بررسي رابطة والد کودک در پيش بيني نارضايتي جنسيتي در زنان و مردان تراجنسي
الموضوعات :سمیه رحیمی احمدآبادی 1 , مهرداد کلانتری 2 , محمدرضا عابدی 3 , سید مرتضی مدرس غروی 4
1 - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
2 - گروه روانشناسی، دانشــکده علــوم تربیتــی و روانشناســی دانشــگاه اصــفهان، اصــفهان، ایران
3 - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
4 - مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
الکلمات المفتاحية: رابطة والد کودک, نارضايتي جنسيتي, تراجنسي,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تعيين رابطة والد کودک در پيش بيني نارضايتي جنسيتي در زنان و مردان تراجنسي انجام شد. طرح پژوهش، توصيفي- همبستگي بود. جامعة آماري، كلية افراد مبتلا به نارضايتي جنسيتي بودند که براي طي مراحل قانوني تغييرجنسيت به اداره کل پزشکي قانوني خراسان رضوي در سال 1396-1394مراجعه داشتند. نمونه پژوهش 50 زن و 50 مرد مبتلا به نارضايتي جنسيتي بود که به صورت نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند و پس از اخذ رضايت نامه آگاهانه زمينه يابي رابطة والد کودک و پرسشنامه اختلال هويت جنسي را تکميل نمودند. داده ها با استفاده از روش آماري رگرسيون چندگانه به شيوة همزمان تحليل شدند. سطح معني داري براي آزمون هاي آماري 0/05 بود. بر اساس نتايج تحليل رگرسيون به شيوة همزمان، رابطة پدر کودک قادر به پيش بيني نارضايتي جنسيتي در زنان تراجنسي نبود. اما رابطة مادر کودک توانست 21 درصد از نارضايتي جنسيتي را در زنان تراجنسي پيش بيني کند و بهترين پيش بين نارضايتي جنسيتي مؤلفه آزردگي/سردرگمي نقش بود. رابطه پدر کودک قادر به پيش بيني نارضايتي جنسيتي در مردان تراجنسي نبود اما رابطه مادر کودک توانست 44 درصد از واريانس نارضايتي جنسيتي را در مردان تراجنسي پيش بيني کند و بهترين پيش بين نارضايتي جنسيتي عاطفه مثبت و همانندسازي بود. بر اساس يافته هاي پژوهش حاضر ارتباط مختل و آشفته در رابطه والد کودک مي تواند سهم بسزايي در بروز نارضايتي جنسيتي در زنان و مردان تراجنسي داشته باشد.
ابوالمعالي، خديجه؛ هاشميان، کيانوش و اعرابيان، اقدس. (1398). تبيين فرسودگي تحصيلي براساس الگوي ارتباط والد- فرزند با ميانجيگيري تاب آوري و توانايي حل مسئله. مجله روانشناسي، 23(1)، 65-50.
بديعيان موسوي، ن. (1398). بررسي فراواني مبتلايان به نارضايتي جنسيتي مراجعه کننده به مراکز پزشکي قانوني سراسر کشور طي يک دوره پنج ساله. پايان نامه دکتري تخصصي در رشته روانپزشکي. دانشگاه علوم پزشکي مشهد.
جواهري، ف و کوچکيان، ز. (1385). اختلال هويت جنسي و ابعاد اجتماعي آن: بررسي پديده نارضايتي جنسي در ايران. مجله رفاه اجتماعي، 21، 292-265.
خسروي، م. (1382). نقش روابط ولي فرزندي بر فرايند فرديت يافتن دختران شهر تهران. پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه تربيت معلم.
دادفر، م.، يکه يزدان دوست، ر. و دادفر، ف. (1388). بررسي الگوهاي شخصيتي بيماران مبتلا به اختلال هويت جنسي. مجله علمي پزشکي قانوني، 15 (2): 99-96.
رضايي، ا.، صابري، م.، شاه مرادي، ح. و ملک خسروي، غ. (1386). کارکرد خانواده در بيماران دچار اختلال هويت جنسي. توانبخشي، 8(29): 63-58.
عاکفي، ر و بني اسد، م. ح. (1390). تهيه و تدوين پرسشنامه اختلال هويت جنسي. پايان نامه دکتري حرفه اي. دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکي تهران.
فيروزبخت، سميرا و لطيفيان، مرتضي. (1397). بررسي نقش واسطه اي تاب آوري در رابطه بين قالب هاي ارتباطي خانواده و خودتنظيمي انگيزشي. مجله روانشناسي، 22(1): 117-100.
کرمي، مرتضي و ياري، علي محمد. (1394). بررسي روابط چندگانه شيوه هاي فرزندپروري، روابط بين فردي و رضايت از زندگي ادراک شده دانشجويان يک دانشگاه نظامي بر فرسودگي تحصيلي. روانشناسي نظامي، 17، 50-33.
