تاثیر بار شناختی بر اعتماد به دیگران: بررسی نقش تعدیلگر تعالی شخصیت
الموضوعات :علی پاکیزه 1 , صادق حکمتیان فرد 2 , سارا منصور زاده 3 , عادل حیدری 4
1 - گروه روانشناسی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
2 - گروه روانشناسی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
3 - گروه روانشناسی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
4 - گروه روانشناسی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
الکلمات المفتاحية: بار شناختی, اعتماد, , تعالی شخصیت,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر بار شناختی بر اعتماد به دیگران با نقش تعدیلگر تعالی شخصیت است. شرکت کنندگان در تحقیق حاضر که به صورت تجربی اجرا گردید، دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بودند. از بین 125 دانشجویی که جهت شرکت در تحقیقات روانشناختی اعلام آمادگی کرده بودند، تعداد 85 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده و پس از تکمیل پرسشنامه تعالی شخصیت پاکیزه، در شرایط متفاوت بار شناختی (بدون بار شناختی تا حفظ کردن چهار عدد سه رقمی)، سناریو اعتماد به دیگران را اجرا نمودند. جهت تجزیه و تحلیل داده¬های این پژوهش از شاخصهای آمار توصیفی (انحراف معیار و میانگین) و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی با روش بارون و کینی استفاده شد. یافتهها نشان داد که بار شناختی باعث کاهش اعتماد (482/0 = R) میشود و تعالی شخصیت نقش تعدیلگری در رابطه این متغیرها دارد. با توجه به تحت تاثیر قرار گرفتن اعتماد توسط بار شناختی و کاهش اعتماد و افزایش حجم اطلاعات در عصر حاضر و با توجه به ارتباط اعتماد با سلامت روانی و عدم وجود پژوهش های علمی در این زمینه در ایران شایسته است که تحقیقات بیشتری در رابطه اعتماد و بار شناختی صورت گیرد.
آزاد فلاح، پرویز؛ عابدینی، نیلوفر. (1397). اثر القای عاطفة مثبت بر روی کنش شناختی کلامی با توجه به بعد شخصیتی برونگرایی. مجله روانشناسی. 22(4)، 429- 413.
بيرانوند، علي؛ گلشني، مريم؛ اكبرنژاد، رضا؛ رفيعي، زهرا. (1400). نقش اعتماد سازماني در انتقال دانش ضمني (مطالعة مروری: كتابخانههای عمومي استان فارس). تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه¬های عمومي. 27(2)، 327-358.
بادله، علیرضا؛ توماج، عبدالجلال؛ قبادیان، مسلم. (1400). تأثیر روشهای آموزش مبتنی بر بارشناختی و فناوری واقعیت افزوده بر یادگیری و یادداری دانش آموزان در درس ریاضی. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 41(18)، 177-163.
محبوبی، طاهر؛ زارع، حسین؛ فردانش، هاشم. (1392). اثربخشي اصول طراحي آموزشي (14 اصل چندرسانهاي مرينبور و كستر) بر بارشناختي و يادگيري موضوعات يادگيري در محيط¬هاي چندرسانه¬اي. فصلنامه روانشناسی تربیتی. 9(30)، 186- 165.
نادری، محمد علی؛ عزیزی، هاجر؛ مسجدی نفیسه. (1398). رابطه بین ویژگی¬های شخصیتی، رفتار اخلاقی و احساس گناه با رفتار شهروندی اجباری. مجله روانشناسی. 23(1)، 98-83.
Allport, G. W. (1955). Becoming: Basic considerations for a psychology of personality (Vol. 20). Yale University Press.
Arsen, D., Bell, C., & Plank, D. N. (2004). Who will turn around failing schools? A framework for institutional choice. Perspectives, 10, 1-20.
Bach, B., & Hutsebaut, J. (2018). Level of Personality Functioning Scale–Brief Form 2.0: Utility in capturing personality problems in psychiatric outpatients and incarcerated addicts. Journal of Personality Assessment, 100(6), 660-670.
Chandler, P., & Sweller, J. (1991). Cognitive load theory and the format of instruction. Cognition and Instruction, 8(4), 293-332.
Cowan, N. (2012). Working memory capacity. Psychology press.
Hopwood, C. J. (2018). Interpersonal dynamics in personality and personality disorders. European Journal of Personality, 32(5), 499-524.
Carter, G. (2019). Stability and Interpersonal Trust: A Critical Relationship.
Colquitt, J. A., Scott, B. A., & Le Pine, J. A. (2007). Trust, trustworthiness, and trust Propensity: A meta-analytic test of their unique relationships with risk taking and job performance. Journal of Applied Psychology, 92, 909-927.
Daronnat, S., Azzopardi, L., Halvey, M., & Dubiel, M. (2021). Inferring Trust From Users’ Behaviours; Agents’ Predictability Positively Affects Trust, Task Performance and Cognitive Load in Human-Agent Real-Time Collaboration. Frontiers in Robotics and AI, 8, 194.
De Jong, T. (2010). Cognitive load theory, educational research, and instructional design: some food for thought. Instructional science, 38(2), 105-134.
