تاثیر نوسازی نرم افزاری بر هویت: رویکردی اجتماعی با توجه به قوانین علم و فناوری
الموضوعات :اسماعيل جهانبخش 1 , نسرین آبشاهی 2
1 - دانشگاه آزاد دهاقان
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
الکلمات المفتاحية: نوآوری فناوری قوانین علم و فناوری مطالعات فرهنگی-اجتماعی نوسازی نرم افزاری هویت,
ملخص المقالة :
در دهه های اخیر مشخص شده قوانین نوآوری نقشی تعیین کننده در فرایند تکامل فناورانه دارد. با توجه به وجود روابط پویا بین قوانین و نوآوری، داشتن نگاهی جامع در تجزیه و تحلیل فرایندهای فناورانه ضروری به نظر می رسد. با توجه به گسترش کاربرد و تاثیر فناوری در جامعه به خصوص سازمانها، انجام مطالعات فرهنگی-اجتماعی در حوزه علم و فناوری اهمیت خاصی دارد. این تحقیق با نگاه جامعه شناختی بر حوزه فناوری اطلاعات، با هدف بررسی محدوده ای از تاثیرات نوسازی نرم افزاری روند های سنتی در سیستم امور مشترکین مخابرات استان اصفهان بر مولفه های هویت مورد ارزیابی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با تاکید بر تئوریهای آنتونی گیدنز، روش پیمایشی و تکنیک پرسشنامه بر روی 222 نفر از کاربرانی که از طریق نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده اند، روابط مورد نظر را تبیین کرد. کلیه تحلیلهای صورت گرفته به کمک نرم افزار بسته آماری برای علوم اجتماعی انجام شد. نتایج نشان می دهد که دو ارتباط مستقیم و معنادار بین متغیر نوسازی نرم افزاری روندهای سنتی با متغیر اعتماد بنیادین کاربران(001/0p<) و بین متغیر نوسازی نرم افزاری روندهای سنتی و متغیر ارزشها و نگرشهای کاربران (001/0p<) وجود دارد. همچنین دو ارتباط مستقیم و معنادار دیگری بین متغیر ارزشها و نگرشهای کاربران با متغیر هویت شخصی کاربران (02/0p<) و متغیر اعتماد بنیادین کاربران با متغیر هویت شخصی کاربران (001/0p<) وجود دارد. متغیر اعتماد بنیادین کاربران (001/0 p<، 26/0 = β) پیش بینی کننده متغیر هویت شخصی کاربران می باشد.
1- قانعیراد، سیدمحمدامین، ساختار مدیریت نظام علمی کشور، تهران، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، 1382.
2- طباطبائیان، سیدحبیبالله و عطاپور، محمدرضا، مروری بر قوانین و مقررات علم و فناوری و ارتباط با نوآوری، فصلنامه رشد فناوری سال 10، شماره 40، صص 28 -36، 1393.
3- رحمانی، جبار، فرهنگشناسی: میان رشتگی و علم انسانشناسی، فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، دوره پنجم، شماره 3، صص 2-3، 1392.
4- هدایتی، سیدهاشم، ارتباط فرهنگ ملی با فرهنگ سازمانی، مجله تدبیر، شماره 126، صص 26-32، 1381.
5- معتمدی جویباری، مریم، قلیپور آرین، یزدانی چراتی، جمشید، بررسی رابطه مؤلفههای فرهنگ سازمانی و فناوری اطلاعات در پیادهسازی مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1391، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دوره 23، شماره 102، صص 53-59، 1392.
6- ربانی، علی و ماهر، زهرا، علم و فرهنگ: تأملی بر مهمترین تحلیلهای فرهنگی در جامعهشناسی علم و فناوری، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره پنجم، شماره17، صص 75-82، 1391.
7- معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور، نقشه راه اصلاح نظام اداری مبتنی بر سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، ابلاغیه ریاست محترم جمهور، ص 27، 1392.
8- ظفریان سرچاهی، فرود، علل پرسهزنی افراد در شهر و پیامدهای اجتماعی آن (مورد مطالعه: شهر شاهینشهر). (پایاننامه کارشناسیارشد)، دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان، صص 12و84، 1391.
9- کتابی، محمود، سنجش اعتماد اجتماعي و عوامل مؤثر بر آن در مراكز شهرستانهاي چهارمحال و بختياري، جامعهشناسي كاربردي، سال بيست و يكم، شماره 4، صص98-99، 1389.
10- يوسفي، نريمان، شكاف بين نسلها، تهران، نشر جهاد دانشگاهي، ص:80، 1383.
11- ساروخانی، باقر و رفعتجاه، مریم، زنان و بازتعریف هویت اجتماعی، مجله جامعهشناسی ایران، دوره پنجم، شماره 2، صص 135-139، 1383.
12- ساروخانی، باقر و رضایی قادی، خدیجه اینترنت و هویت ملی در میان کاربران، فصلنامه فرهنگ ارتباطات، سال دوم، شماره پنجم. 1391.
13- .نوابخش، مهرداد، هاشمنژاد، فاطمه، زادشم پور، وحيد بررسي آثار اينترنت و موبايل در تغيير هويت جوانان 29-15 سال استان مازندران، نشریه جامعهشناسي مطالعات جوانان، شماره 1. 1389.