يزدان پناه، ل و صمديان، ف. (1390). بررسي اختلال هويت جنسيتي (دگرجنس خواهي) با تأکيد بر نقش خانواده: مطالعه تطبيقي مراجعه کنندگان به سازمان بهزيستي استان کرمان. مجله مطالعات اجتماعي ايران، 5 (1)، 20-1.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). US: American Psychiatric Pub.
Coates, S., Friedman, R. C., & Wolfe, S. (1991). The etiology of boyhood gender identity disorder: A model for integrating temperament, development, and psychodynamics.Psychoanalytic Dialogues, 1(4), 481-523.
Corbett, K. (1999). Homosexual boyhood. Sissies and tomboys: Gender Nonconformity and Homosexual Childhood, 107.
Di Ceglie D. (2000). Gender identity disorder in young people. Advances in Psychiatric Tretment, 6(6), 458-466.
Fine, M. A., Moreland, J. R., & Schwebel, A. 1.(1983), Long-term effects of divorce on parent-child relation ships. Developmental Psychology, 19, 703-713.
Haldeman, D. C. (2000). Gender atypical youth: Clinical and social issues. School Psychology Review, 29(2), 192-200.
Hines, M., Constantinescu, M., & Spencer, D. (2015). Early androgen exposure and human gender development. Biology of Sex Differences, 6(1), 3.
Lev, A. I. (2013). Gender dysphoria: Two steps forward, one step back. Clinical Social Work Journal, 41(3), 288-296.
Lopez, X., Stewart, S., & Jacobson-Dickman, E. (2016). Approach to children and adolescents with gender dysphoria. Pediatrics in Review, 37(3), 89-98.
Martin, C. L., Ruble, D. N., & Szkrybalo, J. (2002). Cognitive theories of early gender development. Psychological Bulletin, 128(6), 903.
McBee, C. (2013). Towards a more affirming perspective: Contemporary psychodynamic practice with trans and gender non-conforming individuals. In AdvocatesV Forum, 37-52.
Neeleman, A. (2007). The relevance of sexuality in the treatment of borderline personality disorder. Tijdschrift voor Psychiatrie, 49, 233–240.
Parks, G., & Hall, I. (2006). Gender dysphoria and cross-dressing in people with intellectual disability: A literature review. Mental Retardation, 44 , 260–271.
Pino-Pasternak , D., & Whitebread, D. (2010). The role of parenting in children’s self- regulated learning. Educational Research Review, 5, 220-242.
Robinson, J.B.,Burns,B.M.,&WinderDavis,D.(2009).Maternal scaffolding and attention regulation in children living in poverty. Journal of Applied Developmental Psychology, 30, 82–91.
Rosqvist, H. B., Nordlund, L., & Kaiser, N. (2014). Developing an authentic sex: Deconstructing developmental–psychological discourses of transgenderism in a clinical setting. Feminism & Psychology, 24(1), 20-36.
Sadock, B. J., & Sadock, V. A. (2011). Kaplan & Sadock’s concise textbook of clinical psychiatry. Lippincott Williams & Wilkins.
Sadock, B., Sadock, V. A., & Ruiz, P. (2015). Kaplan & Sadock’s synopsis of psychiatry: behavioral sciences. New York: Walters Kluwer.
Schmitt, D. P., Long, A. E., McPhearson, A., O’brien, K., Remmert, B., & Shah, S. H. (2017). Personality and gender differences in global perspective. International Journal of Psychology, 52, 45-56.
Simon, L., Zsolt, U., Fogd, D., & Czobor, P. (2011). Dysfunctional core beliefs, perceived parenting behavior and psychopathology in gender identity disorder: A comparison of male-to-female, female-to-male transsexual and nontranssexual control subjects. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 42(1), 38-45.
Singh, D., McMain, S., & Zucker, K. (2011). Gender identity and sexual orientation in woman with borderline personality disorder. The Journal of Sexual Medicine, 8, 447–454.
Stoller, R. J. (1985). Presentations of gender. Yale University Press.
Stoller, R. J. (1966). The mother’s contribution to infantile transvestic behaviour. International Journal of Psycho-Analysis, 47, 384-395.
Stoller, R. J. (1991). Pain & passion. A psychonanalyst explores the World of S & M, Plenum Press, New York.
Winters, K. (2008). Gender madness in American Psychiatry: Essays from the struggle for dignity. Booksurge: Lic.
Yost, M. R., & Smith, T. E. (2014). Transfeminist psychology. Feminism & Psychology, 24(2), 145-156.
Zucker, K. J., & Bradley, S. J. (1995). Gender identity disorder and psychosexual problems in children and adolescents. Guilford Press.
Zucker, K. J., Lawrence, A. A., & Kreukels, B. P. (2016). Gender dysphoria in adults. Annual Review of Clinical Psychology, 12, 217-247.
Zucker, K. J., Wood, H., Singh, D., & Bradley, S. J. (2012). A developmental, biopsychosocial model for the treatment of children with gender identity disorder. Journal of Homo-sexuality, 59(3), 369-397.