تعیین معیارهای شایستگی و ارزیابی کیفی منتورها در شرکتهای دانشبنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
الموضوعات :مهدیه مهدیخانی 1 , مرتضی راستی برزکی 2
1 - ايران، اصفهان، دانشگاه صنعتي اصفهان، دانشكده مهندسي صنايع و سيستمها، کدپستی: 84156-83111
2 - ايران، اصفهان، دانشگاه صنعتي اصفهان، دانشكده مهندسي صنايع و سيستمها، کدپستی: 84156-83111
الکلمات المفتاحية: منتورینگ منتور منتی پارک علم و فناوری شرکتهای دانشبنیان,
ملخص المقالة :
سازمانهای امروزی در محیطی کاملاً متغیر و پیچیده فعالیت میکنند و پیوسته در تلاش هستند برای باقیماندن در عرصه رقابت، رویکردهای نوینی در پرورش، حفظ و نگهداری منابع انسانی بهعنوان مهمترین سرمایه سازمانی اتخاذ کنند. منتورینگ، هنر تسهیل کردن اجرای فعالیتها، فرايند یادگیری و پیشرفت فردی است و بهطور مداوم بر فرايندهای پیشرفت و رشد افراد تمرکز میکند. منتورینگ رویکردی نوین پیش روی سازمانها در جهت هدایت صحیح نیروی انسانی در رسیدن به اهداف سازمانی است بنابراین منتورینگ، فرد باتجربه را قادر میسازد که فردی کمتجربه را از طریق توسعه شایستگیهایش هدایت و حمایت کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رویکرد منتورینگ، تعیین معیارهای شایستگی و ارزیابی کیفی منتورها در شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان است. در آزمودن منتورها ابتدا پروتکل مربوط به ارزیابی و اولویتبندی شایستگیها بهمنظور استخراج معیارهای پراهمیت در اختیار منتورها قرار گرفت که براساس نظرات ایشان و معیارهای بااهمیت بالاتر، پرسشنامه محقق ساختهای تدوین و مطابق با جامعه مورد پژوهش از 20 شرکت تولیدی - خدماتی از بین شرکتهای مستقر در شهرک سنجش شد. روایی و پایایی پرسشنامه مورد تأیید میباشد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و بهمنظور انجام آزمونهای آماری از نرمافزار SPSS استفادهشده است. نتایج نشان داد منتورها در چهارچوب رویکرد منتورینگ بهطورکلی در سطح متوسط و خوبی عمل کردهاند. با توجه به آزمون t تک گروهی تمامی معیارها به غیر از برخی از آنها با اختلاف ناچیز در ارزیابی عملکرد منتورها مناسب هستند.
1- شادان، سعيد، پورسراجيان، داريوش و زارع، رامين، "تحليل و طراحي ساختار مناسب پارکهاي علم و فناوري ايران،" مجله رشد فناوري، شماره 37، ص 22-33، 1392.
2- آییننامه تأسیس و راهاندازی پارکهای علم و فناوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مصوب 17/12/81، مقدمه، بازیابیشده در تاریخ 24 اردیبهشت 1393، از: http://research.atu.ac.ir/Files/56/News/1.pdf
3- اساسنامه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دانشگاه تهران، مصوب 7/8/84، فصل دوم، تعاریف، 1384.
4- مهدوی، حمید، شیخ زینالدین، محمود و اشرفیزاده، فخرالدین، "شاخصهای مهم در فرایند پذیرش مؤسسات انکوباتوری،" مجله رشد فناوری، شماره 15، ص 23-28، 1387.
5- صفايي، ناصر، طالقانينيا، فرشته و كيامنش، احمد، "شناسايي و رتبهبندي عوامل کليدي موفقيت مديريت دانش در شرکتهاي دانشبنيان (مطالعه موردي: پارک علم و فناوري دانشگاه تهران)،" مجله رشد فناوري، شماره 50، ص 21-28، 1396.
6- تاري، مهديه، مرادي، محمود و ابراهيمپور، مصطفي، "بررسي عوامل مؤثر بر رشد و موفقيت شركتهاي دانشبنيان،" مجله رشد فناوري، شماره 45، ص 36-44، 1394.
7- کریمی مونقی، حسین و یزدیمقدم، حمیده، "الگومداری و منتورینگ (مربیگری) در آموزش پرستاری: یک مطالعه مروری،" پژوهش در آموزش علوم پزشكي، شماره 1، ص ۵۹-۷۱، 1393.
