توسعه فرایند اکتساب و انتشار دانش ضمنی و مستندسازی تجارب بهمنظور آموزش و توانمندسازی سازمانی
الموضوعات :پیمان اخوان 1 , علي شهابيپور 2
1 - مالک اشتر
2 -
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش تجربه ضمنی خبرگان قصهگویی الکترونیک آموزش,
ملخص المقالة :
تجارب خبرگان از مهمترین منابع کسب دانش و آموزش سازمانی است. تشریح دانش ضمنی سخت یا گاهی غیرممکن میشود. خبرگان افراد خیلی مشغول و باارزشی هستند و نباید جدایی از کار آنها برای فرایند کسب دانش، طولانی باشد. کسب دانش ضمنی فرایند پرهزینه و وقتگیری است. در سازمانهای بزرگ، خبرگان در یک ساختمان یا یک شهر متمرکز نیستند و استفادهکنندگان دانش نیز ممکن است در حوزه جغرافیایی وسیعی گسترده باشند. تکنیکهای کسب دانش به تنهایی نمیتوانند کارایی داشته باشند. با در نظر گرفتن موارد مذکور برای افزایش بهرهوری و اثربخشی پروژه اکتساب و انتشار دانش سازمان، تکنیکهای قصهگویی و سناریوسازی برای کسب و انتشار دانش حاصل از تجارب خبرگان ترکیب شده و با تدوین الزامات لازم برای ایجاد مدلی مبتنی بر قصهگویی و سناریوسازی، به معرفی و اعتبارسنجی مدل پیشنهادی پرداخته شده است. درخصوص پارامترهای مؤثر و نیازمندیهای سیستمهای اکتساب تجربه، پژوهشی صورت نپذیرفته است. بنابراین، برای پیادهسازی مدل به بهترین نحو باید ابتدا این ویژگیها فهرست و اولویتبندی شده تا با توجه به نیاز سازمان، بهترین پیادهسازی صورت پذیرد. هدف اصلی از این مقاله ارائه راهکار مناسب براي کسب و انتشار دانش ضمنی خبرگان سازمان است. افزایش کارایی تکنیکهای کسب دانش، ایجاد نظام مقایسه مدلهای کسب تجربه و افزایش مشارکت خبرگان و سایر عوامل دانشی در سازمان، از نتایج این تحقیق است. این مدل امکان اکتساب دانش ضمنی را بهصورت ساختیافته، میسر میکند. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع استدلال قیاسی ـ استقرایی است. از دیدگاه نوع دادههای مورد تحلیل، با توجه به روش استدلال، روش تحقیق کیفی استفاده شده است. تئوری زمینهای جهت اکتشاف الزامات مدل و تگنیک دلفی برای اعتباربخشی آن استفاده شده است.
1- جعفريمقدم، سعيد؛ مستندسازي تجربيات مديران از ديدگاه مديريت دانش، چاپ اول، وزارت نيرو: انتشارات مؤسسه تحقيقات و آموزش مديريت، 1381.#
2- الهي، شعبان؛ آذر، عادل؛ رجبزاده، علي؛ طراحي مدل تجربه سازماني، مجله علمي- پژوهشي دانشور رفتار، شماره 8، 1384.#
3- مركز مطالعات مديريت و بهرهوري ايران، طراحي نظام مستندسازي تجربيات مديران، گزارش 10 جلدي پروژه، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، 1382.#
4- اخوان، پیمان، باقری، روحالله، مدیریت دانش از ایده تا عمل، آتینگر، تهران، 1389.#
5- شهابیپور، مدلی جهت پیادهسازی پرونده الکترونیک سلامت، دومین کنفرانس بینالمللی شهر الکترونیک، 1388.#
6- زعفریان، رضا، ارايه الگوي پيادهسازي مديريت دانش در كسب و كارهاي كوچك و متوسط - توسعه كارآفريني، سال اول، شماره دوم، زمستان 1387، ص 102.#
7- شريفی، ح.، و شریفی، ن.؛ روشهای تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات سخن، 1383.#
8- سرمد، ز.، بازرگان، ع.، و حجازی، ا. ؛ روشهای تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه، 1384.#
9- Motta, E. 25 Years of Knowledge Acquisition. International Journal of Human-Computer Studies, 71(2), 131-134. doi: DOI 10.1016/j.ijhcs.2012.11.002, 2013.#
10- N. R. Milton, Knowledge acquisition in practice, British Library Cataloguing in Publication Data, 2007.#
11- Gaines, B. R., & Boose, J. H. Knowledge acquisition for knowledge-based systems (Vol. 2): Academic Press London, 1988.#
12- Yeh, Y.-J., Lai, S.-Q., & Ho, C.-T. Knowledge management enablers: a case study. Industrial Management & Data Systems, 106(6), 793-810, 2006.#
13- Whyte, G., & Classen, S. Using storytelling to elicit tacit knowledge from SMEs. Journal of Knowledge Management, 16(6), 950-962. doi: 10.1108/13673271211276218, 2012.#
14- Johnson, W., & Kieras, D. Representation-saving effects of prior knowledge in memory for simple technical prose. Memory & cognition, 11(5), 456-466, 1983.#
15- Davenport, T. H & prusak, L. Information ecology: mastering the information and knowledge environment. New York: oxford university press, 1997, p.15.#
16- Charlotte Håkansson, Knowledge management – a vital component of competitive intelligence, Competitive Intelligence for Information Professionals, Pages 53–61, 2015.#
