اثر پردازش های فراشناختی بر فعالیت ناحیه ای مغز با توجه به اضطراب و زودانگیختگی
الموضوعات :مهناز شاهقلیان 1 , پرویز آزاد فلاح 2 , علی فتحی آشتیانی 3
1 - دانشگاه خوارزمی
2 - دانشگاه تربیت مدرس
3 - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
الکلمات المفتاحية: پردازش های فراشناختی کنش های اجرایی اضطراب زودانگیختگی فعالیت ناحیه ای مغز,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش بررسی فعالیت ناحیه ای مغز بر اساس اضطراب و زودانگیختگی در هنگام فعال شدن پردازش های فراشناختی بود. 006 دانشجوی دختر دانشگاه تربیت مدرس سه پرسشنامه فراشناخت، نارسایی های شناختی و فرم تجدید نظر شده پرسشنامه شخصیتی آیزنک را تکمیل کردند. با توجه به نمره های آنها در دو بعد برون گردی و نورزگرایی، چهار گروه شامل +Anx،-Anx،+Imp و-Imp (هر گروه 51 نفر) انتخاب شدند. سپس از آزمودنی های هر گروه، در 4 مرحله شامل حالت استراحت، انجام آزمون استروپ، انجام آزمون ویسکانسین و انجام تکنیک توجه، EEG گرفته شد. نتایج حاکی از کیفیت بهتر پردازش های فراشناختی در گروه -Anx نسبت به +Anx بود. کیفیت بهتر پردازش های فراشناختی در گروه -Imp در مقایسه با +Imp تأیید نشد. یافته ها دیگر نشان داد هنگام فعال شدن پردازش فراشناختی فعالیت نواحی پیش پیشانی راست و پیشانی هر دو نیمکره در گروه +Anx بیشتر از -Anx و فعالیت نواحی پیش پیشانی و پیشانی هر دو نیمکره در گروه +Imp بیشتر از -Imp است. در مجموع پژوهش حاضر با تأکید بر تعریف پردازش فراشناختی بر مبنای کنش های اجرایی، ارتباط میان پردازش فراشناختی، اضطراب، زودانگیختگی و فعالیت ناحیه ای مغز را مورد بحث قرار می دهد.
ابوالقاسمی، عباس و آذر کیامرثی (1388). بررسی رابطه بین فراشناخت و نارسایی های شناختی در سالمندان. فصلنامه تازه های علوم شناختی. 11 (1)، صفحات 15-8.
شاهقلیان، مهناز؛ پرویز آزاد فلاح و علی فتحی آشتیانی(1391). مقایسه مؤلفه های فراشناخت و نارسایی های شناختی بر اساس ابعاد شخصیتی. فصلنامه علوم رفتاری، 6 (2)، 130-125.
شیرین زاده، صمد.؛ محمد علی گودرزی؛ چنگیز رحیمی و قاسم نظیری (1387). بررسی ساختار عاملی، روایی و اعتبار پرسشنامه فراشناخت 30. مجله روانشناسی. 12 (4)، 461-445.
کاویانی، حسین.؛ مهر انگیز پورناصح و سید امین موسوی (1384). هنجاریابی و اعتبارسنجی فرم تجدید نظر شده پرسشنامه آیزنک در جمعیت ایرانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار). 11، 311 -304.
Atkinson, C. M., Drysdale, K. A., & Fulham, W. R. (2003). Event-related potentials to Stroop and reverse Stroop stimuli. International Journal of Psychophysiology, 47, 1-21.
Beauducel, A., Brocke, B., & Leue, A. (2006). Energetical bases of extraversion: Effort, arousal, EEG and performance. International Journal of Psychophysiology, 62, 212-223.
Bockova, M., Chladek, J., Jurak, P., Halamek, J., & Rektor, I. (2007). Executive functions processed in the frontal and lateral temporal cortices: Intracerebral study. Clinical Neurophysiology, 118, 2625-2636.
Broadbent, D. E., Cooper, P.J., Fitzgerald, P.F., & Parkes, K.R. (1982). The Cognitive Failures Questionnaire and its correlates. British Journal of Clinical Psychology, 21 (1), 1-16.
Brown, R.G., & Fernie, B.A. (2015). Metacognitions, anxiety, and distress related to motor fluctuations in parkinson's disease. Journal of Psychosomatic Research, 78, 143-148.
Bush, G., Luu, P., & Posner, M. I. (2000). Cognitive and emotional influences in anterior cingulated cortex. Trends in Cognitive Sciences, 4 (6), 215-222.
