ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس سواد سلامت روان (MHLS) در دانشجویان ایرانی
الموضوعات :فاطمه جعفری 1 , آرزو ضاربی 2 , عباس عبداللهی 3 , سیمین حسینیان 4
1 - گروه مشاوره، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2 - گروه مشاوره، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3 - گروه مشاوره، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
4 - گروه مشاوره، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتباریابی, تحلیل عاملی, روانسنجی, مقیاس سواد سلامت روان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، تهیه نسخه فارسی مقیاس سواد سلامت روان (MHLS) اکونور و کیسی (2015) و بررسی ویژگیهای روان سنجی آن بود. به این منظور، 346 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه شاهرود در سال تحصیلی 99-98 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس سواد سلامت روان (2015)، مقیاس نگرش به کمک طلبی حرفهای روانشناختی- فرم کوتاه فیشر و فارینا (1995)، پرسشنامه اضطراب سلامتی- فرم کوتاه سالکوسکیس و وارویک (2002) و پرسشنامه افسردگی بک پاسخ دادند. نتایج پایایی مرکب برای تمامی خرده مقیاس ها بیشتر از 5/0 بود که بیانگر پایایی مطلوب مقیاس میباشد. نسبت روایی محتوا بیشتر از 62/0درصد و شاخص روایی محتوا بیشتر از 75/0 درصد بود که نشان از روایی محتوای مناسب مقیاس داشت. نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد که بار عاملی گویهها بیشتر از 15/0 است و تمام مسیرها از گویهها به متغیر پنهان در سطح. 5/0 معنادار بودند و مقیاس از روایی سازۀ مناسبی برخوردار است. بررسی روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مقیاس دارای ساختار عاملی شامل6 خرده مقیاس است. بررسی روایی همزمان با محاسبه همبستگی این مقیاس با مقیاس نگرش به کمک طلبی حرفهای روانشناختی- فرم کوتاه فیشر و فارینا (1995)، پرسشنامه اضطراب سلامتی- فرم کوتاه سالکوسکیس و وارویک (2002)، بیانگر رابطه مثبت بین نمرات مقیاس سواد سلامت روان با این پرسشنامهها بود. نتایج نشانگر آن است که مقیاس سواد سلامت روان ابزاری معتبر و مناسب برای استفاده در جامعه ایران است.
احدی، حسن؛ پاشا ، غلامرضا. (1381). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش اختلال هیپوکندریا در شهرستان اهواز، فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسي کاربردی ، 4 (11)، 28-15.
باباپور خیرالدین، جلیل؛ پورشریفی، حمید؛ غباری بناب،باقر؛ خانجانی، زینب و بهرامی، محسن (1396). رابطه دلبستگی بزرگسالی و دلبستگی به خدا با سلامت روانشناختی با میانجیگری تاب آوری. مجله روانشناسی، 23 ( 4)، 383-369 .
دابسون، کیت؛ محمدخانی، پروانه. (1384). مختصات روانسنجی پرسشنامه افسردگی بک- 2در مبتلایان به اختلال افسردگی ماژور. فصلنامه توانبخشی، شماره ویژه بیماری های روانی. 8(29)، 88-83.
محمدی، لیلا؛ بشارت، محمدعلی؛ رضازاده، محمدرضا؛ غلامعلی لواسانی، مسعود (1397) . نقش واسطه ای عواطف مثبت و منفی در رابطه بین معنای زندگی و سلامت روانی. مجله روانشناسی، 22 ( 2)، 157-171.
نرگسی، فریده. (1390). مقایسه باورهای ناکارامد، صفات شخصیتی و سابقه ابتلا به بیماری وخیم در معلمان مقطع ابتدایی دارا و فاقد اضطراب سلامتی در اندیمشک. پایان نامه منتشر نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه اهواز، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.
Abramowitz, J. S., & Moore, E. L. (2007). An experimental analysis of hypochondriasis. Behaviour Research and Therapy, 45(3), 413-424.
Barrera, M. Jr, Castro, F.G., & Steiker, L.K.H. (2011). A criticalanalysis of approaches to the development of preventive interventions for subcultural groups. American Journal of Community Psychology, 48, 439–454.
Beck, A. T., Steer, R. A. and Brown, G. K. (1996). Beck depression inventory (2nded.). San Antonio, TX: The Psychological Corporation.