17- Lorenzo Bizzi, Social Capital in Organizations, International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (Second Edition), Pages 181-185, 2015.#
18- Rivera-Vazquez, J. C.; Ortiz-Fournier, L. V.; Flores, F. R. Overcoming Cultural Barriers for Innovation and Knowledge Sharing. Journal of Knowledge Management, 13(5): 257 – 270, 2009.#
19- Ling, Ch.; Sandhu, M. S.; Jain, K. Knowledge Sharing in an American Multinational Company Based in Malaysia. Journal of Workplace Learning, 21(2): 125 – 142, 2009.#
20- French, N. Factors Which Influence Organizational Knowledge Sharing. Unpublished Thesis Master’s, Pretoria, Gordon Institute of Business Science, 2010.#
21- Hilary Cheng, Yi-Chuan, An ontology-based business intelligence application in a financial knowledge management system, Expert Systems with Applications, Volume 36, Issue 2, Part 2, Pages 3614-3622, 2009.#
22- Kanter, Rosabeth Moss. The Enduring Skills of Change Leaders. Leader to Leader, 1999, Summer.#
23- Julia Olmos-Peñuela, Knowledge transfer activities in social sciences and humanities: Explaining the interactions of research groups with non-academic agents, Research Policy, Volume 43, Issue 4, Pages 696-706, 2014.#
24- Murray E. Jennex, Current Issues in Knowledge Management, INFORMATION SCIENCE REFERENCE, 2008.#
25- Mustafa Jafari, Peyman Akhavan, Exploration of Knowledge Acquisition Techniques in Tunnel Industry: The Case Study of Iran Tunnel Association, International Journal of Business and Management Vol. 6, No. 8; August 2011.#
26- Subiksha, Knowledge Models, current Knowledge Acquisition Techniques and Developments, The International Journal of Engineering and Science (IJES), Volume1 Issue2,2012, Pages 313-317.#
27- Akhavan, P., & Shahabipour, A. Factors affecting the acquisition of expert tacit knowledge Case study: Delivery time in twin pregnancy. International Journal of Management Academy, 2(3), 16-25, 2014.#
28- Strauss, A. L., & Corbin, J. M. Basics of qualitative research (Vol. 15). Newbury Park, CA: Sage. Tak, J. (1996), "Psychological Examination", Hakjisa, Seoul, 1990.#
29- Baker, S. E., & Edwards, R. How many qualitative interviews is enough?, 2012.#
30- Linstone H.A., Turoff M.; The Delphi Method: Techniques and Applications; Addison-Wesley; London; 1975.#
31- Okoli C., Pawlowski S.D.; The Delphi method as a research tool: an example, design considerations and applications; Information & Management; 42; 15-29; 2004.#
32- Lawrence Holder, Advanced in Knowledge Acquisition and Presentation, International Journal on Artificial Intelligence Tools, Vol. XX, No. X, 2006, p.1–8.#
33- I. Witten and E. Frank. Data Mining: Practical Machine Learning Tools and Techniques (Second Edition). Morgan Kaufman, 2005.#
34- Egbu, Charles O. & Botterill, Kath-erine, Information technologies for knowledge management: their usage and effectiveness, Icon, Vol. 7, 2002.#
35- Inderjeet Singh, Sean Brydon, Greg Murray, Vijay Ramachandran, ThierryViolleau & Beth Stearns. Designing Web Services with the J2EE™ 1.4 Platform JAX-RPC, SOAP, and XML Technologies. Addison Wesley, 2004.#
36- Ed Hild, Pro SharePoint Solution Development combining .NET, SharePoint, and Office 2007, Apress, 2007.#
37- Kevin Laahs, Emer McKenna, Microsoft® SharePoint 2007 Technologies Planning, Design and Implementation, Elsevier Digital Press, 2008.#
38- Gottschalk, Peter, Stages of knowledge management systems in police investigations, Knowledge-Based systems, 2006, P. 381-387.#
39- Stenmark, D., Information vs. knowledge: The role of intranet in knowledge management. In Proceedings of the 35th Hawaii International Conference on System Sciences. 2002.#
40- Gottschalk, P. Stages of knowledge management systems in police investigations. Knowledge-Based Systems, 19(6), 381-387, 2006.#
41- Kankanhalli, Atreyi, Tanudidjaja, Fran-siska, Sutanto Juliana and Tan, Bernard C.Y, The role of IT in successful knowledge management initiatives, Communications of the ACM, Volume 46, Issue 9, September 2003, Pages: 69 – 73.#