ارائه مدل ارزش آفرینی در اکوسیستم کارآفرینی فناوری اطلاعات و ارتباطات
الموضوعات :محسن پازری 1 , منیژه حقیقی نسب 2 , جمشید عدالتیان شهریاری 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت کارآفرینی فناوری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - دانشیار دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا-تهران
3 - استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران مرکزی
الکلمات المفتاحية: فرایند کارآفرینی, اکوسیستم کارآفرینی, فرایند نوآوری, ارزش آفرینی, فناوری اطلاعات و ارتباطات,
ملخص المقالة :
فرایند کارآفرینی همواره با عدم قطعیت و ریسک پذیری همراه بوده است بنحویکه میتوان گفت خطرپذیری این فرایند بخشی پذیرفته شده از آن تلقی می شود. بکارگیری دانش و فناوری اطلاعات و ارتباطات در کاهش این عدم قطعیت بسیار موثر است . هدف از این پژوهش ارائه مدل ارزش آفرینی در حوزه فاوا است بنحویکه فعالیت های اساسی ارزش آفرینی در اکوسیستم فاوا و بازیگران مرتبط با هر فعالیت تعیین گردد. براى اين منظور با بهره گيرى از ادبیات موضوع و تحلیل فراترکیب ، دو مولفه اکوسیستم کارآفرینی (فعالیتها و بازیگران) شناسایی و سپس با استفاده نظرسنجی خبرگان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیتهای اصلی برگزیده شد. بر اساس نتايج اين تحليل یک مدل مفهومی براى تبیین فعالیتهای کارآفرینی ICT محور مشتمل بر 12 فرضيه طراحى گرديد. در گام بعدی این مدل با استفاده از مدل-سازی معادلات ساختاری در جامعه آماری پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (پارک سجاد) مورد آزمون قرار گرفت که منجر به شناسایی 10 مسیر با بیشترین ضریب بارعاملی شد. سپس سازه هاى نهایی مدل با روش تحليل عاملى تاییدی شامل 11 مرحله و 48 فعالیت استخراج شد. در مرحله نهایی ارتباط بازیگران و فعالیتها باتوجه به تحلیل فراترکیب در قالب نمودار پای رسم شد.
[1] قاسم¬زاده، مریم، سلاطین، پروانه، (1398). تأثیر فناوري اطلاعات و ارتباطات بر کارآفرینی، فصل¬نامه اقتصاد و تجارت نوین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، فصلنامۀ ، 14(1) ، 107-128.
[2] سادات ظهیرالدینی، مینو، حسن زاده، محمد، (1399) ارزیابی وضعیت کارآفرینی ایران بر اساس گزارشات دیده بان جهانی کارآفرینی و موسسه جهانی کارآفرینی و توسعه طی چهار سال اخیر ، فصلنامه رویکردهاي پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداري، 37 (7)،
[5] Schumpeter, J. A. (1934). The theory of economic development. Harvard economic studies, vol. XLVI. Harvard Economic Studies.
[8] Bolton, W., Thompson, J. (2000). Entrepreneurs: Talent, temperament, technique. Oxford: Butterworth Heinemann.
[9] Shane, S. (2003). A General Theory of Entrepreneurship. In A General Theory Of Entrepreneurship: The Individual-Opportunity Nexus. Edward Elgar Publishing.
[10] Chen, G., Gully, S. M., Eden, D. (2000). General self-efficacy and self-esteem are distinguishable constructs. Paper presented at the 60th Annual Meeting of the Academy of Management, Toronto.
[11] Kirzner, I. (1979). Perception, opportunity, and entrepreneurship. Chicago: University of Chicago.
[12] Begley, Thomas M., Boyd, David P. (1987). sychological characteristics associated with performence in entrepreneurial firms and smaller businesses ,Journal of Business Venturing, 2(1), 79-93.
[13] Venkataraman, Sankaran.(2002). Stakeholder value equilibration and the entrepreneurial process, The Ruffin Series of the Society for Business Ethics,3, 45-57.
[14] Shane, S & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25(1) : 217-226.
[15] Thomas, D W Llewellyn, Autio Erkko (2015). The Processes of Ecosystem Emergence, In: Humphreys, John, Academy of Management: 75th Annual Meeting Proceedings, Vancouver: Tongji University School of Economics and Management.
[16] Spigel, B. (2017). The Relational Organization of Entrepreneurial Ecosystems, Entrepreneurship Theory and Practice, 41(1), 49–72.
[17] Davidsson, Per (2005).The entrepreneurial process as a matching problem, In: 65th Annual Meeting Proceeding. Vancouver: Tongji University School of Economics and Management.
[18] Bhave, M. P. (1994). A process model of entrepreneurial venture creation. Journal of Business Venturing, 9, 223-242.
[19] de Koning, A. (2003). Opportunity development: a socio-cognitive perspective. In J. Katz & D. Shepherd (Eds.), Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence and Growth. Cognitive Approaches to Entrepreneurship Research (6, 265-314). Oxford, UK: Elsevier/JAI Press.
