بازاریابی در شرکت های فناور کوچک و متوسط نوپا
الموضوعات :نرگس خنده رو 1 , تورج صادقی 2 , غلامرضا ملک زاده 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامي واحد نيشابور
2 - گروه پژوهشي بازرگاني فردوسي مشهد
3 - علوم اداری و اقتصادی
الکلمات المفتاحية: عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی فناوری قابلیتهای بازاریابی شرکتهای کوچک و متوسط فناور,
ملخص المقالة :
توسعه برنامههای بازاریابی راهبردی موفق برای تجاریسازی فناوریهای جدید، به چالشی برای شرکتهای کوچک و متوسط مبتنی بر فناوری تبدیل شده است. سازوکار توسعه راهبردهای بازاریابی موفق برای نوآوریهای فناورانه فرایندی پیچیده از طراحی تا پیادهسازی است. شرکتهای کوچک و متوسط فناوریمحور نقش مهمی در تسهیل اقتصاد دانشبنیان یا اقتصاد هوشمند بازی میکنند با این حال، برتریهای فناورانه تضمینی برای موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط فناورمحور نیست. در عوض، شانس موفقیت میتواند با ترکیبی از برتری فناوری و قابلیت بازاریابی به حداکثر برسد. در این مقاله با توجه به مطالعات کلیدی منتشر شده در حوزه شرکتهای کوچک و متوسط فناوریمحور، ابتدا ویژگی شرکتهای کوچک و متوسط فناوریمحور مورد بررسی قرار گرفته و عوامل و موانع موفقیت این شرکتها به اختصار بیان گردیده و با توجه به اینکه بازایابی به عنوان یکی از دو عامل موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط فناوریمحور تشخیص داده شده است، به بررسی چالشها و راهکارهای بازاریابی فناوری پرداخته شده است تا به مدیران این شرکتها یادآوری کند تنها، موفقیت حاصل از یک فناوری ناب متضمن موفقیت یک شرکت نخواهد بود و بازاریابی به عنوان یکی از عناصر اصلی و مؤلفههای مهم موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط فناوریمحور میبایست در اولویت فعالیت آنها قرار گیرد.
1. طالبی، کامبیز، ثنائیپور، هادی و حیدری، ناصر (1390)، تبيين نقش پاركهاي علم و فناوري در رشد شركتهاي فناورانه محور، فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال سوم، شماره 11.#
2. آذر، عادل، صادقی، آرش و کردنائیج، اسدا... (1391)، اولویتبندی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط حوزه فناوریهای برتر رویکرد فرایند تحلیل شبکهای فازی، توسعه کارآفرینی، سال پنجم، جلد دوم، تابستان 1391.#
3. احمدی، پرویز، صفري کهره، محمد و اعظمی، امیر (1388)، بررسی نقش کسب و کارهای کوچک و متوسط با تأکید بر رویکرد استراتژیک، چالشها و راهکارها. #
4. فکور، بهمن و انصاری، محمدتقی(1389)، بررسي روشها و منابع كسب فناوري در بنگاههاي كوچك منتخب ايران، فصلنامه علمی- پژوهشی سیاست علم و فناوری، سال دوم، شماره 4، بهار و تابستان 1389.#
5. رضوانی، مهران و طالبی، کامبیز و توکلیان، سعید (1390)، شناسایی مؤلفههای بازاریابی نوآورانه در شرکتهای کوچک و متوسط فناوریمحور، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 7.#
6. خندهرو، نرگس، صادقی، تورج، ملکزاده، غلامرضا (1393)، نقش شبکهسازی در موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط فناور، کنفرانس ملی کارآفرینی و نوآوری استراتژیک، آبانماه 1393.#
7. حجازی، سیدرضا، باباخانیان، مهدی (1393)، طراحی مدل مفهومی راهاندازی شرکتهای دانشبنیان، (مطالعه موردی: شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری استان تهران)، کنفرانس ملی کارآفرینی و نوآوری استراتژیک، آبانماه 1393.#
8. بندریان، رضا (1388)، بازاریابی و تجاریسازی فناوریهای جدید: مراحل، عوامل تسهیلکننده و کلیدی موفقیت، فصلنامه تخصصی رشد فناوری، شماره 19.#
9. ملکزاده، غلامرضا (1385)، بازاریابی فناوری و تجاریسازی نتایج پژوهشها، فصلنامه تخصصی رشد فناوری، شماره 8.#
10. Grinstein, A., & Goldman, A. (2006). Characterizing the technology firm: An exploratory study. Research Policy, 35(1), 121-143.#
11. Gliga, G. & Evers, N. (2010), Marketing challenges for high-tech SMEs, Innovative Marketing, Volume 6, Issue 3, 2010: 104-112.#
12. McCartan-Quinn, D., & Carson, D. (2003). Issues Which Impact upon Marketing in the Small Firm. Small Business Economics, 21(2), 201-213.#
13. Walsh, Michael F., Lipinski, John. (2009),"The role of the marketing function in small and medium sized enterprises", Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol. 16 Iss: 4 pp. 569 – 585.#
