تبيين فرآيند نوآوري فناورانه: از توليد تا تجاريسازي و انتشار ايده
الموضوعات :
1 - دانشگاه امام حسین (ع)
الکلمات المفتاحية: فرآيند نوآوري توليد ايده پيادهسازي ايده تجاريسازي ايده انتشار نوآوري,
ملخص المقالة :
نوآوري نه تنها پايه و اساس فناوري بوده، بلکه بهعنوان محرک تغييرات فناورانه در سازمانها محسوب ميشود. يعني تحول و تکامل در فنّاوري، به خلاقيت و نوآوري بستگي دارد. به اين ترتيب که سازمانهاي صنعتي توسط فرآيندي از محصولات و خدمات جديد و نوآورانه باعث تغييرات در مرزهاي فناوري ميشوند. با نظر به تحقيقات انجامشده در زمينۀ نوآوري مشاهده ميشود که محققان زيادي به اهميت فرآيند نوآوري، در ارتقاي رقابتپذيري و بهرهوري سازمان اشاره کردهاند. اما تحقيق جامعي بهصورت ويژه در ارتباط با تبيين مراحل حياتي در فرآيند نوآوري فناورانه و تعيين شاخصهاي ضروري جهت پيادهسازي موفق اين مراحل مشاهده نشده است. در اين تحقيق با بررسي مطالعات گذشته در ارتباط با فرآيند نوآوري تلاش گرديده تا با استفاده از روش تحليل محتواي يک دستهبندي جديدي از ابعاد، مؤلفهها و شاخصهاي حياتي در فرآيند نوآوري فناورانۀ سازمان، ارائه گردد. با مرور و بررسي نظريات محققين مختلف در ارتباط با موضوع فرآيند نوآوري فناورانه، نتيجه تحقيق در قالب سه بعد «توليد ايده»، «پيادهسازي ايده» و «تجاريسازي و انتشار» همراه با مؤلفهها و شاخصهاي مربوطه تقسيمبندي شد. بعد ارزيابي و پيادهسازي ايده از مهمترين ابعاد (مراحل) فرآيند نوآوري فناورانه است. لذا سازمانها بايد تحقق اين مرحله را مورد توجه بيشتري قرار دهند. نهايتاً شاخصهاي وجود فرآيند پرورش مفاهيم ايده به شکل عملي و قابل کاربرد، شناسايي مسائل و نيازهاي سازمان، وجود آزادي عمل براي کارکنان در انجام فرآيند کاري و همچنين استفاده از دانش بازاريابي و مهارتهاي فروش و انتشار از عمدهترين شاخصهاي مؤثر در پيادهسازي فرآيندهاي نوآوري فناورانه بودهاند.
1- قاسمينژاد، ياسر و صادقي مالاميري، منصور. همپاياني در نقش رويکرد ضعيف تمرکززدايي در ارتقاي خلاقيت و نوآوري سازمانهاي صنعتي، فصلنامه رشد فناوري، سال دوازدهم، شماره46، ايران، تهران، 35-41، 1395.
2- مقيمي درونکلايي، سيد نورالدين و عليزاده ولوکلايي، حسينرضا. بررسي تطبيقي رويکردها و چارچوبهاي سنجش نوآوري، فصلنامه رشد فناوري، شماره 23، ايران، تهران، 28-33، 1389.
3- خمسه، عباس و عليمراديان، محيا. ويژگي و اهميت مراکز توسعه و نوآوري و مديريت آنها، فصلنامه رشد فناوري، شماره 19، ايران، تهران، 46-52، 1387.
4- مصلح، عبدالمجيد و ياري بوزنجاني، احمداله. تأثير هوش سازماني بر نوآوري فناورانه در شرکت هاي دانش بنيان ، فصلنامه علمي-پژوهشي مطالعات مديريت (بهبود و تحول)، سال بيست و دوم، شماره 73، ايران، تهران، 63-94، 1392.
5- خمسه، عباس، ناصرملي، محمدحسن و رمضاني، علي. اولويتبندي ابعاد و شاخصهاي مؤثر بر مديريت نوآوري در صنعت تجهيزات نيروگاهي و تأمين انرژي (مطالعۀ موردي: شرکت مهندسي و ساخت ژنراتور مپنا پارس)، فصلنامه رشد فناوري، سال دوازدهم، شماره 48، ايران، تهران، 50-57، 1395.
