آسیبشناسی مولفه های حکمرانی خوب (پاسخگویی و عدالت و انصاف) در سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی
الموضوعات :رستم درخشان 1 , رضا نجف بیگی 2 , کرم الله دانش فرد 3 , نازنین پیله وری 4
1 - دانشگاه ساوه
2 - عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
4 - عضو هیات علمی دانشگاه یادگار امام خمینی (ره)
الکلمات المفتاحية: آسیبشناسی, پاسخگویی, عدالت و انصاف.,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش «آسیبشناسی مولفه های حکمرانی خوب (پاسخگویی و عدالت و انصاف)، بهمنظور عرضة راهکارهایی برای سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی» است. این پژوهش از نوع توصیفی و کاربردی است و از روشهای پیمایشی و آمیخته در آن استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش 408 نفرند و براساس جدول مورگان، 200 نفر بهمنزلة نمونة آماری در نظر گرفته شدهاند. نمونهگیری به روش طبقهای و در داخل طبقات به روش تصادفی ساده بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای پژوهشگرساخته است که روایی آن از طریق خبرگان و تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با محاسبة آلفای کرونباخ (89/0) تأیید شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در مولفه های پاسخگویی، عدالت و انصاف بین وضع موجود و وضع مطلوب فاصله وجود دارد. بنابراین برای کاهش فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب هریک از مولفه ها، آسیبها شناسایی و راهکارهایی بیان شده است.
1. ابدالی، علی. (1395) «طراحی مدل مدیریت هزینة عمومی با رویکرد حکمرانی خوب در ایران»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، شعبة پردیس فارابی قم.
2. پایگاه خبری تحلیل زیست بوم، 27/03/1394.
3. جیریایی شراهی، عصمت. (1392). «آسیبشناسی مسائل مربوط به برنامهریزی واحد تحقیق و توسعه در سیمای مرکز قم (شبکة نور)». پایاننامة کارشناسی ارشد، تهران، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران.
4. حیدری، احمد. (1395). «طراحی و تبیین مدل بودجهریزی براساس شاخصهای حکمرانی در ایران»، پایاننامة دکتری، دانشگاه تهران، پردیس فارابی (شعبة قم).
5. خبرگزاری ایسنا، 10/02/1394.
6. خبرگزاری فارس، 19/03/1394.
7. داناییفرد، حسن؛ حسینی، یعقوب؛ فانی، علیاصغر. (1392). ظرفیت خطمشیگذاری عمومی: کلید توسعهیافتگی ملی، تهران: انتشارات صفّار، چاپ اول.
8. دانشفرد، کرمالله (1392). مبانی خطمشیگذاری عمومی، تهران: انتشارات نياز دانش، چاپ اول.
9. دانشفرد، کرمالله (1388). فرایند خطمشیگذاری عمومی، تهران: انتشارات علوم و تحقیقات، چاپ اول.
10. شریفزاده، فتاح؛ قلیپور، رحمتالله. (1382). حکمرانی خوب و نقش دولت، تهران: انتشارات فرهنگ مدیریت، چاپ اول.
11. عمیدی زیلایی، امیر. (1394). «تأثیر فرهنگ سازمانی بر تمایل فساد اداری از نظر کارکنان دستگاههای اجرایی شهر تهران- مؤسسۀ عالی آموزش و پرورش مدیریت برنامهریزی»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد در کتابخانۀ سازمان و مدیریت.
12. فاضلی، م. (1388). مقدمهای بر سنجش فساد، تهران: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
13. قلیپور، رحمتالله. (1387). حکمرانی خوب و الگوی مناسب دولت، تهران: مؤسسۀ انتشارات کمیل، چاپ اوّل.
14. گزارش کمیسیون مستقل حکمرانی خوب در لندن، 2004.
15. Bardach, E., (1977). “The implementation game”. In in S. Z. Theodoulou & M. A. Cahn (Edseds.), Public Policy: The Essential Readings, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
16. Butcher, D. & Clarke, M., (2012). “Good governance: A role for organizational politics and organizational democracy in creating moral communities”. Organizational Dynamics, 41: 230-235.
17. Head, B. W., (2012). “The contribution of integrity agencies to good governance”. Policy Studies, 33: (1), 7-20.
18. Hill, M. & Hupe, P., (2002). Implementing Public Policy, Governance in Theory and in Practice, London: Sage.
19. Hokayem, Jihad EL & AKL Kairouz, (2014). “Euro- Med: Public management and good local governance”. Procedia- Social and Behavioral Sciences, Vol. 124, PP: 528-535.
20. Kardos, M., (2014). “The reflection of good governance in sustainable development strategies”. Social and Behavioral Sciences, 58: 1166 -1173.
21. Woods, N., (2000). “The challenge of good governance for the IMF and the world bank them selves”. World Development, 28 (5): 823-41.