بررسی تاثیر اخلاق بر فرایند بازاریابی داخلی در صنعت بانکداری
الموضوعات :سمیرا اسدی 1 , محمدمهدی مظفری 2 , بابک حاجی کریمی 3 , محمود نورایی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر
2 - دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
3 - دانشگاه آزاد اسلامی
4 - دانشگاه آزاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: اخلاق در بانکداری, بانکداری اسلامی, بازاریابی داخلی, هنجاری, اجرایی, استراتژیک,
ملخص المقالة :
بازاریابی داخلی امروزه به جهت تاثیر غیرمستقیم بر روی مشتری نهایی به واسطه رضایتمندی کارکنان خدماتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بازاریابی داخلی همگام سازی اهداف سازمانی با منابع انسانی می باشد بنحوی که نقش نیروی انسانی در رسیدن به اهداف شفاف سازی شده باشد. در این بین، مسئله اخلاق در اقتصاد و بانکداری مطرح است، به نحوی که بحران های مالی در سال های اخیر نشان داده اند که هدف منفعت گرایی در موسسات مالی، می تواند خطرات بالقوه ای در سیستم بانکداری داشته باشد و در پی آن، جامعه را بحران های مالی جدی و متعاقبا" بحران های اجتماعی و اخلاقی مواجه کند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی اخلاق در بانکداری ها و عوامل موثر بر توسعه بازاریابی داخلی در صنعت بانکداری انجام شد پژوهش،از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجراء تحلیلی- توصیفی از شاخه همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کل شماری مدیران، معاونین و روسا بانک تجارت در کل شعب در ایران بالغ بر 125 است. با توجه به محدود بودن تعداد اعضای جامعه آماری، از طریق روش کل شماری، تمامی جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است. ابزار اولیه گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه بود که، برای حصول اطمینان از روایی پرسشنامه، روش روایی محتوا به کار گرفته شد. سپس ضریب پایایی یا ثبات درونی پرسشنامه براساس داده های به دست آمده با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه ۹۴ درصد بدست آمد که بیانگر پایایی مناسب پرسشنامه مورد استفاده می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS استفاده شده است. نتایج مطالعه در حیطه اخلاق نشان داد که آموزه های اخلاقی در بانک ها در کاکنان این سیستم، اثر مثبت و معناداری دارد که به موجب آن منفعت طلبی در آنان کمتر شده و تبعات فساد آن در جامعه تقلیل می یابد. همچنین تطابق شریعت و اخلاق در بانکداری اسلامی، در اجرا، با موانعی روبروست که ممکن است موجب انحراف از اهداف بانکداری اخلاقمند اسلامی شود. از طرف دیگر، نتایج پژوهش حاکی از آن بود که نتایح نشان داد که 4بعد ، هنجار ، استراتژیک ، اجرایی و فرآیندی در توسعه بازاریابی داخلی تاثیر مثبت و معناداری دارد..
ملك اخلاق اسماعيل, تاخيره زهرا, پورعيسي آرمان (1395) ارائه يك چارچوب مفهومي به منظور تبيين نقش تعهد مديريت به بازاريابي داخلي در نگرش شغلي كاركنان، نشریه: رشد فناوري, دوره 12 , شماره 47 ; از صفحه 56 تا صفحه 65 .
فتح الهی, محمدجواد؛ محمدعارف کردجمشیدی؛ سارا دارابی و سعیده شیرخانی،(1395) ، بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر بازاریابی داخلی مطالعه موردی: شرکت گاز استان ایلام، کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد مقاومتی، مالزی، مرکز توسعه آموزشهای نوین ایران (متانا)،
صالحي صدقياني پانته آ, تاج زاده نمين ابوالفضل, & داروييان سهيلا (1393) اثرات بازاريابي داخلي بر تعهد سازماني هولدينگ اتکا، نشریه مطالعات كمي در مديريت, دوره 5 , شماره 1 ; از صفحه 197 تا صفحه 218 .
احمدپور, فاطمه ، اسمعیلی گیوی، محمد رضا, فهیمنیا، فاطمه (1393) مطالعه تاثیر بازاریابی داخلی بر رفتارهای فرانقش: واکاوی نقش میانجی تعهد سازمانی، نشریه چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 18، صفحه: 117-144.
میری, سادات اشکور, & سید مرتضی. (1392). بررسی تأثیر شاخصهای بازاریابی درونی بر پیادهسازی مدیریت دانش با تأکید بر خلق دانش (موردکاوی شرکت ایپکو). فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, (15), 39-48.
عزیزي ش.، اثنا عشري م. (1392 ) برندسازي داخلی و عملکـرد برنـد در بانـک: نقـش تعدیلگر جو رقابتی و رضایت شغلی، پژوهشهاي مدیریت در ایران، 17( 3 )151-165 .
