بررسی عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت شرکتهای دانشبنیان
الموضوعات :مهديه تاري 1 , محمود مرادی 2 , مصطفی ابراهیم پور ازبری 3
1 -
2 - -
3 - ادبیات و علوم انسانی
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی دانشگاهی تجاریسازی شرکتهای دانشبنیان شرکتهای زایشی عوامل کلیدی موفقیت بنگاههای کوچک و متوسط,
ملخص المقالة :
امروزه با توجه به رشد و توسعه پژوهشهای آکادمیک در حوزه فناوريهاي برتر، شرکتهای کوچک و متوسط نقش بسزایی در تحریک و تشویق کارآفرینی و رشد و شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا میکنند، بنابراین پاسخ به این سؤال ضروری است که چه عواملی سبب رشد و موفقیت این شرکتها خواهند شد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت این شرکتها با استفاده از یک مطالعه کیفی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش تحلیلی است. بدین منظور مصاحبه نیمه ساختاریافته با استفاده از روش کیفی تحلیل تم صورت گرفته است. خبرگان مورد مصاحبه در تحقیق حاضر 20 نفر از مدیران عامل شرکتهای موفق و برتر دانشگاهی و دانشبنیان مستقر در شهرک علم و تحقیقات اصفهان (شیخبهایی) در 3سال اخیر هستند. مرور ادبیات، پژوهشهای انجام گرفته و نتایج مصاحبهها نشاندهنده 3تم اصلی است که عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت شرکتهای دانشبنیان را در 3 سطح فردی، سازمانی و محیطی طبقهبندی میکند. براساس نتایج بررسی به نظر میرسد دولت و شرایط محیطی نقش مهمتری در ایجاد زمینهای مناسب برای رشد و موفقیت این شرکتها ایفا میکنند و با توجه به مصاحبههای صورت گرفته، از دید خبرگان این عامل نقش اصلی در موفقیت و دوام شرکتهای زایشی و دانشبنیان دارد. در پایان مقاله براساس یافتهها، ضمن اشاره به برخی کاستیهای موجود در زمینه فعالیت این شرکتها و اهم تأکیدات خبرگان امر، برخی ملاحظات لازم جهت تقویت عوامل مؤثر نیز ارائه شده است.
1- ملکینژاد، امیر، تحليلي بر نقش صنايع كوچك و متوسط در توسعه اقتصادي، مجله راهبرد توسعه، شماره 8 (1386).# 2- فکور بهمن، حاجیحسینی، حجتالله، کارآفرینی دانشگاهی و تجاریسازی نتایج تحقیقات در دانشگاههای ایران، فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال اول، تابستان، شماره 2، صص 70-59. (1387).# 3- ضیایی، مظاهر، اهمیت تعدد و تنوع منابع در موفقیت فرایند ایجاد شرکتهای زایشی پژوهشی، فصلنامه تخصصی رشد فناوری 8 (32(، )1391(.# 4- عباسی، بدری، پیراننژاد، علی، قلیپور، آرین، پیامدهای ناخواسته تجاریسازی در آموزش عالی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 46، ص 1-17، (1386) .# 5- حافظیان، مریم.، صالحی، محمد، عنایتی، ترانه، عوامل تأثیرگذار بر زیرساخت انکوباتورهای دانشگاهی و نقش آن در تأسیس شرکتهای زایشی دانشگاه، مجله توسعه کارآفرینی، شماره 4، زمستان 1393، ص 732-715، (1393).# 6- باباخانیان، مهدی، شناسایی عوامل زمینهای مؤثر بر راهاندازی شرکتهای زایشی مطالعه موردی: شرکتهای زایشی مستقر در پارکهای علم و فناوری استان تهران، کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مدیریت کسب و کار، تبریز، دانشگاه تبریز و سازمان مدیریت صنعتی، (1393).# 7- مهدوی، حمید، اشرفیزاده، فخرالدین، شیخ زینالدین، محمود، شاخصهای مهم در فرایند پذیرش مؤسسات انکوباتوری. رشد فناوری، فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، شماره 15، (1387).# 8- Acs, Z.J. and Audresch, D.B, The Economic of Small Firms: A European Challenge, Kluwer. (1990).