Bohleber, L., Crameri, A., Eich-Stierli, B., Telesko, R., & von Wyl, A. (2016). Can we foster a culture of peer support and promote mental health in adolescence using a web-based app? A control group study. JMIR Ment Health, 3(3), e45. https://doi.org/10.2196/menta l.5597.
Boisjolie, J. (2013). Gender Role Conflict and Attitudes toward Seeking Help. MSW Clinical Research Paper press.
Brislin, R. W., Lonner, W. J., & Berry, J. W. (1986). Field methods in cross-cultural research. Beverly Hills: SAGE.
Campos, L., Dias, P., Palha, F., Duarte, A., & Veiga, E. (2016). Development and psychometric properties of a new questionnaire for assessing Mental Health Literacy in young people. Universitas Psychologica, 15(2), 61-72.
Castaldelli-Maia, J. M., Gallinaro, J. G. M.e, Falcao, R. S., Gouttebarge, V., Hitchcock, M.E., Hainline, B., Reardon, C. L., & Stull, T. (2019). Mental health symptoms and disorders in elite athletes: A systematic review on cultural influences and barriers to athletes seekingtreatment. British Journal of Sports Medicine, 53(11), 707-721. doi: 10.1136/bjsports-2019- 100710.
Colton D, Covert RW. (2007). Designing and constructing instruments for social research and evaluation. first ed. San Francisco: John Wiley & Sons, Inc.
Cook DA, Beckman TJ.(2006). Current concepts in validity and reliability for psychometric instruments: theory and application. The American journal of medicine. 119: 166. e7-. e16.
Fischer, E. H., & Farina, A. (1995). Attitudes towards seeking professional psychological help: A shortened form and consideration for research. Journal of College Student Development, 36(4), 368-373.
Fischer, E. H., & Turner, J. (1970). Orientation to seeking professional help: Development and research utility of an attitude scale. Journal of Counseling and Clinical Psychology, 35(1), 79-80.
Gulliver A, Griffiths KM, Christensen H.(2010). Perceived barriers and facilitators to mental health help-seeking in young people: a systematic review. BMC Psychiatry;10:113.
Hurley, D., Swann, C., Allen, M. S., Ferguson, H. L., & Vella, S. A. (2020). A systematic review of parent and caregiver mental health literacy. Community mental health journal, 56(1), 2-21.
Jackson G. (2016). Beck depression inventory. Occup Med; 66:174-5.
Jorm, A. F. (2000). Mental health literacy: Public knowledge and beliefs about mental disorders. The British Journal of Psychiatry, 177(5), 396-401.
Jorm, A. F. (2012). Mental health literacy: empowering the community to take action for better mental health. American psychologist, 67(3), 231.
Jorm, A. F., Korten, A. E., Jacomb, P. A., Christensen, H., Rodgers, B., & Pollitt, P. (1997). “Mental health literacy”: a survey of the public's ability to recognise mental disorders and their beliefs about the effectiveness of treatment. Medical journal of Australia, 166(4), 182-186.
Komiya N, Good GE, Sherrod NB. (2000). Emotional openness as a predictor of college students’ attitudes toward seeking psychological help. J Couns Psychol; 47(1):138–43. doi:10.1037//0022-0167.47.1.138.
Kutcher, S., Wei, Y., & Coniglio, C. (2016). Mental Health Literacy: Past, Present, and Future.Canadian Journal of Psychiatry, 61(3), 154-158. doi:10.1177/0706743715616609.
Kutcher, S., Wei, Y., & Morgan, C. (2015). Successful application of a Canadian mental health curriculum resource by usual classroom teachers in significantly and sustainably improving student mental health literacy. Can J Psychiatry, 60(12), 580-586. doi:10.1177/070674371506001209.
Lawshe CH. (1975). A qualitative approach to content validity. Personnel Psychology. 25: 563-75.
Lynn SJ, Das LS, Michael NH, Williams JC. (2006). Mindfulness, acceptance, and hypnosis: Cognitive and clinical perspectives. International Journal of Clinical and Experimental Hypnosis. 54: 143-66.
Mitchell, C., McMillan, B., & Hagan, T. (2017). Mental health helpseeking behaviours in young adults. The British Journal of General Practice: The Journal of the Royal College of General Practitioners, 67(654), 8–9. https://doi.org/10.3399/bjgp17X688453.
Moreland, J. J., Coxe, K. A., & Yang, J. (2018). Collegiate athletes' mental health services utilization: A systematic review of conceptualizations, operationalizations, facilitators, and barriers. Journal of sport and health science, 7(1), 58–69. doi: 10.1016/j.jshs.2017.04.009
Morgan, A. J., Ross, A., & Reavley, N. J. (2018). Systematic review and meta-analysis of Mental Health First Aid training: Effects on knowledge, stigma, and helping behaviour. PloS one, 13(5).
