ارائه مدل بلوغ هوشمندی کسب و کار در بین سازمانهای ایرانی
الموضوعات :محمد حسین رونقی 1 , مرضیه رونقی 2
1 - -
2 - -
الکلمات المفتاحية: بلوغ سیستمهای هوشمندی کسب و کار, کیفیت دسترسی اطلاعات, کیفیت محتوایی اطلاعات.,
ملخص المقالة :
هوشمندی کسب و کار تنها یک ابزار نیست بلکه معماری است و در راستاي شناسايي، جمعآوري، پردازش و نتيجهگيري از دادهها فرایندهای مختلفی طی میشود و از ابزارهای متفاوتی استفاده میکند. ارزش واقعی هوشمندی کسب و کار زمانی خواهد بود که بتوان با تصمیمات اتخاذ شده بر اساس نتایج حاصل از هوشمندی کسب و کار به سادگی فرایندهای سازمانی را مدیریت کرد و قوانین کسب و کار جدید را اعمال نمود. در دهه کنونی بهکارگیری سیستمهای هوشمند کسب و کار به عنوان مزیت رقابتی و یک ابزار جدایی ناپذیر تصمیمگیری در سازمانها تبدیل شده است. اثربخشی و بلوغ هوشمندی کسب و کار در یک سازمان موجب مدیریت بهتر فرایندهای اطلاعاتی وکسب و کار خواهد شد. این پژوهش با هدف ارزیابی ارتباط بین سطح بلوغ سیستمهای کسب و کار با عواملی چون کیفیت دسترسی اطلاعات و کیفیت محتوای اطلاعات انجام شده است. پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی است که در بین 50 سازمان ایرانی که به طور مشخص سیستمهای هوشمندی کسب و کار را به کار گرفتهاند و از بین صنایع مختلف انتخاب شدند انجام شده است. در انتها مدل نهایی پژوهش تدوین شده است. از جمله نتایج پژوهش میتوان به ارتباط مستقیم و مثبت بین سطح بلوغ سیستمهای هوشمندی کسب و کار و کیفیت دسترسی و محتوایی اطلاعات اشاره کرد.