تحلیل شخصیتی تربیتی طرفین اختلافات دستگاههای دولتی و مرجع صالح رسیدگی به آنها
الموضوعات :عبدالمحمد سانیری 1 , احمد اسدیان 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد امارات متحده عربی
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
الکلمات المفتاحية: تحلیل شخصیتی, مرجع صالح, دعاوی, اختلافات, دولت, دستگاه¬, های اجرایی.,
ملخص المقالة :
واضح است که حصول خواسته قانونی خواهان یا دستگاه دولتی مدعی، مستلزم ارائه مدارک و مستندات لازم به منظور صدور رأی قاطع از سوی مرجع صالح است که به نوبه خود نیاز به طی تشریفات مهم دادرسی، خصوصاً فرآیند تبادل لوایح با طرف دعوا و اختلاف دارد. در اﻳﻦ ﺻﻮرت اﻳﻦ پرسش مطرح خواهد شد ﻛﻪ تشریفات رسیدگی به دعاوی و اختلافات اشخاص با دولت و یا دﻋﺎوي و اختلافات دستگاه های دولتی دارای چه شرایطی ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ؟ و ﭼﻪ اﺻﻮﻟﻲ ﺑﺮ آن ﺣﺎﻛﻢ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ؟ در دعاوی و اختلافات اشخاص با دولت، این پرسش که شخصيت خواهان و خوانده در تمامي دعاوي مطروحه در دیوان عدالت اداری از رویه واحدی تبعیت می کنند یا نه و اینکه منظور از خوانده در دعاوی دیوان، شامل دعاوی علیه موسسات غیردولتی نیز می شود، در این پژوهش مطرح است؛ که از نتایج حاصله این تحقیق می توان دریافت که شخصيت خواهان و خوانده با یکدیگر متفاوت بوده و خواهان هر شخص حقیقی و حقوقی حقوق خصوصی است و خوانده اعم از واحدهای دولتی و مأمورین آنها و تشکیلات و نهادهای انقلابی است و باید گفت در دعاوی دیوان، خوانده شامل مأمورین و موسسات غیردولتی نیز می باشد. اما گاه ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑﻴﻦ دستگاه های دولتی اﺧﺘﻼﻓﺎﺗﻲ به وﺟﻮد ﺑﻴﺎﻳﺪ که در اﻳﻦ ﺻﻮرت با بررسی آیین نامه ها و تصویب نامه ها در خواهیم یافت که کلیه اختلافات دستگاههای اجرایی به معاونین حقوقی دستگاههای مزبور ارجاع می شود تا چنانچه علت بروز مشکل به لحاظ عدم اطلاع کافی از قوانین، مقررات و اصول مسلم حقوقی باشد، مسأله با توافق بر وجود حکم مشخص در منابع یاد شده، مرتفع شود و چنانچه حل اختلاف میسر نشد، مراتب در کمیسیونی مرکب از معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری و معاونین حقوقی وزارت امور اقتصادی و دارایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مطرح و اتخاذ تصمیم خواهد شد و اصول حاکم بر تشریفات دادرسی های قضایی در رسیدگی به این اختلافات مطرح نیست.
آگاه، وحید، 1389، حقوق بنیادین و اصول حقوق عمومی در رویه هیات عمومی دیوان عدالت اداری (1388-1361)، چاپ اول، تهران، انتشارات زیتون چاپ بهاران.
امامی، محمد و استوارسنگری، کورش، 1391، ضوابط دعاوی قابل طرح در دیوان عدالت اداری، چاپ اول، تهران، بنیاد حقوقی میزان.
امامی، محمد و سلیمانی، مهستی، بهار ۱۳۹۳، شخصیت خواهان در دیوان عدالت اداری، مجله مطالعات حقوقی دانشگاه شیراز، دوره ششم، شماره اول.
پاهکیده، امین، 1392، تشریفات ویژه رسیدگی به دعاوی دولت در آیین دادرسی مدنی ایران، چاپ اول، تهران، انتشارات جنگل.
دلاوری، محمدرضا، 1377، اندیشه قضایی، چاپ اول، قم، انتشارات نگین.
دلاوری، محمدرضا، 1392، قانون تشکیلات و آیین دادرسی ديوان عدالت اداري در نظم حقوقی کنونی، چاپ اول، تهران، انتشارات آویشن شمال.
شمس، عبدالله، آیین دادرسی مدنی، ج 2، 1389، دوره بنیادین، چاپ يازدهم، تهران، انتشارات دراک.
قاضی شریعت پناهی، ابوالفضل، 138۱، بایسته های حقوق اساسی، چاپ هشتم، تهران، نشر میزان.
کاشانی، جواد، چگونگي رفع اختلاف بين دستگاههاي دولتی، پاييز ۱۳۸۹، فصلنامه پژوهش حقوق و سياست، سال دوازدهم، شماره 30.
کوچکی میاب، غلامرضا، دیوان عدالت اداری، ۱۳۹۵، چاپ اول، تهران، انتشارات نگاه بینه.
منصور، جهانگیر، 1383، مجموعه قوانين و مقررات، انتشارات روزنامه رسمي جمهوری اسلامی ایران، بخش رويه قضايي ديوان عدالت اداري.
موسی زاده، رضا، حقوق اداری، ۱۳۸7، چاپ دهم، تهران، نشر میزان.
مولابیگی، غلامرضا، 1393، صلاحیت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، چاپ اول، تهران، انتشارات جنگل (جاودانه).
میرداماد نجفآبادی، سیدعلی، ۱۳۹۰، صلاحیت و حدود اختیارات دیوان عدالت اداري، معرفت حقوقی، سال اول، شماره اول.
نصرتی، زینب، ۱۳۸۸، چگونگی رسیدگی به دعاوی نهادهای دولتی علیه یکدیگر، دانشکده حقوق دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، پایان¬نامه کارشناسی ارشد حقوق عمومی.
- هاشمي، سيد محمد، 1381، حقوق اساسي جمهوري اسلامي ايران ـ حاكميت و نهادهاي سياسي، ج 2، چاپ ششم، تهران، نشر ميزان.
هدایت نیا، فرج الله، 1382، جایگاه دیوان عدالت اداری در رسیدگی به شکایات مردم از دستگاه های دولتی، فصلنامه رواق اندیشه، شماره 19، تیرماه.