Na, S., Ryder, A. G., & Kirmayer, L. J. (2016). Toward a culturally responsive model of mental health literacy: Facilitating help‐seeking among East Asian immigrants to North America. American Journal of Community Psychology, 58(1-2), 211-225.
O’Connor, M. & Casey, L. (2015). The Mental Health Literacy Scale (MHLS): A new scale-based measure of mental health literacy. Psychiatry Research 229,511–516.
Ojio, Y., Yonehara, H., Taneichi, S., Yamasaki, S., Ando, S., Togo, F., ... & Sasaki, T. (2015). Effects of school‐based mental health literacy education for secondary school students to be delivered by school teachers: A preliminary study. Psychiatry and clinical neurosciences, 69(9), 572-579.
Reardon, C. L., Hainline, B., Aron, C.M., Baron, D., Baum, A.L., Bindra, A.,…Engebretsen, L. (2019). Mental health in elite athletes: International Olympic Committee consensus statement (2019). British Journal of Sports Medicine, 53(11), 667-699. doi: 10.1136/bjsports-2019-100715.
Roach, A. (2018). Supportive peer relationships and mental health in adolescence: An integrative review. Issues in Mental Health Nursing, 39(9), 723–737. https://doi.org/10.1080/01612 840.2018.1496498.
Ryu, E. (2011). Effects of skewness and kurtosis on normal-theory based maximum likelihood test statistic in multilevel structural equation modeling. Behavior research methods, 43(4), 1066-1074.
Salkovskis, P. M., & Warwick, H. (2002). The Health Anxiety Inventory: Development and validation of scales for the measurement of health anxiety and hypochondriasis. Psychological Medicine, 32, 843–853.
Thai, T. T., Vu, N. L. L. T., & Bui, H. H. T. (2020). Mental Health Literacy and Help-Seeking Preferences in High School Students in Ho Chi Minh City, Vietnam. School Mental Health, 1-10.
Thornicroft G (2007). Most people with mental illness are not treated. Lancet 370(9590):807–8. 10. Waddell C, McEwan K, Shepherd CA, Offord DR, Hua JM (2005). A public health strategy to improve the mental health of Canadian children. Can J Psychiatry.50(4):226–33.
Vogel DL, Wade NG, Ascheman PL.(2009). Measuring perceptions of stigmatization by others for seeking psychological help: reliability and validity of a new stigma scale with college students. J Couns Psychol;56(2):301–8. doi: 10.1037/a0014903.
Vogel, D. L., Wester S. R., Wei, M. & Boysen, G. A. (2005). The role of outcome expectations and attitudes on decisions to seek professional help. Journal of Counseling Psychology, 52, 459-470.
Vovou, F., Hull, L., & Petrides, K. V. (2020). Mental health literacy of ADHD, autism, schizophrenia, and bipolar disorder: a cross-cultural investigation. Journal of Mental Health, 1-11.
Waddell, C., McEwan, K., Shepherd, C. A., Offord, D. R., & Hua, J. M. (2005). A public health strategy to improve the mental health of Canadian children. The Canadian Journal of Psychiatry, 50(4), 226-233.
Waltz CF, Strickland O, Lenz ER. (2010). Measurement in nursing and health research: Springer Pub.
Wang, J., He, Y., Jiang, Q., Cai, J., Wang, W., Zeng, Q., ... & Cai, C. (2013). Mental health literacy among residents in Shanghai. Shanghai archives of psychiatry, 25(4), 224.
Wei, Y., McGrath, P. J., Hayden, J., & Kutcher, S. (2015). Mental health literacy measures evaluating knowledge, attitudes and help-seeking: a scoping review. BMC psychiatry, 15(1), 291.
World Health Organization (2013). The solid facts: health literacy. World Health Organization. http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0008/ 190655/e96854. World Health Organization (WHO). (2018). Mental health. Retrieved from http://www.who.int/mental_health/action_plan_2013/en/.
Yaghmale F. (2009). Content validity and its estimation. Journal of Medical Education. 3. 37.
Yamaguchi, S., Foo, J. C., Nishida, A., Ogawa, S., Togo, F., & Sasaki, T. (2019). Mental health literacy programs for school teachers: A systematic review and narrative synthesis. Early intervention in psychiatry.