Cicek, M., & Nalcaci, E. (2001). Interhemispheric asymmetry of EEG alpha activity at rest and during the Wisconsin Card Sorting Test: Relations with performance. Biological Psychology, 58, 75-88.
Clerc, J., Miller, P.H., & Cosnefroy, L. (2014).Young children’s transfer of strategies: Utilization deficiencies, executive function, and metacognition. Developmental Review, 34,378-393.
Corr, P. J. (2004). Reinforcement sensitivity theory and personality. Neuroscience and Behavior Reviews, 28, 317-332.
Crost, N. W., Pauls, C. A., & Wacker, J. (2008). Defensiveness and anxiety predict frontal EEG asymmetry only in specific situational contexts. Biological Psychology, 78 (1), 43-52.
Demakis, G. J. (2004). Frontal lobe damage and tests of executive processing: A meta-analysis of the Category Test, Stroop Test, and Trail-Making Test. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 26, 441-450.
Eysenck, H. J. (1967). The biological basis of personality. Springfield: Thomas.
Eysenck, S. B. G., Eysenck, H. J., & Barrett, P. (1985). A revised version of the Psychoti-cism Scale. Personality and Individual Differences, 6, 21-29.
Fink, A. (2005). Event-related desynchronization in EEG during emotional and cognitive information processing: Differential effects of extraversion. Biological Psychology, 70, 152-160.
Fink, A., & Neubauer, A. C. (2004). Extraversion and cortical activation: Effects of task complexity. Personality and Individual Differences, 36, 333-347.
Forsman, L., Manzano, O., Karabanov, A., Madison, G., & Ullén, F. (2012). Differencesin regional brain volume related to the extraversion-introversion dimension-A voxel based morphometry study. Neuroscience Research, 72, 59-67.
Garcia-Montes, J. M., Cangas, A., Prerez, M., Varez, M., Hidalgo, A., & Gutierrez, O. (2005). Influence of metacognitive variables on paranoid ideation. International Journal of Clinical and Psychology, 5, 463-469.
Gualtieri, C.T., & Johnson, L.G. (2006). Reliability and validity of a computerized neuro-cognitive test battery, CNS Vital Signs. Archives of Clinical Neuropsychology, 21, 623-643.
Hayden, E. P., Bodkins, M., Brenner, C., Shekhar, A., Nurnberger, J. I., Jr., O’Donnell, B., et al. (2008). A multimethod investigation of the behavioral activation system in bipolar disorder. Journal of Abnormal Psychology, 117 (1), 164-170.
Hjemdal, O., Hagen, R., & Nordahl, H.M. (2013). Metacognitive therapy for generalized anxiety disorder: Nature, evidence and an individual case illustration. Cognitive and Behavioral Practice, 20 (3), 301-313.
Jurado, M. B., & Rosselli, M. (2007). The elusive nature of executive functions: A review of our current understanding. Neuropsychology Review, 17 (3), 213-233.
Langenecker, S. A., Nielson, K. A., & Rao, S. M. (2004). fMRI of healthy older adults during Stroop interference. NeuroImage, 21, 192-200.
Lerenca, J. M., Illeb, N., Kaisera, S., Fiedlera, P., Mundta, C., & Weisbrod, M. (2004). Prefrontal- cingulate activation during executive control: Which comes first? Cognitive Brain Research, 18, 278-287.
Mecacci, L., & Righi, S. (2006). Cognitive failures, metacognitive beliefs and aging. Personality and Individual Differences, 40, 1453-1459.
Maril, A., Simons, J. S., Mitchell, J. P., Schwartz, B. L., & Schacter, D. l. (2003). Felling-of-knowing in episodic memory: An event-related fMRI study. NeuroImage, 18, 827-836.
Matthews, G., & Gilliland, K. (2001). Personality, biology and cognitive science: A reply to Corr. Personality and Individual Differences, 30, 353-362.
Matthews, G., & Gilliland, K. (1999). The personality theories of H.J.Eysenck and J. A. Gray: A comparative review. Personality and Individual Differences, 26, 583-626.
Middlebrooks, P.G., & Sommer, M.A. (2012).Neuronal correlates of metacognition in primate frontal cortex. Neuron, 75, 517-530.
Nelson, T.O., & Narens, L. (1990). Metamemory: A theoretical framework and new findings. In G.H. Bower (Ed.), The psychology of learning and motivation. New York: Academic Press.
Nelson, T. O., & Narens, L. (1994). Why investigate metacognition?. In J. Metcalfe & A.P. Shimamura (Eds.), Metacognition: Knowing about knowing. Cambridge Mas-sachusetts: The MIT Press.
Nyhus, E., & Barcelo, F. (2009). The Wisconsin Card Sorting Test and the cognitive assessment of prefrontal executive functions: A critical update. Brain and Cognition, 71, 437-451.
