دانش محوری در دانشگاه و صنعت از منظر یادگیری سازمانی مبتنی بر تجربیات
الموضوعات :اصغر زمانی 1 , مهتاب پورآتشی 2
1 -
2 - موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
الکلمات المفتاحية: دانشگاه, صنعت, دانش محوری, مستند سازی تجربیات,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی دانش محوری در دانشگاه و صنعت از منظر یادگیری سازمانی مبتنی بر تجربیات است که یادگیری سازمانی از تجارب حوزه صنعت و دانشگاه در آن نهادینه شده است. به همین دلیل روش پژوهش در این تحقیق بررسی و تحلیل اسناد و مطالعات منابع کتابخانه ای است که به موضوع سازمانهای دانش محور و یادگیری سازمانی از طریق تجربه نگاری و مستند سازی تجربیات و تسهیم آن پرداخته است. نتیجه بررسی حاکی از آن بود که در سازمانهای یادگیرنده و در یادگیری سازمانی مدیریت دانش ضمنی نقش اساسی دارد. و این دانش ضمنی یا تجربه سازمانی اعضا از مهمترین سرمایه های پنهان هر سازمان از جمله دانشگاه ها و صنعت است. همچنین، نتایج بررسی اسنادی حاکی از آن بود که با ذخیره سازی و مستند نمودن تجارب مدیران سازمان ها و خصوصا مدیران بخش صنعت و دانشگاه و انتقال آن به جانشینان آنها ، می توان دانش محوری را ایجاد نمود. برخی از نتایج و نقش تجربه در مدیران صنعت و دانشگاه دانش محور عبارتند از: کاهش اقتدارگرایی، سنخیت در دیدگاه ها وخواسته هامشترک صنعت و دانشگاه، مطلوبیت موقعیت شغلی و عدم هدر دهی سرمایه ها، ایجاد حافظه سازمانی غنی سازمانی در حوزه کلیه مسایل مبتلا به دانشگاه و صنعت.
نعمتی ،محمد علی؛موسوی امیری ،سید طیبه؛ خسروی، محبوبه (1393). دانشگاه پژوهی؛رهیافتی نو در راستای توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت. نشریه صنعت و دانشگاه، سال هفتم، شماره های 25و 26 ،ص1- 14
ملکی نیا،عماد؛بجانی ،حسین(1388). مديريت دانش در سازمانهاي يادگيرنده. مجله تدبير، شماره 203
Jamali,D. and Khoury, G, and sahyoun, H(2006 (. From bureaucratic organizations to learning organizations (An evolutionary roadmap). The Learning Organization, Vol.13 No.4, pp. 337-352.
زارعی ،عظیم،مقدم ،علیرضا؛مهمان نوازان، سهیلا؛ شهریاری،مهری(1395). بررسي نقش هوش سازماني و يادگيري سازماني در تبيين رابطه بين مديريت دانش و نوآوري سازماني. فصلنامة علمي، پژوهشي ابتكار و خلاقيت در علوم انساني. دورةپنجم، شمارة چهارم.ص 32-1
شاهين، شعله و فخيمي آذر، سيروس (1390). بررسی روابط بين زير سيستم مديريت دانش و مؤلفه هاي هوش سازماني در سازمان يادگيرنده، فراسوي مديريت ، 5(19).234-211
زمانی منش،حامد؛ خراسانی، اباصلت(1395). نقش انگیزش شغلی در یادگیری سازمانی و توانمندسازی روانشناختی در راستای بهبود عملکرد اقتصادی کارکنان شهرداری. فصلنامه علمی- پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری5(3)19.ص97-111
سبحانی نژاد، مهدی؛ شهابی، بهنام؛ یوزباشی، علیرضا. (1385).سازمان یادگیرنده (مبانی نظری الگوی تحقق و سنجش).تهران: انتشارات یسطرون
هدایتی ولوکلا،آتنا؛ جمشیدی لاله؛ امین بیدختی، علی اکبر(1395). نقش ميانجي مديريت دانش در رابطة بين فرهنگ يادگيري و نوآوري سازماني كاركنان دانشگاه علوم پزشكي بابل. پژوهشنامه ي مديريت اجرايي. سال هشتم، شماره پانزدهم.ص134-113
Baker, W.E. & Sinkula, J.M. (1999). The synergistic effect of market orientation on organizational performance, Journal of Academy of Marketing science, 27(4), 411-427.
