صورت پذیرد. این شیوهها میتواند همراه با رشد و ارتقای اندیشهورزی و فلسفهورزی در کودکان باشد. یکی از راههای دست یافتن به این شیوهها، دراماتورژی آثاری است که دیگران تولید کردهاند. سریال انیمیشن خط یکی از کارآمدترین این تولیدات است. در دراماتورژی سریال خط دستکم پنج مؤلفه حاصل ميشود که در قالب کارتون انیمیشن، لباس تجسم پوشیده است: 1) مفهوم خداوند و صفاتش و حضور همیشگی خدا، 2) صدور کثرات از وحدت و قیام ماسوا به آفریننده، 3) رابطه دائمی آدمی با خالق و دعا و تقاضای حوایج مختلف، شکرگزاری و کفران نعمت، 4) خودشناسی، تأمل در خود و تغییرات و تحولات اساسی در خویشتن، 5) بیان فضایل و رذائل اخلاقی و تشویق به رفتارهای خوب و تقبیح رفتارهای بد. مؤلفه پنجم در عمده آثار کودک و نوجوان مد نظر خالقان آن آثار است و ویژگی خاص سریال خط محسوب نمیشود.
بحرانی، شهریار (1388) ملک سلیمان، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
Ankrum, A., Montijo R., & Navarro, K. (1999). Happy Tree Friends, San Francisco, Mondo Media.
Cardullo, B. (2005). What is Dramaturgy? New York, Peter Lang Publishing.
DeMille, C. B. (1956). The Ten Commandments, Los Angeles, Paramount Pictures.
La Linea. (2009). IMDb.
Fernandes, M. (2013). Yup Yups, Brothers Industria.