8- دانشمندي، سميه، فتحي واجارگاه، كوروش، خراساني، اباصلت و قليچلي، بهروز، "واکاوي اقدامات منتور و منتي در منتورينگ اعضاي هيأتعلمي جديدالاستخدام دانشگاهها: رويکردي کيفي،" آموزش و توسعه منابع انساني، شماره 14، ص 29-55، 1396.
9- میرباقر آجرپز، ندا، زاغری تفرشی، منصوره، محتشمی، جمیله و زایری، فرید، "منتورینگ در آموزش دانشجویان اتاق عمل: یک مرور نظاممند،" آموزش پرستاری، شماره 3، ص ۴۷-۵۴، 1395.
10- حقانی، فریبا و علوی، اعظم، "اهمیت کاربرد یادگیری مبتنی بر خدمات در آموزش بالینی پرستاری،" مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 9، ص ۱۴۸۷-۱۴۹۵، 1390.
11- محمدي، الهه، اميني، ميترا، مؤدب، ندا، جعفري، محمدمراد و فرجپور، آرزو، "ويژگيهاي يک منتور ايدهآل از ديدگاه اساتيد باليني دانشگاه علوم پزشکي شيراز"، مجله دانشگاهي يادگيري الكترونيكي، شماره 2، ص 20-25، 1393.
12- G. Gorman, and S. McCarthy, "Business development support and knowledge-based businesses" The Journal of Technology Transfer, 31(1), pp. 131-143, (2006).
13- R. Shankar, M. D. Singh, A. Gupta, and R. Narain, "Strategic planning for knowledge management implementation in engineering firms" Work Study, 52(4), pp.190-200, (2003).
14- S. Cho, R. H. Woods, S. S. Jang, and M. Erdem, "Measuring the impact of human resource management practices on hospitality firms’ performances" International Journal of Hospitality Management, 25(2), pp. 262-277, (2006).
15- M. Rousseau, "Structured mentoring for sure success", Pennwell books. (2008).
16- J. L. Peters, "Enhancing leadership skills through mentoring" The Agricultural education magazine (USA), 64(5), pp. 7-9, (1991).
17- K. Klasen, and D. Clutterbuck, "Implementing Mentoring Schemes; A practical guide to successful programs" Elsevier Butterworth-Heinemann, (2002).
18- N. Klasen, and D. Clutterbuck, "Implementing Mentoring Schemes, a Practical Guide to Successful Programs. Routledge", (2012).
19- R. A. Noe, J. R. Hollenbeck, B. Gerhart, and P. M. Wright, "Fundamentals of Human Resource Management", Fourth Edition. McGraw-Hill/Irwin.
20- J. Field, "Mentoring: A natural act for information professionals?", New Library World, 102(7/8), 269-273.
21- O. A. Lawal, "An Evaluation of Mentoring In Organizations: Nigerian Peculiarities" IFE PsychologIA: An International Journal, 2011(1), pp. 379-397, (2011).
22- E. W. Hart, "Seven keys to successful mentoring. Center for Creativen Leadership" (2009).
23- B.R. Ragins, and J.L. Cotton, "Mentor functions and outcomes: a comparison of men and women in formal and informal mentoring relationships" Journal of Applied Psychology,84, 529-50, (1999).
24- B. Gillian, "Learning to lead in the 'year of the firsts': a study of employer led mentoring for new school leaders in Scotland. (Doctoral dissertation). University of Glasgow.
25- P. R. Hallam, P. N. Chou, J. M. Hite, and S. J. Hite, "Beginning Teachers Two Contrasting Models for Mentoring as They Affect Retention of Beginning Teachers" NASSP Bulletin,96(3), pp. 243–278, (2012).
26- L. Lunsford, V. Baker, and M. Pifer, "Faculty mentoring faculty: career stages, relationship quality, and job satisfaction" International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 7(2), pp. 139-154, (2018).
27- P. Sinclair, J. E. F. Fitzgerald, S. T. Hornby, and J. Shalhoub, "Mentorship in surgical training: current status and a needs assessment for future mentoring programs in surgery" World journal of surgery, 39(2), pp. 303-313, (2015).
28- http://www.padidehtabar.com/fa/news
29- J. H. Moore, and Z. Wang, "Mentoring Top Leadership Promotes Organizational Innovativeness through Psychological Safety and Is Moderated by Cognitive Adaptability" Frontiers in psychology, 8, 318. doi:10.3389/fpsyg.2017.00318, (2017).