6- رضواني، حميدرضا و گرائيلينژاد، رزا. ارائه الگويي براي گونهشناسي انواع نوآوري سازماني، فصلنامه رشد فناوري، سال هفتم، شماره 28، ايران، تهران، 21-26، 1390.
7- زندحسامي، حسام و آشتياني پور، زينب. تحليل چگونگي تأثير قابليتهاي نوآوري فناورانه بر رقابتپذيري شرکتهاي کوچک و متوسط، نشريه علمي- پژوهشي مديريت نوآوري، سال دوم، شماره 2، ايران، تهران، 1-24، 1392.
8- هولستي، آل .آر. تحليل محتوا در علوم اجتماعي و انساني، ترجمة نادر سالارزاده اميري، چاپ سوم، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبايي، 1391.
9- کريپندورف، کلوس. تحليل محتوا مبانى روششناسی، ترجمة هوشنگ نايبى، چاپ سوم، تهران: نشر نى، 1386.
10- سلطاني تيراني، فلورا. نهادي كردن نوآوري در سازمان، چاپ اول، ايران، تهران: انتشارات رسا، 1378.
11- قاسمي نژاد، ياسر و شاهميري، فرهاد. ارائه چارچوبي مفهومي براي انتخاب ايده هاي محصول جديد و نوآورانه، فصلنامه رشد فناوري، سال نهم، شماره34، ايران، تهران، 2-11، 1392.
12- Barney J. Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of management. 1991 Mar 1;17(1):99-120.
13- Vincent, L. H., Bharadwaj, S. G., & Challagalla, G. N. Does innovation mediate firm performance? A meta-analysis of determinants and consequences of organizational innovation. 2004.
14- OECD, Eurostat. Oslo Manual – Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data. Third edition //Paris 2005, Sp 46.
15- Kotsemir, M. N., & Meissner, D. Conceptualizing the innovation process–trends and outlook. Higher School of Economics Research Paper No. WP BPR, 10. 2013.
16- Read, A. Determinants of successful organizational innovation: a review of current research. Journal of management practice, 2000 3(1), 95-119.
17- Kimberly JR, Evanisko MJ. Organizational innovation: The influence of individual, organizational, and contextual factors on hospital adoption of technological and administrative innovations. Academy of management journal. 1981 Dec 1;24(4):689-713.
18- Damanpour F, Schneider M. Phases of the adoption of innovation in organizations: Effects of environment, organization and top Managers1. British Journal of Management. 2006 Sep 1;17(3):215-36..
19- Damanpour F, Aravind D. Managerial innovation: Conceptions, processes, and antecedents. Management and Organization Review. 2012 Jul 1;8(2):423-54.
20- Roberts EB. What we've learned: Managing invention and innovation. Research-Technology Management. 1988 Jan 1;31(1):11-29.
21- Schroeder R, Van de Ven A, Scudder G, Polley D. Managing innovation and change processes: findings from the Minnesota Innovation Research Program. Agribusiness (1986-1998). 1986 Jan 1;2(4):501.
22- De Jong J, Den Hartog D. Measuring innovative work behaviour. Creativity and Innovation Management. 2010 Mar 1;19(1):23-36.
23- Smith D. Exploring innovation. McGraw-Hill Higher Education; 2010.
24- Burgelman RA, Sayles LR. Inside corporate innovation. Simon and Schuster; 1988 Aug 1.
25- Amabile TM. A model of creativity and innovation in organizations. Research in organizational behavior. 1988 Jan 1;10(1):123-67.
26- Rogers EM. A prospective and retrospective look at the diffusion model. Journal of health communication. 2004 Jan 1;9(S1):13-9.
27- Kanter RM. The change masters: Binnovation and entrepreneturship in the American corporation. Touchstone Book; 1983.
28- Freeman C, Soete L. The Economics of Industrial Innovation 3rd edition MIT Press. Cambridge, MA. 1997.
29- Beije PR. Technological change in the modern economy: basic topics and new developments. Cheltenham: Edward Elgar; 1998.
30- Freeman, J., Hellgren, T., Mastroeni, M., Paoli, G. P., Robertson, K., & Black, J. Innovation Models. Enabling new defence solutions and enhanced benefits from science and technology. Published by the RAND Corporation, Santa Monica, Calif., and Cambridge, UK. 2015.
31- Birkinshaw J, Hamel G, Mol MJ. Management innovation. Academy of management Review. 2008 Oct 1;33(4):825-45.
32- Van de Ven AH, Poole MS. Explaining development and change in organizations. Academy of management review. 1995 Jul 1;20(3):510-40.