14- حافظنيا، محمدرضا تأثیر جهانیشدن بر هویت ملی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران)، فصلنامه ژئوپليتيك، سال دوم، شماره سوم و چهارم. 1385.
15- .آلمال، فرنگیس سیمای هویت اجتماعی جوانان ایرانی، فصلنامه مطالعات ملی، سال دوازدهم، شماره سوم. 1390.
16- .باقریان، امیر رسانهها، زندگی شهری و حقوق شهروندان، تهران، کتاب سمینار رسانه و آموزش شهروندی، ص 51، 1390.
17- كوئن، بروس، درآمدی به جامعهشناسی، محسن ثلاثی، تهران، انتشارات توتیا. ص16 و ص 87، 1386.
18- مصطفوی، فرحناز، تأثیر رسانههای جمعی در تغیر نگرش و فرهنگ ترافیک، فصلنامه راهور، شماره 5. ص 2،1388.
19- رابرتسون، يان، درآمدي بر جامعه: با تأكيد بر نظريههاي كاركردگرايي، ستيز و كنش متقابل نمادي، ترجمه حسين بهروان، مشهد، آستان قدس رضوي، 1374.
20- گیل، دیوید و آدامز، بریجت، الفبای ارتباطات، رامین كریمیان و دیگران، تهران، مركز مطالعات و تحقیقات رسانهها، چاپ اول، ص 9.
21- دفلور، ملوین و دنیس، اورت دی (1383) شناخت ارتباطات جمعی، سیروس مرادی، تهران، انتشارات دانشكده صدا و سیما، چاپ اول، ص 6. 1384.
22- مک کوایل، دنیس، درآمدی بر نظریه ارتباط جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها، 1382.
23- ستوده، هدايتالله، مقدمهاي بر آسيبشناسي اجتماعي، نشر نور، ص 20، 1373.
24- ازكیا، مصطفی، جامعهشناسی توسعه، تهران، مؤسسه نشر كلمه، 1377.
25- .مهدیزاده، شراره، تلویزیون و نوگرایی، دانشگاه تهران، رشته جامعهشناسی، مقطع دکتری، 1381.
26- گيدنز، آنتوني، پيامدهاي مدرنيت، ترجمه محسن ثلاثي، تهران، نشر مركز، 1377.
27- گيدنز، آنتونی، تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه ناصر موفقیان، تهران، نشر نی، 1378.
28- ریتزر، جورج، نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، انتشارات علمی، چاپ 6، صص 700-725، 1381.
29- گيدنز، آنتونی، چشماندازهاي جهاني، ترجمه محمدرضا جلاييپور، تهران، طرح نو، ص 25، 1384.
30- گيدنز، آنتونی، تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه ناصر موفقیان، تهران، نشر نی، صص63-67 ،ص 102، 1378.
31- ترنر، جاناتان اچ، پیدایش نظريههاي جامعهشناختي، ترجمه عبدالعلي لهساييزاده، شيراز، انتشارات فرهنگ، ص 10، 1371.
32- مهدیزاده، شراره، تلویزیون و نوگرایی، دانشگاه تهران، رشته جامعهشناسی، مقطع دکتری، صص ۹۷و۹۶. صص 124-142، 1381.
33- جنکینز، ریچارد، هویت اجتماعی، ترجمه تورج یار احمدی، تهران، نشر شیرازه، ص:16، ص: 103، ص: 216، ص: 289، 1381.
34- تافلر، آلوین موج سوم، ترجمه شهیندخت خوارزمی، تهران، نشر نو، چاپ چهارم، 1368.
35- Epstein, S Culture and science / technology: Rethinking knowledge, culture, materiality and nature, The Annals of American academy of political and social science.p:175, 2008.
36- Beck, U Risk society: toward a new modernity, Translated by Mark Ritter, London: sage, 1997.
37- Everse, H.D Epistemic cultures: toward a new sociology of knowledge, Germany: Bielefeld, 2002.
38- Stehr, N The fragiality of modern societies: knowledge and risk in the information age, London: sage publication, 2001.
39- KnorrCetina, K Culture in global knowledge society: knowledge culture and epistemic culture, interdisciplinary science Reviews, Vol. 32, No. 4.pp:361-362, 2007.
40- KnorrCetina, K The temporalization of financial markets: global microstructure , American jornal of sociology, Vol. 101, issue 4, 2002.
41- Kraut, Robert; Lundmark, Vicki; Patterson, Michael; Kiesler, Sara; Mukopadhyay, Tridas; & Scherlis. William (1998). Internet paradox: A social technology that reduces social involvement and psychological well-being? American Psychologist, Vol.53, No9.
42- Hampton, Keith N. & Wellman, Barry (2000).Examining community in the digital neighborhood early results from Canada’s Wired suburb. In Toru Ishida and Kathering Isbister (eds.) Digital cities: technologies, experiences, and future perspectives. Lecture Notes in Computer Science 1765. Heidelberg, Germany: Springer- Verlag.
43- Inkeles, Alex (1976). Become modern. Individualchang in six developing contries. Massachusetts; Harvard univercity press Cambridge.
44- Sharma, S.L (1986). Development socio- cultural dimensions. Rawat publications.
45- Graunt lett, David (2001). About Anthony Giddens: structuration theory, http://www.theory. org. uk/giddens.