تأثیر ابزارهای مراقبت اخلاقی سازمان بر هشدار دهی در مورد فساد مالی در مؤسسات حسابرسی
الموضوعات :ناصر اقبالی فر 1 , قدرت الله طالب نیا 2 , حمید رضا وکیلی فرد 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی،جزیره کیش
2 - دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران
الکلمات المفتاحية: فساد مالی, مراقبت اخلاقی, محیط اخلاق حرفهای, برداشت حسابرسان.,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، آزمون تأثیر ابزارهای مراقبت اخلاقی سازمان بر هشدار دهی در مورد فساد مالی در مؤسسات حسابرسی است. ضرورت برقراری ابزارهای مراقبت اخلاقی در سازمان تا حدی است که بسیاری از سازمانهای بزرگ در برابر فشارهای قانونی و محیطی با برقراری فرهنگ هی اخلاقی در سازمآنها، واکنش نشان دادند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی و قلمرو زمانی سال 1395 است. نمونه مورد بررسی شامل تعداد 330 پرسش شونده از بین حسابرسان شاغل در مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی و سازمان حسابرسی بود. جهت آزمون فرضیههای تحقیق از مقدار احتمال (T-value) حاصل از برازش مدل در حالت معنی دار پارامترها و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که ابزارهای مراقبت اخلاقی مؤسسات حسابرسی بر هشدار دهی حسابرسی حرفهای، برداشت حسابرسان حرفهای ایرانی از مسئولیت فردی و از عواقب عمل سؤالبرانگیز اثر معناداری دارد. همچنین یافتههای پژوهش حاکی از عدم معنی داری محیط اخلاقی مؤسسات حسابرسی بر برداشت حسابرسان حرفهای ایرانی از هزینههای مربوط بر گزارش دهی است.
اشرف زاده، حمیدرضا و مهرگان، نادر (۱۳۸۷)."اقتصاد سنجی پانل ديتا"، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
افلاطونی، عباس، نیکبخت، لیلی (۱۳۸۹). کاربرد اقتصاد سنجی در تحقیقات حسابداری، مدیریت مالی و علوم اقتصادی، تهران، انتشارات ترمه، چاپ اول.
افلاطونی، عباس. (۱۳۹۲)."تجزیه و تحلیل آماری با ایویوز در تحقیقات حسابداری، مدیریت و اقتصاد". انتشارات ترمه. چاپ اول، تهران
اعتمادی، حسین و دیانتی دیلمی، زهرا. (۱۳۸۸)."تاثیر دیدگاه اخلاقی مدیران مالی بر کیفیت گزارشهای مالی شرکتها"، فصلنامه ی اخلاق در علوم و فناوری، شماره های ۱ و ۲، صص ۱۱-۲۲.5. احمدپور، احمد، کاشانی پور، محمد و شجائی، محمد رضا (۱۳۸۹)؛ "بررسی تأثیر حاکمیت شرکتی و کیفیت حسابرسی بر هزینه تأمین مالی از طریق بدهی (استقراض)"، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 62، ص ۳۲-۱۷.
آشوری، داریوش. (۱۳۸6)."مفاهیم و تعاریف فرهنگ، چاپ سوم، تهران: انتشارات آگاه .
بنی مهد، بهمن و نجاتی، امیر. (۱۳۹5)."رابطه بین فرهنگ سازمانی و تعهدی کاری حسابرسان"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، شماره 3، صص ۱۱۹-۱۳۸ .
حساس یگانه، یحیی و جعفری، علی. (۱۳۸4)؛ "کیفیت حسابرسی مروری بر ادبیات و تحقیقات " فصلنامه بورس، شماره 66، ص 45-۳۸
رضازاده، جواد و ثقفی، علی. (۱۳۸۲)."زمینه فرهنگی رفتار حرفهای حسابداران"، مجله مطالعات حسابداری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، شماره ۱، صص ۱-۳۹ .
سلطانی، مرتضی. (۱۳۸۳)." مدیریت اخلاق در سازمانها"، ماهنامه تدبیر، سال چهادهم، شماره ۱۳۲.
علوی طبری، سید حسین، خلیفه سلطان، سید احمد و شهبندیان، ناهيد. (۱۳۹۱)؛ " کیفیت حسابرسی و پیشبینی سود "، تحقیقات مالی، شماره 3، ص ۳۵-۲۳.
