شناسایی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش مبتنی بر راهبردهای کسب و کار
الموضوعات :حجت حسني سعادت 1 , حميد عرفانيان خانزاده 2 , غلامرضا ملک زاده 3
1 -
2 - علوم و تحقیقات تهران
3 - علوم اداری و اقتصادی
الکلمات المفتاحية: عوامل مؤثر پیادهسازی دانش مدیریت دانش راهبردهای کسب و کار,
ملخص المقالة :
دانش منبعی ارزشمند و راهبردی و نیز یک دارایی مطرح است و ارایه محصولات و خدمات با کیفیت مناسب و اقتصادي، بدون مدیریت و استفاده صحیح از این منبع ارزشمند، امري سخت و بعضاً ناممکن است. امروزه مديريت دانش به يكي از فعاليتهاي مهم سازمانهای امروزی براي بهبود و حفظ مزيت رقابتي تبديل شده است كه هدف نهايي آن بهرهبرداري و توسعه داراييهاي دانشي در راستاي تحقق اهداف و ايجاد ارزش افزوده براي سازمان است. توجه به مدیریت دانش در تدوین راهبردهای کسب و کار جهت کسب مزیت رقابتی امری حیاتی میباشد. به همین جهت شناسایی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش مبتنی بر راهبردهای کسب و کار در این تحقیق مورد توجه قرار گرفت. در این راستا 55 عامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش استخراج شد و با استفاده از روش دلفی و اخذ نظرات خبرگان، ارتباط آنها با راهبردهای کسب و کار احصاء گردید که بر این اساس 35 عامل مؤثر در 6 بعد رهبری، راهبردی، زیرساخت، ساختار، فرهنگی و علمی مورد تأیید خبرگان قرار گرفت. در میان ابعاد شناسایی شده، بعد رهبری بیشترین اهمیت را نسبت به دیگر عوامل دارد. پس از آن ابعاد راهبرد و علمی نقش داشتهاند. در مجموع نیز 64 درصد عاملهای شناسایی شده تأیید گردید.
1- شعباني، احمد. حامد فروگذار. و مرتضي محمدي استاني. شناسايي، بررسي و رتبهبندي عوامل مؤثر بر پيادهسازي مديريت دانش با استفاده از تكنيك TOPSIS (مطالعه موردي: دانشگاه علوم پزشكي شيراز). دو ماهنامه مديريت اطلاعات سلامت، پزشكي، پيراپزشكي داراي رتبه علمي پژوهشي (پزشکي). سال نهم، شماره 3. 1391.#
2- حیات داوودی، میثم. و رضا برادران کاظمزاده. ارائه چارچوب جامع و ابزار ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش در محیطهای دانشگاهی و تحقیقاتی با الهام از استانداردهای CMMI و ITIL. ششمین کنفرانس مدیریت دانش. تهران. 1392.#
3- مؤمنی، سیدمیثم. تدوین و ارائه یک چارچوب بویم برای پیادهسازی جامع رویکرد مدیریت دانش در سازمان. مطالعه موردی صنایع کشتیسازی. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه گیلان. 1390.#
4- ابراهیمیان جلودار، سیدیاسر. سیدروحاله ابراهیمیان جلودار. و سیدمحمود ابراهیمیان جلودار. بررسی اثربخشی مدیریت دانش (با مروری بر توانمندیها و فرایند مدیریت دانش). فصلنامه علمی ترویجی توسعه سازمانی پلیس، دوره نهم، شماره 41. 1391.#
5- مانیان، امیر. و [دیگران]. طراحی مدل بلوغ مدیریت دانش همراستا با استراتژی کسب و کار با استفاده از روش فراترکیب. مدیریت فناوری اطلاعات، دوره ششم، شماره 2. 1393.#
6- اکبری، مهدی. و محمود مرادی. ارائه یک سیستم پشتیبان تصمیم فازی به منظور سنجش آمادگی سازمان جهت پذیرش مدیریت دانش. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، شماره 1. 1392.#
7- ملکزاده، غلامرضا. و مصطفی کاظمی. و محمد لگزیان. هوش سازمانی: طراحی مدل سلسله مراتبی برای دانشگاههای دولتی ایران با رویکرد دیماتل. پژوهشنامه مدیریت تحول، دوره پنجم، شماره 10. 1392.#
8- Lotti Oliva, F. Knowledge management barriers, practices and maturity model. Journal of Knowledge Management, 18(6): 1053-1074. 2014.#
9- Serenko, A., Bontis, N. & Hull, EAn application of the knowledge management maturity model: the case of credit unions. Knowledge Management Research & Practice. 2015.#
10- Migdadi M. Knowledge management enablers and outcomes in the small-andmedium sized enterprises. Industrial Management & Data Systems 109(6), 840-858, 2009.#
11- Lin, C., Wu, J. C. & Yen, D. C. Exploring barriers to knowledge flow at different knowledge management maturity stages. Information &Management, 49(1): 10-23. 2012.#
12- Lopez, S., P. Montes, M. Jose, O. Vazkquez & J. Camilo. In Information Technology as an Enabler of Knowledge Management: An Empirical Analysis. W. R. King (ed.). Knowledge Management and Organizational Learning. Annals of Information Systems. 4. Pp. 111-129. 2009. #
13- Serna, E. Maturity model of Knowledge Management in the interpretativist perspective. International Journal of Information Management, 32(4): 365-371. 2012.#
14- O'Dell, C. and C. Hubert. The new edge in knowledge: How knowledge management is changing the way we do business. New York, usa: Wiley. 2011.#
15- Chen, Y. and Huang, H. Knowledge management fit and its implications for business performance: A profile deviation analysis. Knowledge-Based Systems, 27(9): 262-270. 2012.#
16- Ale, M., Toledo, C., Chiotti, O., Galli, M. A conceptual model and technological support for organizational knowledge management. Science of Computer Programming, 95(1): 73-92. 2014.#
17- Moqbel, M., Nevo, S. & Kock, N. Organizational members’ use of social networking sites and job performance. Information Technology &People, 26 (3): 240 – 264. 2013.#
18- Ogiela, L. Advanced techniques for knowledge management and access tostrategic information. International Journal of Information Management, 35(2): 154–159. 2015.#
19- Dorasamy, M., Raman, M. & Kaliannan, M. Knowledge management systems in support of disasters management: A two decade review .Technological Forecasting and Social Change, 80(9): 1834-1853. 2013.#
20- Kuriakose, K. K., Raj, B., Satya Murty, S. A. V. & Swaminathan, P. Knowledge management maturity model: an engineering approach. Journal of Knowledge Management Practice, 12(2): 1-17. 2011.#
21- Pee, L. G. & Kankanhalli, A. A model of organisational knowledge management maturity based on people, process, and technology. Journal of Information & Knowledge Management, 8(02): 79-99. 2009.#
22- Moriwaki, N., Nomura, K. I. & Senoo, D. A behavior-based approach for analyzing knowledge-process dynamics. Journal of service science and management, 6(2): 160-169. 2013.#
23- Anantatmula V., S. Kanungo. Modeling Enablers for successful KM implementation. Journal of Knowledge Management. 14 (1). pp. 100-113. 2010. #
24- King, W.R. & Marks Jr, P.V. Motivating knowledge sharing through a knowledge management system. Omega, 36(1): 131-146. 2008.#
25- Xu, J., Quaddus, M. Examining a model of knowledge management systems adoption and diffusion: A Partial Least Square approach, Knowledge-Based Systems, 27: 18–28. 2012.#
26- Turoff M, Linstone HA. The Delphi method: techniques and applications. 2008.#