9- Lacetera, N. Multiple missions and academic entrepreneurship. Massachusetts Institute of Technology. (2005). 10- Klofsten, M., & Jones-Evans, D. Comparing academic entrepreneurship in Europe–the case of Sweden and Ireland. Small Business Economics, 14(4), 299-309. (2000).# 11- Etzkowitz, H., The norms of entrepreneurial science: cognitive effects of the new university–industry linkages. Research policy, 27(8), 823-833. (1998).# 12- Spilling, O. R., Commercialisation of knowledge-a conceptual framework. In 13th Nordic Conference on Small Business (NCSB) Research. (2004, June).# 13- Etzkowitz, H., “Research groups as ‘quasi-firms’: the invention of the entrepreneurial university”; Research Policy; Vol.32: pp 109–21. (2003).# 14- Schulte, P. “The entrepreneurial university: A strategy for institutional development.” Higher Education in Europe, 29(2), 187-191. (2004).# 15- Llano, j. a., “The university environment and academic entrepreneurship: a behavioral model for measuring environment success”; Howe School of Technology Management. (2006).# 16- Toole, A. A. and Czarnitzki, D., “Biomedical academic entrepreneurship through the SBIR program”; Journal ofEconomic Behavior & Organization; Vol.63: pp 716–38. (2007).# 17- Paavo, R. Incremental and Radical Innovation in Coopetition The Role of Absorptive Capacity and Appropriability, (2012).# 18- Wagner Joachim, Firm Size, Firm Growth, and Persistence of Chance: Testing GIBRAT’s Law with Establishment Data From Lawer Saxony, 1978-1989, Small Business Economics, Volume 4,pp 125-131. (1992).# 19- Almus, M, Nerlinger, E.A, “Growth of New Technology-Based Firms: Which Factors Matter? “Small Business Economics, Volume 13, Issue 2, pp 141-154. (1999).# 20- Davidsson,P, Kirchhoff, B, Hatemi, A, Gustavsson, H, factors underlying Conference, Brisbane, Australia. (2000).# 21- Gulbrandsen, M., Mowery, C.D. and Feldman, M. “Introduction to the special section: Heterogeneity and university–industry relations. Research Policy. 10(40), pp. 1–5. (2011).# 22- Colombo, M.G., Grilli, L,” Founders’ human capital and the growth of new technology-based firms: A competencebased view”, Research Policy 34 795–816. (2005).# 23- Chorev, S, Anderson, A.R,” Success in Israeli High-Tech Start-Ups; Critical Factors and Process”, Technovation Volume 26, Issue 2. (2006).# 24- Scholten,V, “The Early Growth of Academic Spin-offs, Factors Influencing The Early Growth of Dutch Spin-offs in The Life Sciences”, Phd Thesis, Wageningen University and Researchcentrum, The Netherlands. (2006) .# 25- Ronald, Helm & Mauroner, Oliver “Success of Research-based Spin-Offs.State –of- the- art and Guidelines for Future Research” RMS 1, p237-270. (2007).# 26- Djokovic, D., & Souitaris, V., Spinouts from academic institutions: a literature review with suggestions for further research. The Journal of Technology Transfer, 33(3), 225-247. (2008).# 27- Fini, R., Grimaldi, R., & Sobrero, M. Factors fostering academics to start up new ventures: An assessment of Italian founders’ incentives. Journal of Technology Transfer, 34, 380–402. (2009).# 28- Colombo, M. G., D’Adda, D., & Piva, E. “The contribution of university research to the growth of academic start-ups: an empirical analysis.” The Journal of Technology Transfer, 35(1), 113-140. (2010).# 29- Mian, S. A. Assessing and managing the university technology business incubator: An integrative framework. Journal of Business Venturing. 3(12), 251-285. (1997).# 30- Colombo, M. G., D’Adda, D., & Piva, E. The contribution of university research to the growth of academic start-ups: an empirical analysis. The Journal of Technology Transfer, 35(1), 113-140. (2010).# 31- Rowen H., Toyoda A., From Keirestu to Startups: Japan’s Push High Tech Entrepreneurship, Asia/Pacific Research Center, Encina Hall, Room E301, Stanford University, Stanford CA, 94306-6055. (2002).# 32- Van Cann, R. Universities and Incubators. Excerpt from thesis entitled. Key decisions in the start-up phase of successful software companies. (2013).# 33- Rannikko, H. Early Development of New Technology-Based Firms. A Longitudinal Analysis of New Technology-Based Firms’ Development from Population Level and Firm Level Perspectives. Helsinki. (2012).# 34- O’Shea, R. P., Chugh, H., & Allen, T. J. Determinants and consequences of university spinoffactivity: A conceptual framework. Journal of Technology Transfer, 33(6), 653–666. (2008).# 35- Braun, V., & Clarke, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. (2006).# 36- Kvale, J., Introduction to qualitative research, lippincot)1996).#