14. Lee, Y., Shin, J., Park, Y. (2012), the changing pattern of SME's innovativeness through business model globalization, Technological Forecasting & Social Change 79 (2012), 832–842.#
15. Merrilees B., Rundle-Thiele, Sharyn & Lye, Ashley(2010), Marketing capabilities: Antecedents and implications for B2B SME performance, Industrial Marketing Management.#
16. McGrath, H; O'Toole, T; (2010) Reviewing Enterprise Policy and Supports to SMEs in Ireland with a Network Capability Building Lens, International Conference on Networks, Learning and Entrepreneurship, Wales.#
17. Abulrub,A-H.G., Yin, Y. & Williams, M.A. (2012), Acceptance and Management of Innovation in SMEs: Immersive 3D visualization, International Conference on Leadership, Technology and Innovation Management, Procedia - Social and Behavioral Sciences 41, pp. 304 – 314.#
18. Burgelman, R.A., Christensen, C.M., Wheelwright, S.C., 2004. Strategic, management of technology and innovation. McGraw-Hill/Irwin, New York.#
19. Christensen, C., Raynor, M., 2003. The Innovators Solution: Creating and Sustaining Successful Growth. Harvard Business School Press, Boston, MA.#
20. Yadav, Naveen, Swami, Sanjeev, and Pal, Prosanto(2006), High Technology Marketing: Conceptualization and Case Study, VIKALPA,31.#
21. Medcof, J. W. (1999). Identifying 'super-technology' industries. Research-Technology Management, 42(4), 31-36.#
22. Balkin, D. B, & Gomez-Mejia, L. R. (1987). Toward a contingency theory of compensation strategy. Strategic Management Journal, 8(2), pp. 169-182.#
23. Simpson, Mike & Taylor, Nick (2002), the role and relevance of marketing in SME: towards a new model, Journal of Small Business and Enterprise Development, Volume 9, Number 4, 2002, pp. 370-382.#
24. Mohr, J., & Sarin, S. (2009). Drucker’s insights on market orientation and innovation: implications for emerging areas in high-technology marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 37(1), 85-96.#
25. Oakey, R. (1991). High Technology Small Firms: Their Potential for Rapid Industrial Growth. International Small Business Journal, 9(4), 30-42.#
26. Cunningham, C. (2000). Technology Diaspora: Israeli high-tech industry faces a modern day exodus. Red Herring, Special Report on Israel 82, 252–257.#
27. Chorev, S., Anderson, A.R. (2006) Success in Israeli High-Tech Start-Ups; Critical Factors and Process. Technovation 26 (2006), 162–174#
28. Stokes, D.(2000), "Entrepreneurial Marketing: Conceptualization from Qualitative Research", the Academy of Marketing Conference, 47-54.#
29. O'Regan, N., Ghobadian, A. (2005), "Innovation in SMEs: the impact of strategic orientation and environmental perceptions", International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 54 Iss: 2 pp. 81 – 97.#
30. Knight, G., Omura, G.S., Hills, G.E., & Muzyka, D.F.(1995). Research in marketing and entrepreneurship: An empirical analysis and comparison with historic trends. Paper presented at the Research at the Marketing/ Entrepreneurship Interface, University of Illinois at Chicago.#
31. Johne, A. (1999). Successful market innovation. European Journal of Innovation Management, 2(1), 6-11.#
32. Temperley, Neil C, Galloway, James & Liston, Jennifer(2004), SMEs In Australia's High-Technology Sector: Challenges and Opportunities , Report, CSIRO/AEEMA#
33. Gans, J.S., Stern, S., (2003), The product market and the market for “ideas”: commercialization strategies for technology entrepreneurs, Research Policy 32 (2003) pp.333–350.#
34. Trez, Guilherme & B.Luce, Fernando(2011), Organizational structure and specialized marketing capabilities in SMEs, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 30 No. 2, pp. 143-164.#