اولویتبندی و تحلیل معیارهای مؤثر در عملکرد سازمانهای دانشبنیان با رویکرد مدیریتدانش در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری شهر تهران
الموضوعات :ناصر صفایی 1 , فاطمه غلامیان 2 , فرشته طالقانی نیا 3
1 - دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
2 - خواجه نصیرالدین طوسی
3 - اصفهان
الکلمات المفتاحية: مدیریتدانش شرکت دانشبنیان پارکهای علم و فناوری مراکز رشد عوامل کلیدی مؤثر,
ملخص المقالة :
امروزه موفقیت سازمانها تا حد زیادی مبتنی بر مدیریت راهبردی دانش میباشد. پیادهسازی سیستمهای مدیریتدانش با چالشهایی روبرو میباشد که باعث عدم کارایی مدیریت دانش در سازمانها خواهد شد. از اینرو شناسایی و رتبهبندی عوامل تأثیرگذار در اجرای موفق مدیریتدانش یکی از ضرورتهای مدیریت دانش است که در این پژوهش به آن پرداخته شده است. در حال حاضر تعداد 7 پارک علم و فناوری در شهر تهران و 1400 شرکت دانشبنیان در پارکها مستقر میباشند. در این تحقیق روشهای مطالعه موردی و گردآوری اطلاعات به صورت میدانی بهکار گرفته شده است. بهمنظور سنجش متغیرهای تحقیق از ابزار پرسشنامه با استفاده از تکنیک لیکرت استفاده شده است که مشتمل بر ۳ عامل اصلی سازمان، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات و ۱۱ معیار به شرح زیر میباشد؛ اهداف و چشمانداز، رهبری و راهبرد، چرخه مدیریت دانش، کاربرد، نرمافزاری، زیرساخت، فرهنگ و جو سازمانی، ایجاد انگیزه مالی، تشویق روحیه کارکنان، الگوبرداری از بهترینها و مدیریت عملکرد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار ۷۸/۰ بدست آمد. آزمونهای فریدمن و One sample T test با استفاده از نرمافزار SPSS و برازش مدل با استفاده از نرمافزار LISREL مورد بررسی قرار گرفت، براساس نتایج این عوامل برحسب میزان اهمیت، بدین ترتیب اولویتبندی میشود: 1- اهداف و چشماندازهای سازمان 2- کاربرد فناوری اطلاعات 3- زیرساخت فناوری اطلاعات 4- چرخه مدیریتدانش سازمان 5- فرهنگ و جو سازمانی 6- ایجاد انگیزه مالی 7- رهبری و راهبرد سازمان 8- تشویق روحیه کارکنان 9- مدیریت عملکرد 10- الگوبرداری از بهترینها 11- نرمافزار فناوری اطلاعات.
1- کارگاه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتهای دانشبنیان و نظارت بر اجرا، قابل دسترس در http://pub.daneshbonyan.ir
2- اعرابی، محمد، موسوی، سعید، الگوی استراتژیک مدیریت دانش برای ارتقای عملکرد پژوهشگاهها، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ش 51، 1388.
3- مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، گزارش ملی آموزش عالی، تحقیقات و فناوری، قابل دسترس در www.lrphe.ir، 1386.
4- باقری، کامران. بررسی حلقههای مفقوده ارتباط دولت، دانشگاه و صنعت در ایران براساس رویکرد سیستم نوآوری، مجموعه مقالات هفتمین کنگره دولت، دانشگاه و صنعت، 87-100، 1382.
5- حجازینیا، رؤیا. شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش با رویکرد تحقق اقتصاد مقاومتی، فصلنامه رشد فناوری، سال دوازدهم، شماره 47، تابستان 1395.
6- حسنی سعادت، حجت، ملکزاده، غلامرضا، عرفانیان خانزاده، حمید. شناسایی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش مبتنی بر راهبردهای کسب و کار، فصلنامه رشد فناوری، سال دوازدهم، شماره 45، زمستان 1394.
7- صفایی، ناصر، طالقانی، فرشته، کیامنش، احمد. شناسایی و رتبهبندی عوامل کلیدی موفقیت مدیریتدانش در شرکتهای دانشبنیان (مطالعه موردی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)، فصلنامه رشد فناوری، سال سیزدهم، شماره 2، بهار 1396.
8- سنجقی، محمدابراهیم، جنیدی جعفری، یاسر، سیدمحمدجواد غضنفری، سیدمحمدجواد. سنجش فرایندها و عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش (مطالعه موردی ستاد یک سازمان دفاعی امنیتی). فصلنامه پژوهشهای حفاظتی امنیتی دانشگاه جامع امامحسین (علیه السلام)، سال دوم، شماره 2، تابستان 1392، 77-100.
9- برگرن، برایان. مبانی مدیریتدانش، ترجمه قهرمانی، محمد، باقری، محمد، مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت تهران، ص 205، 1386.
