ارائه مدل اولویتبندی عوامل مؤثر بر نوآوری باز با استفاده از روش دیمتل
الموضوعات :
1 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: نوآوری باز شاخص نوآوری رتبهبندی عوامل نوآوری دیمتل روابط علی و معلولی,
ملخص المقالة :
در دنیای رقابتی امروز، سازمانها برای رشد و توسعه موقعیت خود باید شیوه جدید مقتضی با این میزان تغییرات و پیشرفت سریع را اتخاذ کنند. یکی از الزامات توسعه بخشیدن و پیشرو بودن در صنعت، برخورداری از رویکرد و نگاه نوآوری باز در سازمان است. نوآوری به عنوان عامل کلیدی در خلق ارزش و کسب مزیت رقابتی پایدار در محیط متغیر پیچیده کنونی بنگاهها به حساب میآید. نوآوری باز با تاکید بر از بین بردن مرزهای سازمان و دخیل کردن عوامل ارزش آفرین خارج از سازمان، احتمال موفقیت و توسعه سازمانی را بالا برده و ریسک ناشی ازخطرات سرمایه گذاری را کاهش میدهد. از آنجا که در دهه اخیر، توجه و تمرکز از صنایع پیشرفته به صنایع متوسط و از سطح کلان به سطح صنعت و بنگاه معطوف شده است، ضروری است پژوهشهایی به منظور بکارگیری رویکرد نوآوری باز در بنگاه و صنایع مختلف توسعه یابد. به همین منظور، در این پژوهش با بررسی و شناسایی عوامل موثر بر نوآوری باز ، با استفاده از روش دیمتل به اولویتبندی این عوامل پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است و ابزار گرد آوری آن با کمک مرور ادبیات پژوهشی این حوزه و گردآوری اطلاعات پرسشنامه در بین مدیران نوآوری و خبرگان و کارشناسان این حوزه است. نتایج پژوهش نشان میدهد آمادگی سازمانی، مدیریت مالکیت فکری و توانمندی مشارکتی از اثرگذارترین عوامل بر نوآوری باز و ظرفیت جذب، واسطههای نوآوری و مدل کسب و کار از تاثیرپذیرترین عوامل نوآوری باز در بنگاهها هستند.
1- صفدری رنجبر، منطقی، توکلی. نوآوری باز؛نگاهی جامع بر مفاهیم، رویکردها، روندها و عوامل کلیدی موفقیت. رشد فناوری، سال دهم، شماره 40، پاییز 1393.
2- خسروپور، فیضی، طبائیان. بررسی و رتبهبندی عاملهای مؤثر بر ساز و کار به کارگیری رویکرد نوآوری باز در صنعت هوایی ایران، مدیریت نوآوری. سال دوم. شماره 4. صفحات 1-26، سال 1392.
3- تید، بسنت. مترجمین: آراستی، باقری، رستمی، ملکیفر، نوری. مدیریت نوآوری: یکپارچهسازی تغییرات فناورانه، بازار و سازمان. تهران: رسا، 1391.
4- صفدریرنجبر، سعید، اعظمی. اولویتبندی و تحلیل تعامل میان عوامل مؤثر بر موفقیت پروژههای توسعه محصولات جدید از طریق روشهای ISM و DEMATEL، مدیریت تولید و عملیات، دوره ششم، شماره 1، سال 1394.
5- آذر، خسروانی، جلالی. تحقیق در عملیات نرم: رویکردهای ساختاردهی مسأله. تهران: سازمان مدیریت صنعتی، سال 1392.
6- اسفندیاري، وحید. نوآوري باز، ماهنامه اندیشه گستر سایپا. شماره 12، سال 1390.
7- ساوه شمشکی، جعفرنژاد چقوشی. ارائه مدل نوآوری باز در صنعت لبنیات ایران. کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب و کار، سال 1394.
8- W. Vanhaverbeke, M. Cloodt, “Theories of the firm and open innovation”. New Frontiers in Open Innovation, pp. 256–278, 2014.
