تعيين معيارهاي کليدي در ارزيابي کسب وکارهاي الکترونيک
الموضوعات :محسن شفیعی نیک آبادی 1 , اعظم جلیلی بولحسنی 2 , سید محمد علی خاتمی فیروزآبادی 3
1 - دانشگاه علامه طباطبایی
2 - -
3 - -
الکلمات المفتاحية: کسب و کار الکترونیک, کارت امتیازی متوازن, پرامتی, TOPSIS , SAW,
ملخص المقالة :
امروزه استفاده از اينترنت و کسب و کارهاي حاصله از اين فناوري توسط شرکتها به وسيلهاي براي کسب مزيت رقابتي در کسب و کارها تبديل شده است. همين امر باعث ايجاد يک روند رو به رشد روي آوري شرکتها به انجام فعاليت در زمينه کسب و کار الکترونيک شده است. در اين مقاله سعي بر آن است که با تدوين مجموعه معيارهاي کليدي در زمينه کسب و کار الکترونيک، به دسته بندي آنها بر اساس امتياز بندي متوازن پرداخته شود. سپس بر اساس مجموعه اطلاعات شش شرکت بين المللي فعال در زمينه کسب و کار الکترونيک، به ارزيابي و رتبه بندي اين شرکتها بر مبناي سه روش تصميم گيري پرامتي، TOPSIS و SAW پرداخته خواهد شد. در نهايت اين شش شرکت با کمک روش ميانگين رتبهها و قاعده اکثريت رتبه بندي ميشوند. جنبه نوآوري تحقيق را ميتوان در تدوين تدوين معيارهاي ارزيابي کسب و کار الکترونيک و استفاده از ابزارهاي رتبه بندي در بررسي اينگونه کسب و کارهاي نوين است.