تحليل سيستم مديريت دانايي با استفاده از رويكرد فناوري و رويكرد منابع انساني
الموضوعات :ساره خزائلی 1 , ندا سادات خواسته 2 , امیر البدوی 3
1 - -
2 - -
3 - -
الکلمات المفتاحية: مديريت دانايي, رويكرد مدیریت انساني, رویکرد مدیریتی فناوري.,
ملخص المقالة :
در عصر حاضر كه دوران رشد و تغييرات سريع و همچنين بهرهبرداري از فناوري است رويكرد جديدي در اقتصاد و مديريت ظهور پيدا كرده كه توجه ويژهاي به منابع دانايي نسبت به ديگر منابع سازماني دارد. در اين نگرش به دو نوع منبع توجه ويژهاي شده است، يكي منابع سيستمي و فناوري و ديگري منابع انساني. نوع نگرش به این دو نوع منبع منجر به دوگونه نگاه متفاوت به مديريت دانايي ميشود، يكي نگاه فناوري و ديگري نگاه انساني. در بررسی علت عدم موفقيت غالب پروژههاي مديريت دانايي از اين چشمانداز که دو رویکرد مدیریت منابع انسانی و رویکرد منابع فناوری در سازمانهای دانایی محور را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دهیم و با این نگرش به دلیل عدم موفقیت سازمانها در پروژههای مدیریت دانایی و شناسایی اهمیت این رویکردها در موفقیت فرایند مدیریت دانایی بپردازيم این تحقیق انجام شد. در تحقيق نمونهها در ادبیات دریافتیم كه نميتوان فناوري و فوايد آن را نادیده گرفت اما در عین حال برای رهایی از خشك و رسمي بودن محيط سازمانها و صنعت بايستي مديريت منابع دانايي غير فناورانه (انسانی) را در راس امور مدیریت در سازمان قرار داد. برای اینکه هم بتوان از مزایای فناوری استفاده کرده و از مضرات آن در ایجاد روحی خشک در شرکتها متضرر نبود باید مديريت منابع دانايي سازمان به نوع فناوری که در همکاری با منابع انسانی در فرایند مدیریت دانایی باشد توجه داشته باشد و فناوری در تقابل با منابع انسانی نباشد. در تحقیقات انجام شده و مطالعات صورت گرفته نوع فناوری ارتباطات و اطلاعات نوع فناوري است كه با زیرساختهای شبكهاي (اكسترانت اینترانت و اینترنت) ميتواند محیطی مناسب را برای مدیریت منابع انسانی فراهم کند.