مظاهری راد، حمید. (۱۳۹۳)."مروری بر مفهوم رفتار اخلاقی در سازمآنها، پایگاه مقالات مدیریت، شماره ۱۳۳۲، صص ۱۳۳-۱۹۵ .
مهدوی، غلام حسین و هوشمند، عبدالحمید. (۱۳۹۲)."بررسی تاثیر فرهنگ اخلاقی سازمان بر رفتار حسابرس"، دانش حسابرسی، سال سیزدهم، شماره ۵۱.
نمازی، محمد، بایزدی، انور و جبارزاده، سعید. (۱۳۹۰)؛ " بررسی رابطه بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، تحقیقات حسابداری و حسابرسی شماره9، ص 30- 12 .
فرقاندوست حقیقی، کامبیز و بنی مهد بهمن، ولی لر حیدر. (۱۳۹۲)." بررسی تطبیقی ماکیاولیسم میان حسابداران، حسابرسان، پزشکان و مهندسان"، مقاله پذیرفته شده و در نوبت چاپ مجله علمی و پژوهشی حسابداری مالی و حسابرسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
Abdolmohammadi, M.J., Gabhart, D.R.L., & Reeves, M.F. (1997).Ethical cognition of business students individually and in groups.Journal of Business Ethics, 16(1), 1717-1725.
Abdolmohammadi, M.J., & Reeves, M.F. (2003).Does group reasoning improve ethical reasoning? Business & Society Review, 108(1), 127-137.
Adebayo, D.0. (2005).Ethical attitudes and prosocial behaviour in the Nigeria police: moderator effects of perceived organizational support and public recognition.Policing: An International Journal of Police Strategies and Management, 28(4), 684-705.
AICPA. (2007).Code of professional conduct.New York, NY: AICPA.Ajzen, I. (1991).The theory of planned behaviour.Organizational Behaviour and Human Decision Processes, 50(2), 179–211.
Arnold, D., & Ponemon, L. (Fall 1991).Internal auditors' perceptions of whistle blowing and the influence of moral reasoning: an experiment.Auditing: A Journal of Practice and Theory, 10(2), 1–15.
Bandura, A. (1977).Social learning theory.Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.Bandura, A. (1997).Self efficacy.New Jersey: Prentice Hall.
Bettenhausen, K.L., & Murnighan, J.K. (1991).The development of an intragroup norm and the effects of interpersonal and structural challenges.Administrative Science Quarterly, 36(1), 20-35.
Beu, D.S., Buckley, M.R., & Harvey, M.G. (2003).Ethical decision making: a multidimensional construct.Business Ethics: A European Review, 12(1), 88–107.
Blau, P.M. (1964).Exchange and power in social life.New York, NY: Wiley.
Bobek, D., & Hatfield, R. (2003).An investigation of the theory of planned behaviour and the role of moral obligation in tax compliance.Behavioural Research in Accounting, 15, 13–38.
Brennan, N., & Kelly, J. (2007).A study of whistle-blowing among trainee auditors.British Accounting Review, 39(1), 61-87.
Broadhead-Fearn, D., & White, K. (2006).The role of self-efficacy in predicting rule-following behaviors in shelters for homeless youth: a test of the theory of planned behaviour.Journal of Social Psychology, 146(3), 307–325.
Buchan, H.F. (2005).Ethical decision making in the public accounting profession: an extension of Ajzen's theory of planned behaviour.Journal of Business Ethics, 61(2), 165-181.
Balthazard, P.A.and R.A.Cook (2004)."Organizational culture and Knowledge Management Success: Assessing the Behavior-Performance Continum." Proceedings of the 3 7 th Hawaii International Conference on System Science.
Baron, A., Greenberg, (1994), " Behevior in Organizations Third Edition ", Prentice Hall.
Copeland, J. (2005)."Ethics as Imperative." Accounting Horizons, 19 (1), pp.35- 43.
Clemente, M. (2003)."Growing Concerns: Managing Corporate Culture for Strategic Success, Part One." Smart Praos Newsletter.Retrieved from http:// accounting. smartpros. com/x36880 .xml [04/10/2011].
Carpenter, T.D., & Reimers, J.L. (2005).Unethical and fraudulent financial reporting: applying the theory of planned behaviour.Journal of Business Ethics, 60(2), 115-129.
Chatman, J.A., & Flynn, F.J. (2001).The influence of demographic composition on the emergence and consequences of cooperative norms in work teams.Academy of Management Journal, 44(5), 956-974.