9- H. Chesbrough. “Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology”. Boston, Harvard Business School Press, 2003.
10- J. Hafkesbrink, M. Schroll. “Organizational Competences for Open Innovation in Small and Medium sized Enterprises of the Digital Economy”. Duisburg Germany. Innowise GmbH, 2010.
11- H. Chesbrough. “Open business models: How to thrive in the new innovation landscape”. Harvard business press, 2006.
12- H. Chesbrough, W. Vanhaverbeke, J. West, “Open Innovation: Researching a New Paradigm”. Oxford: Oxford University, 2006.
13- H. Chesbrough. “Open Innovation: The New Imperative for creating and profiting from Technology”. Boston: Harvard business School Press, 2006.
14- J.Q. Brian. “Outsourcing Innovation: The New Engine of Growth, Sloan Management Review”, 41(4). pp. 13-29, 2000.
15- O. Gassmann. “Opening up the Innovation process: towards an Agenda”. R&D Management, 36(3), pp.223-22, 2006.
16- N. Amara, R.J. Landry. “Sources of Information as Determinants of Novelty of Innovation in Manufacturing Firms: Evidence from the 1999 Statistics Canada Innovation survey”. Technovation, 25(3). pp.245-259, 2005.
17- V. Lazzarotti,R. Manzini. “Different Modes of Open Innovation: A Theoretical framework and an Empirical Study”. Innovation Management, 13, (4), 2009.
18- P. Berezai. “Future R &D Strategies in Food &Drinks: Evolution from Orthodox approaches to Open Innovation models”, Business Insights, pp.74-82, 2010.
19- E. Enkel, O. Gassmann, H. Chesbrough. “Open R&D and Open Innovation: Exploring the Phenomenon. R&D Management”. 39(4). pp.311-316, 2009.
20- U. Lichtenthaler, H. Emst. “Opening to the Innovation Process: The Role of Technology Aggressiveness. R&D Management”. 39(1). pp.38-54, 2008.
21- U. Lichtenthaler. “Is Open Innovation a field of study or a Communication barrier to Theory Development? A Contribution to the Current Debate”. Technovation. 31(2-3). pp.138-139, 2011.
22- B. Bigliardi,F. Galati . “Models of Adoption of Open Innovation within the Food Industry”. Food science & Technology 30. pp.16-26, 2013.
23- J. King,V. Gurbaxani, K. Kraaemer, F.M Farlan, K. Raman,C. Yap. “Institutional factors in information technology innovation”, Information system Research (5). pp. 139-169, 1994.
24- H. Yen,W. Wang,C. Wei.S. Hsu,H. Chiu. “Service innovation readiness: Dimension and performance outcome”. Decision Support System (53). pp.813-824, 2012.
25- L.A. Kundsen, “Collaborative capability in R&D Alliances: Exploring the link between organizational and individual level factors”. Center for Strategic Management and Globalization, Copenhagen Business School, Porelaenshaven, 24, 200(10). 2008.
26- W. Cohen, “Absorptive Capacity: A New Perspective on Learning and Innovation”. Strategic Learning in a Knowledge Economy. pp.39-67. DOI:10.1016/B978-0-7506-7223-8.50005-8. 2000.
27- N. Foss,J. Lyngsie,S. Zahra. “The role of external knowledge sources and organizational design in the process of opportunity exploitation”, Strategic Management Journal (34). pp.1453-1471, 2013.
28- C. Simard,J. West. “Knowledge Networks and the Geographic locus of Innovation in Chesbrough & Vanhaverbeke & West, OpenInnovation: Researching a new Paradigm”, Oxford: Oxford University Press. Innovation, New York, Oxford University Press, 2006.
29- S. Herliana. “Regional Innovation Cluster for small and medium enterprises: A triple Helix concept. Procedia-Social and behavioral sciences”, pp.169. 151-160, 2014.
30- X. Zhao, Y. Zheng. “Development of Chinese Science and Technology Intermediaries and Their Integration into the Open Innovation Paradigm”, Technology Analysis & Strategic Management, 23. pp.25-48, 2011.
