شناسایی و تحلیل اصلیترین مؤلفههای راهبردی تأثیرگذار در عدم موفقیت شرکتهای دانشبنیان در ایران (مطالعه موردی: پارک علم و فناوری کرمانشاه)
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاد کرج
2 - دانشگاه آزاد واحد کرج
الکلمات المفتاحية: اقتصاد دانشبنیان پارکهای علم و فناوری شرکتهای دانشبنیان کسب و کارهای کوچک و متوسط تجاریسازی,
ملخص المقالة :
کشور ایران در تلاش است تا از اقتصاد نفتی فاصله گرفته و به اقتصاد دانشبنیان ورود کند. مکانیزم دولت برای توسعه اقتصاد دانشبنیان فعالکردن پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد بود، دولت با راهاندازی پارکهای علم و فناوری سعی کرد تا دانشگاه را به صنعت نزدیک کند و با حمایت از واحدهای فناور نوپا، فناوریهای جدید را در جامعه رشد دهد. هم اکنون بسیاری از شرکتهای نوپا توانستهاند مراحل مختلف رشد را طی کنند و به تولید محصول و خدمات پیشرفته بپردازند. اما در این بین با یک چالش راهبردی مواجه شدهاند. این چالش همانا مشکل شرکتها در زمینه فروش کالا و خدمات دانشبنیان است. این پژوهش بر آن است که عوامل چهارگانهای بیشترین تأثیر را در ناتوانی و شکست شرکتها در زمینه فروش، مبادله و تجاریسازی فناوری خود داشتهاند. در این پژوهش این چالشها مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند و طی یک تحقیق میدانی به آزمون گذارده شدهاند. نتایج نشان داد که عدم موفقیت فن بازار، عدم دخالت دولت در فرایند تسهیل در مبادله فناوری، فقدان برند و بیاعتمادی صنایع، ارگانهای دولتی و بازار به محصولات دانشبنیان بر عدم موفقیت شرکتهای دانشبنیان در زمینه مبادله و تجاریسازی فناوری تأثیرگذار است.
1- خدادادی حسینی سیدحمید، سهرابی روحالله، طراحی مدل پیشنهادی فن بازار در سطح ملی در ایران، فصلنامه توسعه تکنولوژی. سال 5، شماره 11، تابستان، 1386.
2- شهابی علی، فائض علی، ارزيابي و اولويتبندي موانع ارتباط دانشگاه و صنعت، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال چهارم، شماره 2، تابستان، 1389.
3- اللهیاریفرد نجف، عباسی رسول، بررسی الگوی مناسب ساختار سازمانی شرکتهای دانشبنیان، فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد. سال هشتم، شماره 29، زمستان، 1390.
4- اکبرزاده نجمه، شفیعزاده احسان، بررسی نقش دولت در بهبود روند ایجاد کسب و کارهای دانشبنیان، فصلنامه رشد فناوری. سال نهم، شماره 33، زمستان، 1391.
5- فیوضات ابراهیم، تسلیمی تهرانی رضا، بررسی جامعهشناختی رابطه دانشگاه و صنعت در ایران امروز، پژوهشنامه علوم انسانی، 1386.
6- ریترز جورج. نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: علمی، 1380.
7- Koh, F. Winston, C. Feichin, T. Tschang, and T. "An analytical framework for science parks and technology districts with an application to Singapore." Jurnal of business venturing. Vol 20., pp. 217-239, (2005).
8- Harvard Business Review, 2004.
9- Eppler, M. J. & Resciani, S. M., Brand new ventures? Insights on start-ups’ branding practices. Journal of Product & Management, 19(5), 356–366. (2010).
10- Leydesdorff, L. The Knowledge-Based Economy and the Triple Helix Model, University of Amsterdam, Amsterdam School of Communications Research (ASCoR), Kloveniersburgwal 48, 1012 CX Amsterdam, the Netherlands. (2002)
11- Deog-Seong, oh, Byung, Jookang, "Networking the technology sources and Technology Transfer، Infrastructure: with reference to Taejon Metropolitian city", osstt04.doc, 32nd Hawaii international conference on system science. (1999)
12- Ferguson, R., What’s in a Location? Science Parks and the Support of New Technology-Based Firms, the Swedish University of Agricultural Sciences, pp. 5-17, 1999.
13- Lofsten, H., Lindelof, P., Science Parks in Sweden-Industrial Renewal and Development? R&D Management, Vol. 31, No. 3, pp. 309-322, 2001.
14- Gorman, G., McCarthy, S., Business Development Support and Knowledge-Based Businesses, Journal of Technology Transfer, Vol.31, No. 1, pp. 131-143, 2006.
15- Aaker, D.A., “Managing Brand Equity”, Free Press, New York, NY, 1991.
16- Segal, N. S. “Universities and Technological Entrepreneurship in Britain: Some Implications of the Cambridge.
17- Farquhar, P.H., “Managing Brand Equity”, Marketing Research, September, pp.24-34, 1989.
18- Smith, D.J., “An Analysis of Brand Equity Determinats: Gross Profit, Advertising, Research and Development”, Journal of Business & Economics Research, vol 5, Number 11, pp.103-116, 2007.
19- Simon, C., & Sullivan, M., “The Measurement and Determinants of Brand Equity: A Financial Approach”, Journal of Marketing Science, Vol 12, No 1, pp.28-52, 1998.
20- Moisescu, Ovidiu I, “A Conceptual Analysis of Brand Loyalty as Core Dimension of Brand Equity”, Babes Bolyai University, Published in: Competitiveness and Stability in the Knowledge-Based Economy International conference proceedings, Craiova, ROMANIA (2006): pp. 1128-1136, 2006
21- Rust, R.T., Zeithaml, V.A., and Lemon, K.N, “Customer-Centered Brand Management”,
22- Myers, A., “Managing Brand Equity: A Look at Impact of Attributes”, Journal of Product and Brand Management, Vol. 12 Nos. 1, pp.39-51,