ارائه الگو در جهت شناسایی عوامل موجود درانکوباتورهای دانشگاهی و نقش آن در استقرار شرکت های زایشی دانشگاه
الموضوعات :
1 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد
الکلمات المفتاحية: انکوباتورها , شرکت های زایشی, عوامل اثرگذار, دانشگاه,
ملخص المقالة :
این پژوهش به شناسایی عوامل اثرگذار در انکوباتورهای دانشگاهی و نقش آن در استقرار شرکت های زایشی آکادمیک پرداخت. روش پژوهش از نوع کیفی- کمی بود. 13 نفر در بخش کیفی (مصاحبه) و 170 نفر در بخش کمی در این پژوهش مشارکت داشتند. نتایج پژوهش در بخش کیفی بیانگر آن بود که در ایجاد شرکت های زایشی دانشگاهی 4 بعد اصلی به همراه 60 مولفه ، زیرساخت (14 مولفه)، خدمات (17 مولفه) ، مدیریت و کارکنان (16 مولفه) و خروجی ها با (13 مولفه) نقش دارند. دربخش کمّی پژوهش یافته ها نشان داد که بعد خروجی ها با بالاترین بار عاملی (70/0) بیشترین ضریب تاثیرگذاری و بقیه ابعاد مدیریت و کارکنان، بعد خدمات و زیر ساخت، هر کدام به ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار گرفتند. مولفه خط مشی های سازمانی موجود در بعد زیرساخت، مولفه کمک های مالیاتی در بعد خدمات، مولفه حفاظت از دارایی های فکری توسط مدیران مرکز رشددر بعد مدیریت و کارکنان و مولفه مشارکت با جامعه محلی در بعد خروجی ها بالاترین ضریب تاثیرگذاری را در تبیین هر یک از این ابعاد داشتند. همچنین الگوی نهایی پژوهش، با شاخص های برازش، ضرایب استاندارد مورد تأیید قرار گرفت. میزان ضریب تاثیر ابعاد موجود در انکوباتورهای دانشگاهی در ایجاد شرکت های زایشی دانشگاه به تنهایی بالاترین ضریب تأثیرگذاری در بعد خروجی ها (70/0) و کمترین در بعد زیرساخت (48/0) ، بود.
. اشتراس، آنسلم. جولیت کوربین. (1385). اصول روش تحقیق کیفی نظریه مبنایی اصول و شیوه ها، ترجمه: بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی
آقاجاني، حسنعلي. پاكدين، عليرضا. (1386). سير تكاملي كارآفريني، نوآوري و ايجاد اشتغال مولد با رويكرد فن آورانه. مجموعه مقالات چهارمين كنفرانس ملي پارك ها و مراكز رشد علم و فناوري،دانشگاه شيراز.
پوتر، جاناتان. (1390). آموزش عالی و کارآفرینی. صالحی عمران، ابراهیم و امید یحیی پور(مترجمان)، چاپ اول، بابلسر: دانشگاه مازندران
حبیبی رضایی، مهران . سیاه منصوری، یاسر. (1391).تحقق دانشگاه های نسل سوم از رهگذر توسعه مراکز رشد دانشگاهی ، نشریه نشاء علم، سال سوم، شماره اول، از ص 49-43.
خاکباز، حسن . عیوض پور، جعفر .(1392). مدیریت شبکه ذینفعان در مراکز رشد فناوری، فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، سال نهم، شماره 34، بهار 1392. از ص 24-20
ذوالفقاری، عاطفه. حجازی، سید رضا. فرهودی، آرتا. (1390). جایگاه شرکت های زایشی دانشگاهی در توسعه کارآفرینی در دانشگاه ها. فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد. سال هفتم. شماره 37. از ص 52-45
صمدی میارکلائی، حمزه . صمدی میارکلائی، حسین. (1392). نظریه ها و الگوهای ارتباط میان دانشگاه ها و صنعت در اقتصاد دانش بنیان، فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، سال نهم، شماره 35، تابستان 1392. از ص 70-59.
ضیایی، مظاهر.(1391). اهمیت تعدد و تنوع منابع در موفقیت فرآیندایجاد شرکت های زایشی پژوهشی، فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، سال هشتم، شماره 32، پاییز 1391. از ص 61-54.