Pascalis, V. D., Arwari, B., D’Antuono, L., & Cacace, I. (2009). Impulsivity and semantic/emotional processing: An examination of the N400 wave. Clinical Neurophysiology, 120, 85-92.
Rauch, S. L., & Milad, M. R., Orr, S. P., Quinn, B. T., Fischl, B., & Pitman, R. K. (2005). Orbitofrontal thickness, retention of fear extinction and extraversion. Neuro Report, 16, 1909-1912.
Riehemann, S., Volz, H. P., Stützer, P., Smesny, S., Gaser, C., & Sauer, H. (2001). Hypofrontality in neuroleptic-naive schizophrenic patients during the Wisconsin Card Sorting Test-a fMRI study. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 251, 66-71.
Saed, O., Purehsan, S., & Akbari, S. (2010). Correlation among meta-cognitive beliefs and anxiety-depression symptoms. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 1685-1689.
Schmitz, T. W., Kawahara-Baccus, T. N., & Johnson, S. C. (2004). Metacognitive evaluation. Self-relevance and the right prefrontal cortex. NeuroImage, 22, 941-947.
Shackman, A. J., McMenamin, B. W., Maxwell, J. S., Greischar, L. L., & Davidson, R. J. (2009). Right dorsolateral prefrontal cortical activity and behavioral inhibition. Psychological Science, 20, 1500-1506.
Shimamura, A. P. (2000). Toward a cognitive neuroscience of metacognition. Consciousness and Cognition, 9, 313-323.
Soltesz, F., Goswami, U., White, S. & Szucs, D. (2010). Executive function effects and numerical development in children: Behavioural and ERP evidence from a numerical Stroop paradigm. Learning and Individual Differences, in press.
Souchay, C., & Isingrini, M. (2004). Age related differences in metacognitive control: Role of executive functioning. Brain Cognition, 56, 89-99.
Stewart, J. L., Levin-Silton, R., Sass, S. M., Heller, W., & Miller, G. A. (2008). Anger style, psychopathology, and regional brain activity. Emotion, 8 (5), 701-713.
Strauss, E., Sherman, E.M.S, & Spreen, O. (2006). A compendium of neuropsychological tests: Administration, norms and commentary. USA: Oxford University Press.
Tamir, M., Robinson, M.D., & Clore, G.L. (2002). The epistemic benefits of trait consistent mood states: An analysis of extraversion and mood. Journal of Personality and Social Psychology, 83, 663-677.
Tomarken, A. J., Davidson, R. J., Wheeler, R. E., & Doss, R. C. (1992). Individual differences in anterior brain asymmetry and fundamental dimensions of emotion. Journal of Personality and Social Psychology, 62, 676-687.
Tran, Y., Craig, A., & McIsaac, P. (2001). Extraversion-introversion and 8-13 Hz waves in frontal cortical regions. Personality and Individual Differences, 30, 205-215.
Walsh, J. J., Balint, M. G., Smolira, D. R., Fredericksen, L. K., & Madsen, S. (2009). Predicting individual differences in mindfulness: The role of trait anxiety, attachment anxiety and attentional control. Personality and Individual Differences, 46, 94-99.
Wells, A. (2000). Emotional disorders and metacognition: Innovative cognitive therapy.Chichester, UK: Willey & sons.
Wells, A. (2006). Detached mindfulness in cognitive therapy: A metacognitive analysis and ten techniques. Journal of Rational-Emotive & Cognitive Behavior Therapy, 23 (4), 337-354.
Wells, A. (2009). Metacognitive therapy for anxiety and depression. New York: The Guilford Press.
Wells, A., & Cartwright-Hatton, S. (2004). A short from of the metacognitions questionnaire: properties of the MCQ-30. Behavior Research and Therapy, 42, 358-396.
Wells, A., & Matthews, G. (1994). Attention and emotion: A clinical perspective. Harvard UK: Erlbaum.
Wells, A., & Matthews, G. (1996). Modeling cognition in emotional disorder: The S-REF model. Behavior Research and Therapy, 34, 881-888.
Wells, A., Welford, M., King, P., Papageorgiou, C., Wisely, J., & Mendel, E. (2010). A pilot randomized trial of metacognitive therapy vs applied relaxation in the treatment of adults with generalized anxiety disorder. Behavior Research and Therapy, 48, 429-434.
Yilmaz, A. E., Gencoz, T. & Wells, A. (2011). The temporal precedence of metacognition in the development of anxiety and depression symptoms in the context of life stress: A prospective study. Journal of Anxiety Disorders, 25, 389-396.