بحثی در جایگاه طبیعت در نوگرایی تصویری فاضل نظری
الموضوعات :سهیلا ابراهیم زاده 1 , راضیه آقازاده 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی
الکلمات المفتاحية: فاضل نظری, طبیعت, تصویرسازی, نوگرایی,
ملخص المقالة :
شاعران نوجو و مبتکر،همواره هنر خویش را به نوجویی پیوند زده اند؛ چرا که بر این امر واقف بودهاند که هنر با ابتکار و نوجویی گره خورده است و تقلید و تکرار، مرگ هنر است. نوآوری عامل آشناییزدایی و غرابت و در نتیجه تأثیر مضاعف است. یکی از اجزاء شعر که شاعران به نوآوری در آن کوشیده اند، تصاویر شعری است. تصاویر شعری نو، تأثیر عاطفی بیشتری دارند و سخنی که نشان از تخیّل و ادراک تازه ندارد، چندان تأثیرگذار نخواهد بود. یکی از منابعی که در طول تاریخ ادب فارسی در تصویرسازی شاعرانه مورد توجه بوده، طبیعت و اجزاء و عناصر طبیعت است؛ تأکید بر نگاه شخصی، همواره سبب خلق تصاویر نو با عناصر طبیعی بوده است. فاضل نظری از شاعران نوجو و نوگرای معاصر است که میتوان گفت مهمترین بخش نوآوری شاعرانهاش در تصاویر شعری است؛ او نکته سنج و باریک بین و دقیق عناصر طبیعی را برای خلق تصاویر جدید میکاود و با تأکید بر فردیّتگرایی، عینیّتگرایی و اقلیمگرایی، با عناصر طبیعت تصاویری شگرف و بیمانند خلق کرده و مخاطب را به اعجاب وا میدارد. پژوهش حاضر تلاش دارد نوآوری های این شاعر نوگرای معاصر را در زمینه تصاویر شعری که برگرفته از طبیعت اند، مورد پژوهش و بحث و بررسی قرار دهد.
1. امین پور، قیصر(1390)، مجموعه کامل اشعار، چ هفتم، تهران: انتشارات مروارید
2. علیمی، ماندانا و حسینی کازرونی، سید احمد(1395)، «بازنمایی تمثیل و نماد در گل و گیاه در دیوان صائب تبریزی»، فصلنامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی، دوره8، شماره 28،تابستان 1395، صفحات83-102
3. برتنس، هانس(1394)، مبانی نظریه ادبی، ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی،چ پنجم، تهران: نشر ماهی
4. بهمنی، محمدعلی(1377)، گاهی دلم برای خودم تنگ می شود، ج2، تهران: دارینوش
5. حافظ شیرازی، شمس الدین (1366)،دیوان غزلیّات، به کوشش خلیل خطیب رهبر، چ چهارم ، تهران: انتشارات صفی علیشاه
6. حریری،ناصر(1368)،درباره هنر و ادبیات،بابل:کتاب سرای بابل
7. دستغیب ، عبدالعلی(1385)، شاعر شکست ،تهران: آمیتیس
8. ریچاردز،آی.ا.(1379)، اصول نقد ادبی، ترجمه سعید حمیدیان، تهران، نشر مرکز
9. زرّینکوب، حمید (1367). مجموعه مقالات، چ 1، تهران: علمی و معین
10. شفیعی کدکنی، محمدرضا(1376)، آیینه ای بر ای صداها، چ اول،تهران، سخن
11. ________________(1384)، موسیقی شعر، چ هشتم، تهران: آگه
12. ________________(1392)، صور خیال در شعر فارسی،چ شانزدهم: تهارن: آگه
13. ________________(1366)؛ صور خيال در شعر فارسی، چ سوم، تهران : آگاه
14. شمیسا، سیروس(1373)، معانی و بیان2، چ چهارم، تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور
15. طباطبایی، سید مهدی (1393)، «بنمایة حباب و شبکة تصویرهای آن در غزلیّات عبدالقادر بیدل دهلوی»، مجله متنپژوهی ادبی، زمستان 1393، شماره62،صفحات81-123
16. فرخزاد، فروغ(1379)، دیوان اشعار،چ دوم، تهران: پل
17. فرشید ورد،خسرو (1373)، درباره ادبیات و نقد ادبی،تهران: انتشارات امیر کبیر
18. فلاح، غلامعلی، زارعی، مهرداد (1394)، «هندی وارگی در اشعار فاضل نظری»، مجله زبان و ادبیات فارسی (دانشگاه خوارزمی)، شماره 23( پیاپی78)، صفحات 166-146
19. کروچه، بندتو(1344)، کلیات زیباییشناسی، ترجمه فؤاد رحمانی، تهران: بنگاه ترجمه و نشرکتاب
20. نظری، فاضل(1388)، گریه های امپراتور، چ پنجم، تهران: انتشارات سوره مهر
21. ________(1393)، اقلیّت، چ بست و هفتم، تهران: انتشارات سوره مهر
22. ________(1398)، ضد، چ چهل و دوم، تهران: انتشارات سوره مهر
23. ________(1398)، کتاب، چ سی ام، تهران: انتشارات سوره مهر
24. ________(1398)،آنها، چ پنجاه و یکم، تهران: انتشارات سوره مهر
25. نیمایوشیج (1385)، درباره هنر شعر و شاعری ، تهران: انتشارات نگاه