31- E. Lichtenthaler, “Managing technology intelligence process in situations of radical technological change”. Technological Forecasting and Social Change (74), pp. 1109-1136, 2007.
32- W.B. Ashton, B.R. Kinzey, M.E. Gunn. “A structured approach for monitoring science and technology development”. International Journal of Technology Management (6). pp. 91-111, 1991.
33- E. Von Hippel. 2007. “The Sources of Innovation”. GmbH. Gabler:111-120. DOI: 10.1007/978-3-8349-9320-5-10.
34- C. Lin,W. Wu.W. “A causal analytical method for group decision making under fuzzy environment”. Expert systems with Applications. 34(1). pp.205-213, 2008.
35- C.C. Cheng, C.T. Chen, F.S. Hsua,H.Y. Hu. “Enhansing service quality improvement strategies of fine-dining restaurants: New insights from integrating a two phase decision making model of IPGA and DEMATEL analysis”. International Journal of Hospitality management. 13(4). pp.1155-1166, 2012.
36- B. Chang, C.W. Chang, C.H. Wu. “Fuzzy DEMATEL method for developing supplier selection criteria. Expert Systems with Applications”. Vol,38. No,3. pp.1850–1858, 2011.
37- H. Zandhessami, S. Parvinchi, Z. Molaei, “Identification and prioritization of technology innovation capability on technology innovation performance”. International Journal of Economics and Management sciences. Vol,1. No,6. pp.13-20, 2012.
38- D. Sumrit, P. Anuntavoranich. “Using DEMATEL Method to Analyze the Causal Relations on Technological Innovation Capability Evaluation Factors in Thai Technology-Based Firms”. International Transaction Journal of Engineering, Management, & Applied Sciences & Technologies, 2012.
39- C. Lin,J.Y. Wu, C. Yulee. “The alliance innovation performance of R&D alliances: the absorptive capacity perspective”, Technovation, Vol,32. No,5. pp.282-292. May 2012.
40- H. Forsman. “Innovation capacity and innovation development in small enterprises. A comparison between the manufacturing and service sectors”. Research Policy, Vol,40. No,5. pp.739-750, 2011.
41- Z. Ashtianpour, H. Zandhessami, “An integrated ISM-DEMATEL model for evaluation of technological innovation capabilities' impact on the competitiveness of Small & Medium Size Enterprises (SMEs)”. Management of Engineering and Technology (PICMET), Portland International Conference, 2015.
42- Wu, Wei-Wen. “Choosing knowledge management strategies by using a combined ANP and DEMATEL approach”. Expert Systems with Applications, Vol,35. No,3. pp.828-835, 2008.
43- U. Lichtenthaler, E. Lichtenthaler. “A Capability-Based Framework for Open Innovation: Complementing Absorptive Capacity”. Journal of Management Studies. Vol, 46, 2009.
44- K. Blomqvist, J.Levy. “Collaboration capability: a focal concept in knowledge creation and collaborative innovation in networks”. https://doi.org/10.1504/IJMCP.2006.009645.
45- K. Laursen, A. Salter. “Open for innovation: the role of openness in explaining innovation performance among U.K. manufacturing firms”. Strategic Management Journal. Vol, 27. No,2. pp.131-150. 2006.
46- J. Howells. “Intermediation and the role of intermediaries in innovation”. Research Policy, Vol, 35. pp.715–728. 2006.
47- D. Czarnitski, A. Spielkamp. “Business services in Germany: bridges for innovation”.The Service Industries Journal, Vol, 23. No,2. pp.1-31, 2003.
48- J.D. Wolpert. “Breaking out of the innovation box”. Harvard Business Review August, pp. 77–83, 2002.
49- K.G. Provan, S.E. Human. “Organizational learning and the role of the network broker in small-firm manufacturing networks”. Grandori, A. (Ed.), Interfirm Networks: Organization and Industrial Competitiveness. Routledge, London, pp. 185–207, 1999.