Chiu, R.K. (2002).Ethical judgment, locus of control, and whistle-blowing intention: a case study of mainland Chinese MBA students.Managerial Auditing Journal, 17(9), 581-587.
Chung, J., Monroe, G., & Thome, L. (2004).An examination of factors affecting external and internal whistle-blowing by auditors.Research seminar.The University of NSW School of Accounting.
Cohen, J.R., & Martinov-Bennie, N. (2006).The applicability of a contingent factors model to accounting ethics research.Journal of Business Ethics, 68(1), 1- 18.
Cullen, J. (1978).The structure of professionalism.New York: P.B.Inc.
Curtis, M. (2006).Are audit-related ethical decisions dependent upon mood? Journal of Business Ethics, 68(2), 191-209.
Deegan C (2004).Financial accounting Theory.McGraw Hill publication.Gowthorpe C, Amat O (2005).Creative Accounting: Some Ethical Issues of Macroand Micro Manipulation.Journal of Business Ethics 57: 55-64.
Donaldson, W. (2005)."Speech by SEC Chairman: Remarks before the Financial Services Roundtable.U.S.Securities and Exchange Commission."Retrieved from http:// www. sec. gov/newslspeech/spch 040105 whd.htm. [04/10/2011 }.
Dart, E. (2011 ).UK investors' perceptions of auditor independence.British Accounting Review, 43, 173-185.
De Jong, A., de Ruyter, K., & Lemmink, J. (2005).Service climate in self¬managing teams: mapping the linkage of team member perceptions and service performance outcomes in a business-to-business setting.Journal of Management Studies, 42(8), 1593-1620.
DeAngelo, L. (August 1981 ).Auditor independence, low-balling and disclosure regulation.Journal of Accounting and Economics, 3(2), 113-127.
DiMaggio, P.J., & Powell, W.W. (1983).The iron cage revisited: institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields.American Sociological Review, 48(2), 147-160.
Dowling, C. (2009).Appropriate audit support system use: the influence of auditor, audit team, and firm factors.The Accounting Review, 84(3), 771-810.
Dukerich, J.M., Nichols, M., Elm, D., & Vollrath, D. (1990).Moral reasoning in groups: leaders make a difference.Human Relations, 43(5), 473-493.
Dworkin, T.M., & Baucus, M.S. (1998).Internal vs.external whistle-blowers: a comparison of whistle-blowering processes.Journal of Business Ethics, 17(12), 1281-1298.
Eisenberger, R., Fasolo, P.M., & Davis-LaMastro, V. (1990).Effects of perceived organizational support on employee diligence, commitment and innovation.Journal of Applied Psychology, 75(1), 51-59.
Eisenberger, R., Huntington, R., Hutchinson, S., & Sowa, D. (1986).Perceived organizational support.Journal of Applied Psychology, 71(3), 500-507.
Finn, D.W. (1995).Ethical decision making in organizations: a management employee-organization whistle-blowing model.Research on Accounting Ethics, 1, 293-313.
Finn, D.W., & Lampe, J. (1992).A study of whistle-blowing among auditors. Professional Ethics, 1(3-4), 137-168.
Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975).Belief, attitude, intention and behaviour: An introduction to theory and research.Reading, MA: Addison-Wesley Publishing Company.
Flannery, B., & May, D. (2000).Environmental ethical decision making in the US metal-finishing industry.Academy of Management Journal, 43(4), 642-662.
Gray S.J, .1988,"Towards a Theory of Culture Influence on The Development of Accounting System Internationally", Abacus,March,PP.1-15.
Gaa, J.C. (1992).Discussion of a model of auditors' ethical decision processes. Auditing: A Journal of Theory and Practice, l l(Suppl.), 60-66.
Gendron, Y., Suddaby, R., & Lam, H. (2006).An examination of the ethical commitment of professional accountants to auditor independence.Journal of Business Ethics, 64(2), 169-193.
Gibson, A.M., & Frakes, A.H. (1997).Truth or consequences: a study of critical issues and decision making in accounting.Journal of Business Ethics, 16(2), 161- 171.
Goldman, A., & Barlev, B. (October 1974).The auditor-firm conflict of interests: its implications for independence.The Accounting Review, 49(4), 707-718.
Gouldner, A.W. (1960).The norm of reciprocity: a preliminary statement.American Sociological Review, 25(2), 161-178.