. قورچیان، نادر قلی . قاسمی زاد، علیرضا .(1387). بررسی عوامل موثر در بهبود اثر بخشی مراکز رشد فناوری و ارائه مدل مناسب، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال دوم، شماره 2، زمستان 1387. از ص 124-101
محدث، جواد. (1390). نقش انکوباتورها در ایجاد اشتغال.www. Ideas-to-wealth. Blog.ir
میرغفوری، سید حبیب اله. صیادی تورانلو، حسین وکریمی نیا، مریم. (1392). رتبه بندی عوامل موثر بر ارتقای نوآوری در شرکت های وابسته به مراکز رشد با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی (مطالعه موردی پارک علم و فناوری یزد)، فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، سال نهم، شماره 36، پاییز 1392. از ص 28-19.
. نعمتي، محمدعلي.(1386).تحليل و مقايسه ي شاخص هاي عملكرد كليدي مراكز رشد واحدهاي فناوري كشور)، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، (3) 13، صفحات 170-143.
Albert, P., Bernasconi, M., & Gaynor, L. (2002). Incubators: The emergence of new industry: A comparison of the players and their strategies: France, Germany, U.S.A and U.K (Research Report). France: CERAM Sophia Antipolise.
Aerts, K., Matthyssens, P., & Vandenbempt, K. (2007). Critical role and screening practices of European business incubators. Technovation, (27), pp. 254–267.
Benneworth, P.S.& charles,D.R. (2004). Overcoming learning uncertainties in the innovation process. The contribution of clustering to firms. Vol3. London: pergamon.
Clarysse ,B.,et al.(2005).spinning out new ventures:A typology of incubation strategies from European research institiutions , Journal of business venturing .Vol.20,No,2, Elsevier,pp,183-216
Creswell,J. W, Plano clark,V.(2011).Designing and conducting mixed methods research (2 nded), thousand oaks, CA: sage
Gulbrandsen, M., Mowery, C.D.,& Feldman, M.(2011). “Introduction to the special section: Heterogeneity and university–industry relations.Research Policy. 40, pp. 1–5.
Gibson,D, Naquin,H.(2011).Investing in innovation to enable global competitiveness:The case of Portugal. International Journal of Technological Forecasting & Social Change, 78 .1299–1309.
Goldfarb,B. And M.Henrekson. (2003). Bottom –up versus topdown policies towards the commercialisation of university intellectual property- research policy.p 32.
Hughes, M., Ireland, R. D., & Morgan, R. E. (2007). Stimulating dynamic value: Social capital and business incubation as a pathway to competitive success. Long Range Planning, (40), pp. 154‐177.
Kannan, D, Beatriz Lopes de Sousa Jabbour, A, Chiappetta Jabbour,C.J. (2013). Selecting green suppliers based on GSCM practices: Using Fuzzy TOPSIS applied to a Brazilian electronics company, European,Journal of Operational Research.1-16.
Lalkaka, R. (2001). Best practices in business incubation: Lessons (yet to be) learned.Paper presented at International Conference on Business Centers: Actors for Economic & Social Development, Brussels, Belgium.
Leydesdorff, L.(2013).The Triple Helix of University-Industry Government Relations”,. In E.G. Carayannis and D.F.J. Campbell (Eds.), Encyclopedia of Creativity, Innovation, and Entrepreneurship, New York: Springer,2013.
Paavo Ritala.(2012).Incremental and Radical Innovation in Coopetition The Role of Absorptive Capacity and Appropriability.
Perez, M. P., Sanchez, A. M. (2003):The Development of University Spin-Offs: Early Dynamics of Technology Transfer and Networking.
University of Illinois. (2010). A Hand Book for Inventors & Innovators" Available at:WWW.innovations.uillinois.edu/h
Van Cann, R.(2013).Universities and Incubators. Expert from thesis entitled. Key decisions in the start-up phase of successful software companies.
Wissema, J. G. (2009). Towards the Third Generation University": Managing the University in Transition.Published by Edward Elgar Publishing, Cheltenham,UK, ISBN 978 1 84844 2160.