طراحی الگوی کارآفرینی سالمندی با رویکرد ساختاری تفسیری
الموضوعات :علی پورمندی 1 , محمد باقر گرجی 2 , ابراهیم عباسی 3 , مجید اشرفی 4
1 - دانشجوی دکتری ،گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول ، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول ، ایران.
3 - گروه مدیریت ، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی ، دانشگاه الزهرا ، تهران ، ایران
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول
الکلمات المفتاحية: توسعه, کارآفرینی, سالمندی, ویژگیهای شخصیتی, ساختاري تفسیري.,
ملخص المقالة :
با توجه به اینکه ایران در مسیر توسعه است و کارآفرینان سالمند سهم فزآیندهای در فعالیتهای اقتصادی در کشورهای توسعه یافته دارند، مقولهی کارآفرینی سالمندی میتواند به سرعت دادن روند توسعه کشور کمک کند. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سالمندی و طراحی الگو با رویکرد ساختاری تفسیری بود. تحقیق حاضر از نوع کاربردي و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی است. تیم تصمیم شامل 11 نفر از کارآفرینان سالمند و اساتید دانشگاهی بودند. در گام اول عوامل مؤثر بر کارآفرینی سالمندی با استفاده از مصاحبه عمیق به روش دادهبنیاد شناسایی شدند که شامل 24 مؤلفه در قالب هشت بعد (ویژگیهای شخصیتی، مهارت کارآفرینانه، شایستگی کارآفرینانه، انگیزش کارآفرینانه، نگرش کارآفرینانه، عوامل شناختی، شبکههای انسانی و ویژگیهای رفتاری کارآفرین) هستند. در گام دوم برای ارائه الگو از مدلسازی ساختاری تفسیری با نرمافزار اکسل استفاده شد. نتایج نشان دادند الگوی کارآفرینی سالمندی دارای چهار سطح است که شبکههای انسانی در سطح اول، ابعاد (مهارت کارآفرینانه، شایستگی کارآفرینانه، انگیزش کارآفرینانه، نگرش کارآفرینانه و عوامل شناختی) در سطح دوم، ویژگیهای رفتاری کارآفرین در سطح سوم و ویژگیهای شخصیتی در سطح چهارم قرار دارند. لذا میتوان گفت زیربنای کارآفرینی سالمندی، ویژگیهای شخصیتی است. همچنین، تحلیل MICMAC نشان داد ابعاد( 1-8) در خوشه مستقل و بعد ( 7) در خوشه وابسته و ابعاد ( 2-3-4-5-6) در خوشه پیوندی قرار دارند. یافتههای تحقیق بازتاب کارآفرینی سالمندی به عنوان فرآیند بهرهگیری از فرصتها با ترکیب منابع توسط عوامل انسانی در راستای خلق ارزشهای جدید است.
1. پورنظری، محمد، صدیقی، حسن.، و چیذری، محمد .(1393). بررسی عوامل محیطی مؤثر بر رفتار کارآفرینانه در کارآفرینان کشاورزی. کارآفرینی در کشاورزی، 1 (3): 83- 100.
2. عزیزی، محمد.، و کراری، سمیه .(1394). نیازسنجی آموزش کارآفرینی بازنشستگان (مورد مطالعه: کانون بازنشستگان آجا). فصلنامه آموزش در علوم انتظامی، 3 (4): 35-58.
3. تاجیک اسمعیلی، عزیزاله، غلامزاده، زهرا.، و تاجیک اسمعیلی، سمیه .(1396). بررسی قابلیتهای کارآفرینی در بازنشستگان (مقایسه زنان و مردان شهرتهران). مطالعات رسانهای، 12 (38): 83- 97.
4. یگانگی، کامران، نظری، عیسی.، و صبحی، افسانه .(1399). مدل مفهومی کارآفرینی سالمندان با کمک منطق فازی؛ مطالعه موردی :شهر زنجان. کنفرانس بینالمللی مدل ها و تکنیکهای کمی در مدیریت.
5.
Maâlaoui, A. (2019). Introduction: Senior Entrepreneurship: From the Shadows to the Light. Handbook of Research on Elderly Entrepreneurship. 6.Weber,P and Schaper, M. (2004). Understanding the grey entrepreneur. Journal of Enterprising Culture, 12(2):147–164
7.Kautonen,T,Ewald, K, Maria, M. (2017). Late-career entrepreneurship, income and quality of life. Journal of Business Venturing,32(1):318-333
. 8.Mary, B. (2018). Population aging: opportunity for business expansion, an invitational paper presented at the Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC)
International Workshop on Adaptation to Population Aging. Arensberg Journal of Health, Population and Nutrition,37(7):2-11
. 9.Mohamadi S , Yazdani charati, J and Mousavi Nasab N. (2017). Factors Affecting Iran’s Population Aging. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 2/7 (155): 71-78
. 10.
Shoja M, Rimaz S, Asadi LM, Bagheri,YSA, Gohari MR. (2013). Mental health of older people and social capital. payesh, 12(4):345-353. 11
.Rogoff, E.G. and Carroll, D.L. (2009). The Second Chance Revolution: Becoming Your Own Boss After 50, Rowhouse Publishing, New York. 12.Kurek.S and Rachwal.T .(2011). Development of entrepreneurship in ageing populations of The European Union. Procedia Social and Behavioral Sciences,19(1):397-405
. 13.
Bloom,E, Axel. B, Patrick, M, and Atsushi, S .(2011). Population Aging: Facts, Challenges, and Responses, PGDA Working Paper. 71(1): 30-45. 14.Backman, M and Karlsson, Ch.(2013). Who says life is over after 55? Entrepreneurship and an aging population. CESIS Electronic Working Paper Series,1(1):325-339
. 15.Stypinska ,J, Franke,A and Myrczik,J .(2019). Senior Entrepreneurship: The Unrevealed Driver for Social Innovation. Journal Frontiers in Sociology,4(30):1-16
. 16.Yang, H, Jin ,Yu , Ching-Hui, Ming-H and Dahui, Zh .(2020). Can China’s Aging Population Sustain Its Entrepreneurship? Evidence of Nonlinear Eects. Sustainability,12(1):2- 14
.