10- Massa, Silvia. Testa, Stefania, A knowledge management approach to organizational competitive advantage: Evidence from the food sector. European Management Journal. V. 27, Iss. 2; p. 129, 2009.
11- Hatch J. Defining organizational knowledge: Turning individual knowledge into organizational intellectual capital. Retrieved 24 April 2012 from: http://knol.google.com/k/ jamie-hatch/definingorganizationalknowledge/ 1pcw8flfr6sz5/2, 2010.
12- Cambridge Dictionary. "Knowledge" in Cambridge Advanced. Learner's Dictionary & Thesaurus. Retrieved 25 April 2012 from:, http://dictionary. cambridge.org/ dictionary/ british/ knowledge? q=knowledge, 2011.
13- Griddings, S. R. Marketing for incubator managers and guidelines to assist their clients in their marketing, workshop on science and technology parks: market and planning, Isfahan, 2005.
14- Davis, S. Becoming a knowledgebase business. International Journal of Technology Management, 14, 60-73, 2009.
15- Sveiby, K. A knowledge-based theory of the firm to guide in strategy, formulation. Journal of Intercultural Capital, 2(4), 344-358, 2001.
16- Migdadi, m, "Knowledge management enabler and outcomes in the small and medium sized enterprises", Journal of Industrial management & data systems. 109. N. 6, 2009.
17- Martinez, Micael, Jimenez, Daniel, The effectiveness Of TQM: The key role of organizational learning in small in businesses, International small business Journal, V. 27, www isb. sagepub.com, 2009.
18- Tipping, M.J & SOhi, R.S, IT competency and firm performance: Is organizational learning a missing link, Strategic management Journal, V. 24, N.8, 2003.
19- Toloei, A, Sheikh Zadeh Marand, M, International Journal of Information, Security and System Management, V.2, N.2, pp. 169-182, 2013.
20- Merlo, T, International conference on knowledge management, Vienna, Austria, 2016.
21- Greco, J. "Knowledge is Power”: Journal of Business Strategy, 1999, Vol. 20, No. 2, pp. 18-22.
22- Greengard, S, "Will your culture support KM?" Workforce, 1998, Vol. 77 No. 10, pp. 93-114.
23- Nakata I., Takeuchi H. the knowledge creating company,How Japanes companies Creat the Dynamics of Innovation. Oxford university press; 1995.
24- Tynan, S. "Best Behaviors, Management Review", Vol. 88, No.10, pp. 8-61, 1999.
25- Moffett, S., McAdam, R. and Parkinson, S. "An Empirical Analysis of Knowledge Management Applications", Journal of Knowledge Management, 2003, Vol. 23 No. 3, pp. 6-26.
26- Frank Lindner, Andreas Wald, Success factors of knowledge management in temporary organizations, International Journal of Project Management, 2010.
27- Chourides, P., Longbottom, D., Murphy, W. "Excellence in knowledge Management: an Empirical Study to Identify Critical Factors and Performance Measures", Measuring Business Excellence", 2003, Vol. 7 No.2, pp. 29-45.
28- Gibbons, R, "Incentives in Organizations". Journal of Economic Perspectives, 1998, Vol.12, pp. 115-132.
29- Davenport, T., De Long, D. and Beers, M. "Successful Knowledge Management Projects", Sloan Management Review, 1998, Vol. 39 No. 2, pp.43-57.
30- Savary, M. "Knowledge Management and Competition in the Consulting Industry", California Management Review, 1999, Vol. 41 No. 2, pp. 95-107.
31- Lee, S.M. and Hong, S. "An Enterprise-wide Knowledge Management System", Industrial Management & Data Systems, Vol. 102, No.1, pp. 17-25, 2002.
32- Leibowitz, Translate: Alavi, Naser, Knowledge management learn from knowledge engineering, PUB. Shahid Bahonar.
33- Hung, Y.C., Huang, S.M Lin, Q. Tsai, M.L. Critical Factors in Adopting a Knowledge Management System for the Pharmaceutical Industry, 2005, Vol.105, No.2, pp. 164-168.
34- Mathi, K. Key Success Factors for Knowledge Management, Master Thesis, MBA. International Business Management& Consulting, Germany: University of Applied Sciences, 2004.
35- Behtari Nejad, Elham, Study about operational component of knowledgement in organizational intelligence, Master Thesis, Managemet University of Sistan and baloochestan
36- Khalifa, M. and Liu, V. Determinants of Successful Knowledge Management Programs, Electronic Journal on Knowledge Management, Vol. 1, No.2, pp. 103-112, 2003.
37- Chin- T sang, The relationship between knowledge management enablers and performance HO, Vol.109, No.1, 2009, PP.98-117.
38- Prusak, L, Principles of Knowledge Management, Journal of Knowledge Management, Vo. 1, N.1, 1997.
39- Sadri, A, McCampbellet all, Knowledge Management: the newchallenge for the 21st, Journal of Knowledge Management, V. 3, N. 3, 1999.