طراحي مدل کسب و کار مرکز رشد مجازي در ايران
الموضوعات :امير مانيان 1 , مريم خداداد برمي 2 , ايوب محمديان 3
1 - مديريت تهران
2 - دانشگاه غيرانتفاعي مجازي نور طوبي
3 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: مرکز رشد مرکز رشد مجازي مدل کسب و کار رويکرد پلتفرمي آنتولوژی استروالدر,
ملخص المقالة :
مرکز رشد کسبوکار، یک ابزار توسعه اقتصادی است که به تسریع رشد و موفقیت شرکتهای کارآفرینانه از طریق ارائه مجموعهای از خدمات و منابع حمایتی کسبوکار کمک مینماید. امروزه با پیشرفت اینترنت و حرکت کسبوکارها به سمت فضای مجازی، راهاندازی یک مرکز رشد مجازی میتواند بسیار مهم باشد، بهگونهای که در سایر کشورها نیز مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به رقابت روزافزون بنگاههاي اقتصادي در صنايع مختلف و پويايي موجود در محيطهاي کسب و کار، طراحي مدل کسب و کار را ميتوان مقدمهاي براي شروع يک کسب و کار موفق دانست. متناسب با این امر، توجه به مدل کسبوکار مراکز رشد مجازي کسبوکار نيز اهميت مییابد. در اين مقاله به طراحی مدل کسب و کار مرکز رشد مجازي کسب و کار در ايران پرداخته شده است. اين طراحي به کمک مطالعه ادبيات مرتبط، نتايج حاصل از مصاحبه با خبرگان و الگوگيري از چند مرکز رشد مجازي موفق در دنيا طراحي شده است. در حال حاضر مدلهای بسیاری برای شناسایی اجزا مدل کسبوکار و روابط بین آن طراحی و انتشار یافته که معروفترین و کاملترین آنها مدل 9 عنصری استروالدر میباشد. در اين تحقيق نیز از آنتولوژی استروالدر بهمنظور طراحی مدل کسب و کار مرکز رشد مجازي کسبوکار استفاده شده است. اين طراحي ميتواند بهعنوان گامي اثربخش براي شروع عملياتيسازي اين طرح ملي محسوب شود و بهرهوري و ارتقا عملکرد سازماني و در نهايت سودآوري آن را به دنبال داشته باشد.
1- شاملو، اصغر، زارعي، بهروز، سلامزاده، آيدين. طراحي مدل کسب و کار شرکتهاي ICT مطالعه موردي شرکت مخابرات ايران. اقتصاد. اقتصاد و تجارت نوين، شماره 15 و 16، ص ص: 25-50، 1388.#
2- ابراهيمي، بابک، ابراهيمي، سهيلا، زمانزاده دربان، موسي. انکوباتورها و توسعه کارآفريني در ايران. تدبير. شماره 16. صص. 40-45، 1384.#
3- شفيعا، کاوه، اسدزمانه، محمدعلي. ارائه مدلي مفهومي جهت اولين مرکز رشد مجازي فناوري در کشور، با تکيه بر نظريه سازمانهاي مجازي. دومين همايش پارکها و مراکز شد علم و فناوري ايران، 1384.#
4- استروالدر، الکساندر، پيگنيور، ايو. خلق مدل کسبوکار. ترجمه توکلي، غلامرضا، وطندوست، بابک، ساروقي، حسامالدين، توفيقي، بهامين. تهران: انتشارات آريانا قلم، 2010.#
5- ناصري، هدي. طراحي مدل کسبوکار شبکه برترين عملکردها. پاياننامه کارشناسيارشد. دانشگاه الزهرا، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعي، 1387.#
6- خاکي، غلامرضا. روش تحقيق با رويکردي به پاياننامهنويسي. تهران: انتشارات بازتاب، 1382.#
7- سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازي، الهه. روشهاي تحقيق در علوم رفتاري. چاپ پنجم، تهران: انتشارات آگاهز، 1380.#
8- Lose, T., & Tengeh, R. K., the Sustainability and Challenges of Business Incubators in the Western Cape Province, South Africa. Sustainability, vol. 7, issue 10, Pp: 14344-14357, 2015.#
9- JOIłA, A. C., CĂRUłASU, G., & BOTEZATU, C. PTechnology and business incubator centers - adding supportto small and medium enterprises in the information socity. Revista economică, Nr, 5 (52), vol.2, 2010.#
10- Tengeh, R K., & Choto, P. The relevance and challenges of business incubators that support survivalist entrepreneurs. Investment Management and Financial Innovations, Volume 12, Issue 2, 2015.#