Dashtenzhad, B., & Pakizeh, A. (2014). Personality Excellence, Prediction of Crying and Response to Crying, Ministry of Science, Research and Technology - Persian Gulf University - Faculty of Literature & Humanities - 2014 - [MSc]
Evans, A. M., & Krueger, J. I. (2009). The psychology (and economics) of trust. Social and Personality Psychology Compass, 3(6), 1003-1017.
Fleeson, W., & Leicht, C. (2006). On delineating and integrating the study of variability and stability in personality psychology: Interpersonal trust as illustration. Journal of Research in Personality, 40(1), 5-20.
Harman, J. L., & Purl, J. (2022). Advances in Game-Like Personality Assessment. Trends in Psychology, 1-15.
Hoy,W.K and Miskel, C.G. (2008). Educational Administration: Theory, Research and Practice; New York: Random House. Mc. Graw Hill.
Martin, J. H., Montgomery, R. L., & Saphian, D. (2006). Personality, achievement test scores, and high school percentile as predictors of academic performance across four years of coursework. Journal of research in Personality, 40(4), 424-431.
Kirschner, P. A., Sweller, J., Kirschner, F., & Zambrano, J. (2018). From cognitive load theory to collaborative cognitive load theory. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 13(2), 213-233.
Kaplan, S. C., Levinson, C. A., Rodebaugh, T. L., Menatti, A., & Weeks, J. W. (2015). Social anxiety and the big five personality traits: The interactive relationship of trust and openness. Cognitive behavior therapy, 44(3), 212-222.
Kalyuga, S. (2009). Managing cognitive load in adaptive ICT-based learning. Systemics, Cybernetics and Informatics, 7(5), 16-21.
Kalyuga, S. (2012). Cognitive load and instructional design (Translated by Amir Teimoury, M H Mosa Ramezani S, Velayati E. Tehran: Avaye Noor.
Mayer, R. C., Davis. J. H., & Schoorman, F. D. (1995). An integrative model of organizational trust. Academy of Management Review, 20, 709-734.
Müller, J., & Schwieren, C. (2020). Big Five personality factors in the Trust Game. Journal of Business Economics, 90(1), 37-55.
Newton, K. (2004). Social trust, individual and cross national approaches. Portuguese Journal of Science. 3(1), 15-35.
Plass, J. L., Moreno, R., & Brünken, R. (Eds.). (2010). Cognitive load theory.
Paas, F., Renkl, A. & Sweller,. (2003). Cognitive load theory and instructional design: Recent developments. Educational psychologist, 38(1), 1-4.
Papaioannou, E. (2013). Trust (ing) in Europe? How Increased Social Capital Can Contribute to Economic Development.
Puma, S., & Tricot, A. (2019). Cognitive load theory and working memory models: Comings and goings. In Advances in Cognitive Load Theory (pp. 41-52). Routledge.
Paas, F., Van Gog, T., & Sweller, J. (2010). Cognitive load theory: New conceptualizations, specifications, and integrated research perspectives. Educational psychology review, 22(2), 115-121.
Rana, J., & Burgin, S. (2017). Teaching & learning tips 2: Cognitive load theory. International journal of dermatology, 56(12), 1438-1441.
Schilke, O., & Huang, L. (2018). Worthy of swift trust? How brief interpersonal contact affects trust accuracy. Journal of Applied Psychology, 103(11), 1181.
Seligman, A. B. (1998). Trust and sociability: On the limits of confidence and role expectations. American Journal of economics and sociology, 57(4), 391-404.
Sillitoe, A. W. B. (2018). Building Trust between Virtual Agents and Humans: The effect of imitation on interpersonal trust and trustworthiness.
Samson, K., & Kostyszyn, P. (2015). Effects of cognitive load on trusting behavior–an experiment using the trust game. PloS one, 10(5), e0127680.
Singh, R. K., & Kumar, K. (2021). Personality Development: Achieving Human Excellence “The Yoga Way”.
Sweller, J. (2004). Instructional design consequences of an analogy between evolution by natural selection and human cognitive architecture. Instructional Science, 32, 9-31.
Sweller, J. (2010). Element interactivity and intrinsic, extraneous, and germane cognitive load. Educational Psychology Review, 22(2), 123-138.
Schnotz, W., Fries, S., & Horz, H. (2009). Motivational aspects of cognitive load theory. In M. Wosnitza, S. A. Karabenick, A. Efklides, & P. Nenniger (Eds.), Contem¬porary motivation research: From global to local perspectives (pp. 69–96). New York.
Sweller, J., van Merriënboer, J. J. G., & Paas, F. G. W. C. (1998). Cognitive architecture and instructional design. Educational Psychology Review, 10, 251- 296.
Van Gog, T., Paas, F., & Van Merriënboer, J. J. (2004). Process-oriented worked examples: Improving transfer performance through enhanced understanding. Instructional science, 32(1), 83-98.
Webber, S. S., Payne, S. C., & Taylor, A. B. (2012). Personality and trust fosters service quality. Journal of Business and Psychology, 27(2), 193-203.