كندي،كارول (1388).ارتقـاء و بهبود توانايي يادگيري سازماني به عبارتي پياده سازي مـديريت دانـش در سـازمان، ترجمه مهدي ايران نژاد پاريزي، چاپ اول، كرج: انتشار موسسه تحقيقات وآموزش مديريت و نشر مديران
شريفي، اصغر و اسلاميه، فاطمه (1378). بررسی رابطه بين يادگيري سازماني و به كارگيري فن آوري هاي ارتباطات واطلاعات در دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرمسار در سال تحصيلي 86-87 .فصلنامه رهيافتي نو در مديريت آموزشي، 1(2).صص 22-1
Pawlowsky, P. (2001). The treatment of organizational learning in management science. Handbook of organizational learning and knowledge, 61-88. 13-Garvin, D. (1993). Building learning organizations. Harvard business review, 71(4), 78-91.
عباسی،عنایت؛ کابلی، نرجس؛ فرهادیان ، همایون(1392) بررسی فرهنگ یادگیری سازمانی در سازمان حفاظت محیط زیست: کاربرد مدل سازمان یادگیرنده. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره ،44شماره 2.ص328-317.
Neefe, D. O. (2001). Comparing levels of organizational learning maturity of colleges and universities participating in traditional and non-traditional (Academic quality improvement project) accreditation processes. niversity of Wisconsin stout Menomonie, 5.
خیر اندیش، مهدی ؛دوست کام ،کاظم؛ حسینایی، یحیی(1390). نقش عوامل فناورانه در موفقيت مديريت دانش در سازمان. فصلنامه علمي- پژوهشي مديريت نظامي. شماره ، 44سال يازدهم.ص .88-69
جعفري، مصطفي و كلانتر، سيد كيانوش(1382). مديريت دانش در سازمان، مجله تدبير، شماره 142
حسینی،سید مجتبی؛دانایی فرد ،حسن(1391). تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر تسهیم دانش: مطالعه نقش میانجی فرهنگ سازمانی. فصلنامه علوم مديريت ايران، سال هفتم، شماره 28.ص 130-109
ابطحي، سيد حسين و صلواتي، عادل(1385). مديريت دانش در سازمان، تهران: پيوند نو.
احمدی، سیدعلی اکبر و صالحی، علی(1391). مـدیریت دانـش، انتشتارات دانشگاه پیام نور، تهران
روایی،سلطنت(1393). مدیریت دانش، منابع انسانی و فرهنگ سازمانی.کارافن- شماره 36. ص 40-31
Lee,J.N.(2001). The impact of knowledge sharing: Organizational capability and partnership quality on is outsourcing success. Information and management. Vol.38.No.5.PP.5323-35.
Hicks, R., Dattero, R. and Galup, S. (2007).A Metaphor for Knowledge Management: Explicit Islands in a Tacit Sea. Journal of Knowledge Management, Vol. 11, No. 1, pp. 5-16.
منصوری بروجنی، ویدا؛ اتقیا، ناهید؛ مختاری دینانی، مریم ؛نظریان مادوانی،عباس(1395). ارتباط بین مدیریت دانش با اثربخشی سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان. پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی. سال ششم.شمارۀ 11. ص 50-41
میرفخرالدینی، سیدحیدر؛ فرید، داریوش؛ صیادی تورانلو، حسین (1388). بکارگیری مدل EFQMدر تحلیل ابعاد فرهنگ سازمانی مراکز خدمات درمانی، مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد.17(2).ص 42-30
جعفري مقدم، سعيد. (1389). مستندسازي تجربيات مديران از ديدگاه مديريت دانش. تهران: نشر مؤسسه تحقيقات و آموزش مديريت، چاپ سوم.
Todorović, M.L; Petrović, D.C; Mihića, M. M; Obradović,V. Lj; Bushuyev, S. D.(2015). “Project success analysis framework: A knowledge-based approach in project management”,International Journal of Project Management,Vol. 33, Issue 4, p.p. 772–783.
http://www.umich.edu/
http://www.slu.edu/
http://www.psu.edu/
http://www.uiowa.edu/
یوسفی، رضا؛ کواری،سید حبیب اله؛ حسینی، سید محمد علی؛ مکارم، اصغر؛ فرضی، مرجان (1393).بررسی قابلیت یادگیری سازمانی و موانع و تسهیل کنندههای آن از دیدگاه کارکنان مراکز توانبخشی بهزیستی شهر تهران در سال 1391. نشریه توانبخشی،دوره 15 شماره 1.