عاطفدوست ع.، خائف علی ا.ع.، فانی ع.ا.، داناییفـرد ح. (1392) بررسـی تـأثیر بازاریـابی داخلی بر عملکرد سازمان بادرنظـر گـرفتن متغیرهـاي میـانجی تعهـد سـازمانی و کـارآفرینی سازمانی (مطالعۀموردي :شرکت فولاد مبارکۀاصفهان)»، مدیریت بازرگانی، 5( 4 )21 -42 .
عاطفت دوست, خائف الهی, احمدعلی, فانی, & دانایی فرد. (1392). بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و کارآفرینی سازمانی (مطالعة موردی: شرکت فولاد مبارکة اصفهان). فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت بازرگانی, 5(4), 21-42.
يونسي فر سيدمحمد, صنايعي علي, شاهين آرش (1391) ميزان حاکميت مولفه هاي بازاريابي داخلي و تاثير آن بر توسعه کيفيت خدمات در بيمارستان افشار يزد، نشریه مديريت بازاريابي, دوره 7 , شماره 16 ; از صفحه 99 تا صفحه 108 .
آقاجانی, حسنعلی و علیرضا شریفی، ۱۳۹۱، نقش مدیریت استراتژیک در توسعه سرمایه انسانی سازمانها، اولین همایش ملی حسابداری و مدیریت، نور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور،
هادیزاده مقدم ا.، جمالی کاپک ش.، رضایی م. (1391) مدل تأثیر برندسازي داخلـی بـر رفتار شهروندي برند در صنعت هتلداري»، پژوهشهاي مدیریت در ایران، 16(3)203- 226.
مهرانی، ه؛ سعیدنیا، ح؛ تاثیر عوامل بازاریابی داخلی بر کیفیت ارائه خدمات، فصلنامه مدیریت کسب و کار، سال دوم، شماره 10، 1390.
امیرکبیري ع.، میرابی و.، صالحی صدقیانی پ. (1390) بررسی تأثیرگذاري فعالیتهـاي بازاریابی داخلی بر عناصر تعهد سازمانی»، مطالعـات مـدیریت بهبـود و تحـول،21(65): 26-47.
راموز ن. (1390) تحلیل جامع ارزش ویژه نام و نشان تجاري مشتريمحـور بـا رویکـرد گرایش به بازاریابی داخلی، رساله دکتري، دانشگاه تربیت مدرس.
اميري علي نقي, همتي محمد, & مبيني مهدي (1389) اخلاق حرفه اي ضرورتي براي سازمان، نشریه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
عزیزي ش.، جمالی ش.، صناعی. ا. (1389) ارائه مدل عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان در مورد برند در صنعت بانکداري (مطالعه موردي :بانک کشاورزي)»، مدیریت بازرگانی، 11 (4)ک 89-104.
موسی خانی، م؛ نقش بازاریابی درونی در ایجاد مزیت رقابتی پایدار، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک، تهران، 1386.
Terglav K., Ruzzier M. K., Kaše R. (2016) "Internal branding process: Exploring the role of mediators in top management's leadership–commitment relationship", International Journal of Hospitality Management, 54: 1-11 Topalović, S. (2015). The implementation of total quality management in order to improve production performance and enhancing the level of customer satisfaction. Procedia Technology, 19, 1016-1022.
Azizi S., Ghytasivand F., Fakharmanesh S. (2012) "Impact of brand orientation, internal marketing and job satisfaction on the internal brand equity: The case of Iranian’s food and pharmaceutical companies, International Review of Management and Marketing, 2(2): 122-129.
Whelan S., Davies G., Walsh M., Bourke R. (2010) "Public sector corporate branding and customer orientation", Journal of Business Research, 63: 1164– 1171. Punjaisri K., Wilson A., Evanschitzky H. (2009) "Internal branding: an enabler of employees' brand-supporting behaviors", Journal of Service Management, 20(2): 209-226.
Yazdani D. (2009) "Internal marketing and a conceptual model for development of employees as a brand", ASA University Review, 3(2): 83-99.
Punjaisri K., Wilson A. (2007) "The role of internal branding in the delivery of employee brand promise", Journal of Brand Management, 15(1): 57-70.
Hitt, M.A., Ireland, RD., Hoskisson, RE(2007), Strategic management :competitiveness and globalization, seventh edition, Thomson- southwestern publication.
Licata, J.W., (2002), the customer orientation of service workers: Personality trait effects on self and supervisor performance ratings, Journal of Marketing Research; 39,PP.110-119
Day, G. (2000), The market-driven organization, Direct Marketing, Garden City,62 (10), 20-23