11- Triodos Facet. Lessons Learned from Virtual Business Incubation. An infoDEV publication prepared by: Triodos facet BV, Netherlands. Available at: http://www.infodev.org/infodev-files/resource/InfodevDocuments_1144.pdf, 2011.#
12- Timmers, P., Business Models for Electronic Markets. Journal on Electronic Markets , 8(2), pp:3-8, 1998.#
13- Magretta, J., Why business models matter. Harvard Bus. Rev.3–8, 2002.#
14- Rasmussen, B., Business Models and the Theory of the Firm. Working Paper 32, Pharmaceutical Industry Project, Working Paper Series, 2007.#
15- Perkman, M., Spicer, A., What are business models? Developing a theory of performative representations. Res. Sociol. Organ. 29, 269–279, 2010.#
16- Osterwalder, A., Pigneur, Y., & Tucci, C L., Clarifying business models: origins, present, and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems, Volume15, 2005.#
17- Fielt, E. ,Conceptualizing Business Models: Definitions, Frameworks and Classifications. Journal of Business Models , Vol. 1, No. 1, pp. 85-105, 2013.#
18- Osterwalder, A., The business model ontology- a proposition in a design science approach. PHD thesis, Lausane University, 2004.#
19- Choudary, S P, Platform power. Available at: http://platformed.info/wp.../2013/.../Platform-Power-Sangeet-Paul-Choudary.pdf , 2013.#
20- 3ieimpact website, Retrieved: 1393/4/15, from:http://www.3ieimpact.org/en, 2014.#
21- BiDNetwork website, Retrieved: 1393/4/31, from: http://www.bidnetwork.org/en, 2014.#
22- HubAmsterdam website, Retrieved: 1393/3/25, from: http://amsterdam.impacthub.net, 2014.#
23- Villgro website, Retrieved: 1393/4/22, from: http://www.villgro.org, 2014.#
24- Nxtplabs website, Retrieved: 1393/5/2, from: http://www.nxtplabs.com, 2014.#
25- Hausner, U., Hussla, I., & Thiemann, A., Virtual business incubator Itzehoe .In: challenges and achievements in E-business and E-work, Brain Stanford-smith, Enrico chiozza and Mireille Edin(eds.),IOS press, Amsterdam, PP. 101-108, 2002.#
26- Gütl, C., & Pirker, J., Iterative Evaluation of a Virtual Three-Dimensional Environment for Start-Up Entrepreneurship in different Application Scenarios. 15th International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL). PP: 1-6, 2012.#
27- Triodos Facet., Lessons Learned from Virtual Business Incubation, case studies. An infoDEV publication prepared by: Triodos facet BV, Netherlands. Available at: https://www.infodev.org/infodev-files/resource/InfodevDocuments_1145.pdf, 2011.#
28- Nowak, M J., & Grantham, C E, The virtual incubator: managing human capital in the software industry. Research Policy 29, Vol.29, No. 2, PP: 125-134, 2000.#
29- Carayannis, E G., Zedtwitz M V., Architecting gloCal (global–local), real-virtual incubator networks (G-RVINs) as catalysts and accelerators of entrepreneurship in transitioning and developing economies: lessons learned and best practices from current development and business incubation practices. Technovation 25, pp: 95-110, 2005.#
30- Duraoa, D., Sarmentob, M., Varelaa, V., & Maltez, L., Virtual and real-estate science and technology parks: a case study of Taguspark. Technovation 25, pp: 237–244, 2005.#