بررسی ويژگیهای روانسنجی سياهۀ خودتنظيمی نوجوانی در دانش آموزان دختر دبيرستانی
الموضوعات :مسعود کيانی 1 , الهه حجازی 2 , جواد اژه ای 3 , مسعود غلامعلی لواسانی 4
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تهران
4 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: سياهه خودتنظيمی نوجوانی خودتنظيمی ارادی سازگاری روانشناختی تحليل عاملی تأييدی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر شناسایی ويژگیهای روانسنجی سياهه خودتنظيمی نوجوانی (IRSA) در دانشآموزان دختر ايرانی بوده است. این ابزار نظريه محور است که دو جنبه زمانی خودتنظيمی (خودتنظيمی در کوتاهمدت و بلندمدت) را مورد ارزيابی قرار میدهد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه بود، که در سال تحصيلی 49-3931 در دبيرستانهای شهر شاهينشهر (اصفهان) مشغول به تحصيل بودند. 633 دانشآموز مقطع متوسطه با استفاده از روش نمونهگيری خوشهای انتخاب شدند و از ايشان خواسته شد پرسشنامههای خودگزارشی را که متمرکز بر خودتنظيمی ارادی (شامل سياهه خودتنظيمی نوجوانی و الگوی انتخاب، بهينهسازی و جبران) و سازگاری روانشناختی (شامل سياهه سازگاری برای دانشآموزان دبيرستانی) بودند را کامل کنند. نتايج اجرای تحليل عاملی تأييدی نشان داد که الگوی دو عاملی خودتنظيمی کوتاهمدت و بلندمدت از برازش مناسبی برخوردار است. روايي سازه، ملاکی و افزايشی سياهه خودتنظيمی مورد تأييد قرار گرفت. ضريب اعتبار برای خودتنظيمی کوتاهمدت و برای خودتنظيمی بلندمدت 08/0=α برآورد گرديد که رضايتبخش بود. در نهايت، نتايج نشان داد که سياهه خودتنظيمی نوجوانی ابزاری معتبر برای ارزيابی و سنجش ابعاد خودتنظيمی ارادی در دوره نوجوانی است.
اژه ای، جواد؛ غلامعلی لواسانی، مسعود؛ و ارمی، حسن. (1394). مقايسه تنظيم هيجان، ميان افراد دارای سوء مصرف مواد و عادی. مجلۀ روان شناسی، 19 (2)، 146-137.
بانشی، علی رضا؛ صمديه، هادی؛ و اژه ای، جواد. (1393). اهداف پيشرفت و عملکرد تحصيلی: نقش واسطه ای هيجانات تحصيلی و خودتنظيمی. مجله روان شناسی، 18 (4)، 392-381.
Barkley, R. A. (1997). ADHD and the nature of self-control. New York: Guild ford.
Brody, G. H., & Ge, X. (2001). Linking parenting processes and self-regulation to psychological functioning and alcohol use during adolescence. Journal of Family Psychology, 15, 82–94.
Capaldi, D. M., & Rothbart, M. K. (1992). Development and validation of an early adolescent temperament measure. Journal of Early Adolescence, 12,153–173.
De Vet, E., De Ridder, D., Stok, M., Brunso, K., Baban, A. & Gaspar, T. (2014). Assessing self-regulation strategies: development and validation of the tempest self-regulation questionnaire for eating (TESQ-E) in adolescents. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 11:106. Available at http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4161904/pdf/12966_2014_Article_106.pdf (8/12/2015).
Demetriou, A. (2000). Organization and development of self-understanding and self-regulation: Toward a general theory. In M. Boekaerts, P.R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 209–251). San Diego: Academic Press.
Dias, P. C., Garcia del Castillo, J. A., & Moilanen, K. L. (2014). The Adolescent Self-Regulatory Inventory (ASRI) Adaptation to Portuguese context. Paidéia, 24 (58), 155-163.
Elliot, A. J., Thrash, T. M., & Murayama, K. (2011). A longitudinal analysis of self-regulation and well-being: Avoidance personal goals, avoidance coping, stress generation, and subjective wellbeing. Journal of Personality, 79 (3), 643-674.
