تأثیر هویتسازمانی بر عملکرد کارکنان شرکتهای دانشبنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
الموضوعات :
1 -
2 - عضو هیئت علمی پژوهشگاه فضایی ایران
الکلمات المفتاحية: هویت هویتسازمانی عملکرد عملکرد کارکنان شرکتهای دانشبنیان,
ملخص المقالة :
امروزه شرکتهای دانشبنیان بهعنوان گزینهای کلیدی برای تولید در کشورها، وظیفه تبین و مدلسازی فرایندهای تحقیق و توسعه را بر عهده دارند. توسعه کسب و کار نیاز به مهارتهای خاص دارد و با توجه به محیط رقابتی و جدیدبودن موضوع دانشبنیان بودن در کشور، این امر این شرکتها را وا میدارد که به توسعه محصولات و خدمات خود فکر کنند. در این خصوص استفاده از هویت سازمانی که بهعنوان یک ابزار راهبردی سازمان میباشد. تأثیر بهسزایی در هویت بخشی به محصول و خدمات و ارائه بهتر آنها به مشتریان دارد. هویت به شرکت کمک میکند تا سطح عملکرد و بهرهوری خود را افزایش دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تعیین تأثیر هویتسازمانی بر عملکرد کارکنان شرکتهای دانشبنیان مستقر در شهرک علمی و تحقيقاتی اصفهان انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل 850 نفر از کارکنان شرکتهای دانشبنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 350 نفر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه آماري انتخاب شدند. این تحقیق به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. پس از جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل آنها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح توصیفی مشخصههای آماری نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحرافمعیار و در سطح استنباطی متناسب با سطح دادهها و فرضیهها، آزمونهای آماری معادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد بهطور کلی تأثیر هویت سازمانی بر عملکرد کارکنان شرکتهای مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان معنادار و مثبت است.
1- براتی، هاجر، عریضی، حمیدرضا، نوری، ابوالقاسم، رابطه ساده و چندگانه عدالت سازمانی با عملکرد شغلی در شرکت ذوبآهن، اصفهان، چشمانداز مدیریت، شماره 33، صفحات 28-9، 1396.
2- رفیعزاده، علی، مدیریت عملکرد و توسعهیافتگی سازمانها (مطالعه موردی و تجربه عملی). سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران. 1386.
3- www. eekhtiyari.ir{1}
4- Brown M.E. 1969. Identification and some conditions of organizational involvement. Administrative science quarterly, 14, 355.
5- Prevos P.2004.Cultural identity. Sydney: Foundation of social science (Maquarie University).
6- Balmer, John M.T. and Edmund R. Gray. 2003. “Commentary Corporate Brand: what are they? What of Them?” European Journal of Marketing, 37(7,8): 972-997.
7- Hatch M.J, and Schul M. Relations between organizational culture, identity and image. 1997 European Journal of Marketing, 31:356-365.
8- Journal,12:443-458
9- Ashforth B, and. Mael F.. Social Identity Theory and the Organization. The Academy of Management Review,1989pp. 14: 20-39.
10- Guatam T. Van Dick R and Wagner U. Organizational identification and organizational commitment: Distinct aspects of two related concepts. Asian journal of social Psychology.2004،pp 7: 301-315.
11- Witing M. Relations between organizational identity, identification and organizational objectives. Journal of management psychology. 2006، pp14:432-452.
12- Pratt M.G., Rockman K and kaufman J. “Constructing Professional Identity: the role of work and identity learning cycle in the Customization of identity among Medical professionals.` Academy of Management Journal 2006, pp49: 235-62.