33- Zaltman G, Duncan R, Holbek J. Innovations and organizations. New York: Wiley; 1973 Sep 14.
34- Padmore T, Schuetze H, Gibson H. Modeling systems of innovation: An enterprise-centered view. Research policy. 1998 Feb 28;26(6):605-24.
35- Grønhaug R, Grønhaug K, Kaufmann G. Continuity in the Potential for Innovation. Innovation: A Cross-Disciplinary Perspective. K. Grøhaug and G. Kaufman, eds. 1988:491-514.
36- Cooper JR. A multidimensional approach to the adoption of innovation. Management decision. 1998 Oct 1;36(8):493-502.
37- Gopalakrishnan S, Damanpour F. A review of innovation research in economics, sociology and technology management. Omega. 1997 Feb 1;25(1):15-28.
38- Damanpour F, Wischnevsky JD. Research on innovation in organizations: Distinguishing innovation-generating from innovation-adopting organizations. Journal of engineering and technology management. 2006 Dec 31;23(4):269-91.
39- Daft RL. A dual-core model of organizational innovation. Academy of management journal. 1978 Jun 1;21(2):193-210.
40- Tornatzky, L. G., & Fleischer, M. The process of technological innovation. Toronto: Lexington Books. 1990.
41- Klein KJ, Sorra JS. The challenge of innovation implementation. Academy of management review. 1996 Oct 1;21(4):1055-80.
42- Momeni M, Nielsen SB, Kafash MH. Determination of Innovation Capability of Organizations: Qualitative Meta Synthesis and Delphi Method. In25th Annual RESER Conference 2015.
43- Saunila M, Ukko J. A conceptual framework for the measurement of innovation capability and its effects. Baltic Journal of Management. 2012 Oct 19;7(4):355-75.
44- Raffai C. Investigating the Innovation Capability Maturity of Rural Accommodation Service Providers, University of Pannonia (Doctoral dissertation, PhD Dissertation. 8-28).
45- Amabile TM. Creativity and innovation in organizations (Vol. 5). Boston: Harvard Business School. 1996.
46- Kasper G, Clohesy S. Intentional Innovation: How getting more systematic about innovation could improve philanthropy and increase social impact. W. KK Foundation (Ed.): Kellogg Foundation. 2008.
47- Morris L. The innovation master plan: the CEO's guide to innovation. 2011.
48- Börjesson S, Elmquist M. Developing innovation capabilities: A longitudinal study of a project at Volvo cars. Creativity and Innovation Management. 2011 Sep 1;20(3):171-84.
49- Chesbrough H.W. Open Innovation: the New Imperative for Creating and Profiting from Technology // Boston: Harvard Business School Press. 2003.
50- Kanter, R.M. When a Thousand Flowers Bloom: Structural, Collective and Social Conditions for Innovation in Organization. Research in Organizational Behavior, 1988, 10, 169–211.
51- Kleysen RF, Street CT. Toward a multi-dimensional measure of individual innovative behavior. Journal of intellectual Capital. 2001 Sep 1;2(3):284-96.
52- Rainey DL. Product innovation: leading change through integrated product development. Cambridge University Press; 2008 Jun 19.
53- Cooper RG. Formula for success in new product development. Marketing Management. 2006 Mar:18-24.
54- Magdalena, P. Innovation Generation Process and its Determinants. International Journal of Contemporary Management, 2015, 14(1).
55- McAdam, R., & McClelland, J. Individual and team-based idea generation within innovation management: organizational and research agendas. European Journal of Innovation Management, 2002, 5(2), 86-97.
56- Farr, J. and Ford, C. Individual Innovation. In West, M. and Farr, J. (eds.), Managing Innovation. Sage, London. 1990.
57- Basadur, M. Leading Others to Think Innovatively Together: Creative Leadership. Leadership Quarterly, 2004, 15, 103–21.
58- Van de Ven, A. Central Problems in the Management of Innovation. Management Science, 1986, 32, 590–607.
59- Hage, J., & Aiken, M. Social change in complex organizations. New York: Random House. 1970.
60- Birkinshaw, J., Hamel, G., & Mol, M. Management innovation. Academy of anagement Review, 2008, 33(4): 825–845.
61- Schilling, M. A. Strategic management of technological innovation. New York: McGraw-Hill Irwin. 2008.
62- Jonash, B., Korba, C., Thomas, S., Wordham, J. In pursuit of innovation: A CEO checklist. Deloitte Development LLC. http://www.deloitte.com/us/ceo_checklist. 2015.