Finkenauer, C., Engels, R. C., & Baumeister, R. F. (2005). Parenting behavior and adolescent behavioural and emotional problems: The role of self-control. International Journal of Behavioral Development, 29, 58–69.
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74, 59-109.
Gardner, T. W., Dishion, T. J., & Connell, A. M. (2008). Adolescent self-regulation as resilience: Resistance to antisocial behavior within the deviant peer context. Journal of Abnormal Child Psychology, 36 (2), 273-284.
Gestsdottir, S., & Lerner, R. M. (2008). Positive development in adolescence: The development and role of intentional self-regulation. Human Development, 51 (3), 202-224.
Gioia, G. A., Isquith, P. K., Guy, S. C., & Kenworthy, L. (2000). Behavior Rating Inventory of executive function. Professional manual. Psychological Assessment Resources, Inc, Lutz, FL
Hrbackova, C. K., & Vavrova, S. (2015). Self-regulation in children and minors in institutional care. International Education Studies; 8 (5): 139-149.
Hofer, J., Busch, H., & Kärtner, J. (2011). Self-regulation and well-being: The influence of identity and motives. European Journal of Personality, 25 (3), 211-224.
Ladd, G. W., Birch, S. H., & Bah, E. S. (1999). Children’s social and scholastic lives in kindergarten: Related sphere of influence? Child Development, 70, 1373-1400.
Lerner, R. M., Lerner, J. V., Bowers, E. P., Lewin-Bizan, S., Gestsdottir, S., & Urban, J. B. (2011). Self-regulation processes and thriving in childhood and adolescence: A view of the issues. New Directions for Child and Adolescent Development, 133, 1-9.
Luszczynska, A., Diehl, M., Guti´errez-Do˜na, B., Kuusinen, P., & Schwarzer, R. (2004). Measuring one component of dispositional self-regulation: Attention control in goal pursuit. Personal Individual Difference, 37, 555–566.
McCallum, R. C., Widaman, K. F., Preacher, K. J. & Hong, S. (2001). Sample size in factor analysis: The role of model error. Multivariate Behavioral Research, 36 (4), 611-637.
McClelland, M. M., Cameron, C. E., Wanless, S. B., & Murray, A. (2007). Executive function, behavioral regulation, and social-emotional competence. In O. Saracho & B. Spodek (Eds.), Contemporary perspectives on social learning in early childhood education (pp. 113–137). Charlotte: Information Age Publishing.
Moilanen, K. L. (2007). The Adolescent Self-Regulatory Inventory: The development and validation of a questionnaire of short-term and long-term self-regulation. Journal of Youth and Adolescence, 36, 835-848.
Novak, S. P., & Clayton, R. R. (2001). The influence of school environment and self-regulation on transitions between stages of cigarette smoking: A multilevel analysis. Health Psychology, 20, 196–207.
Pfeifer, L. Y. (2015). Facilitative implicit rules and adolescent emotional regulation. Ph.D. dissertation, School of Family Life, faculty of Brigham Young University. Available at http://scholarsarchive.byu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=5414 & context=etd (8/12/2015).
Pintrich, P. R. (2000). Issues in self-regulation theory and research. Journal of Mind & Behavior, 21, 213-219.
Rydell, A. M., Berlin, L., & Bohlin, G. (2003). Emotionality, emotion regulation, and adaptation among 5- to 8-year-old children. Emotion, 3, 30–47.
Schwarzer, R. (Ed.). (1992). Self-efficacy: Thought control of action. Washington, DC: Hemisphere.
Shonkoff, J. P., & Phillips, D. A. (Eds.). (2000). From neuron to neighborhoods: The science of early childhood development. Washington: National Academy Press.
Sinha, A. K. P. & Singh, R. P. (1993). Manual for Adjustment Inventory for School Students. Agra: National Psychological Corporation.
Tangney, J. P., Baumeister, R. F., & Boone, A. L. (2004). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of Personality, 72, 271–324.