[20] Hisrich, Robert D., Ramadani, Veland, (2017). Effective Entrepreneurial Management Strategy, Planning, Risk Management, and Organization, Switzerland: Spring.
[21] Gaglio, C. M. (1997). Opportunity identification: Review, critique and suggested research directions. In J. Katz & J. Brockhaus (Eds.), Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence, and Growth( 3, 139-202). Greenwich, CT: JAI Press.
[22] Rabelo, R.J.; Bernus, P. A.(2015). holistic model of building innovation ecosystems. IFAC Pap. Online, 48, 2250–2257.
[23] Sarasvathy, S. D. (2008). Effectuation: Elements of entrepreneurial expertise . Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing.
[24] Alvarez, S.A., Barney, J.B., Anderson, P. (2013). Forming and exploiting opportunities: the implications of discovery and creation processes for entrepreneurial and organizational research. Organ. Sci. 24 (1), 301–317.
[25] Alvarez, S. A., & Barney, J. B. (2007). Discovery and creation: alternative theories of entrepreneurial action. Strategic Entrepreneurship Journal, 1(1–2), 11–26.
[26] Blank, S. (2013). Why the lean start-up changes everything, Harvard Business Review, 91(5), 63–72.
[27] Moore, J. F. (1993). Predators and prey: A new ecology of competition. Harvard Business Review, 71(3), 75-86.
[28] Dedehayir, O., Mäkinen, S. J., Ortt, J. R. (2016). Roles during innovation ecosystem genesis: A literature review, Technological Forecasting and Social Change, 136, 18-29.
[29] Galateanu Avram, E., Avasilcai, S. (2018). Co-creators in innovation ecosystems. Part I: the case of creative industries. IOP Conf.: Mat Sc. Eng. 400, 1–8.
[30] Keskin, D., Diehl, J. C., & Molenaar, N. (2013). Innovation process of new ventures driven by sustainability. Journal of Cleaner Production. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2012.05.012.
[31] Eisenmann, T. R. 2008. Managing proprietary and shared platforms. California Management Review, 50(4): 31-53.
[32] Parrish, B.D., (2007). Sustainability Entrepreneurship: Design Principles, Processes and Paradigms. Doctoral dissertation. University of Leeds, Leeds.
[33] Autio, E., & Thomas, L. D. W. 2014. Innovation ecosystems: Implications for innovation management. In M. Dodgson, D. M. Gann, & N. Phillips (Eds.), The oxford handbook of innovation management: 204-228. Oxford, UK: Oxford University Press
. [34] Gawer, A. ,Cusumano, M. (2014). Industry platforms and ecosystem innovation. Journal of Product Innovation Management, 31(3), 417-433.
[35] Thomas, L. D. W., Autio, E., & Gann, D. M. (2014). Architectural leverage: Putting platforms in context. Academy of Management Perspectives, 28(2), 198-219.
[36] Shaw, E., McFadzean, E., O'Loughlin, A.(2005), Corporate entrepreneurship and innovation part 1: the missing link, European Journal of Innovation Management, 8(3), 350-372.
[37] Hitt, M.A., Hoskisson, R.E. and Kim, H. (1997), International diversification: effects on innovation and firm performance in product-diversified firms, Academy of Management Journal, 40(4), 767-98.
[38] Li, H. and Atuahene-Gima, K. (2001), “Product innovation strategy and the performance of new technology ventures in China”, Academy of Management Journal, 44(6), 1123-34.
[39] Tidd, J., Bessant, J. and Pavitt, K. (2001), Managing Innovation: Integrating Technological Market and Organizational Change, 2nd ed., John Wiley & Sons, Chichester.
[40] Braganza, A. and Ward, J. (2001), “Implementing strategic innovation: supporting people over the design and implementation boundary”, Strategic Change, 10(2), 103-13.
[41] Amit, R., Glosten, L. and Muller, E. (1993), “Challenges to theory development in entrepreneurship research”, Journal of Management Studies, 30(5), 815-34.
[42] Rothwell, R. (1992), “Developments towards the fifth generation model of innovation”, Technology Analysis and Strategic Management,4(1),73-6.
[43] Koontz, Harold, Weihrich, Heinz(1990). Essentials of Management, 10th ed. Chennai: Tata McGraw Hill Education, 2015, 540 pp., Rs. 647, ISBN: 978-9-3392-2286-4.
[44] Talmar, Madis, Walrave, Bob, Podoynitsyna, Ksenia S., Jan, Holmstr€om, Romme, A.Georges L., (2018). Mapping, analyzing and designing innovation ecosystems: theEcosystem Pie Model. Long. Range Plan. 101850https://doi.org/10.1016/j.lrp.2018.09.002.
[45] Helman, Joanna.(2020). Analysis of the Local Innovation and Entrepreneurial System Structure Towards the ‘Wrocław Innovation Ecosystem’ Concept Development.
[46] Cooper, R. G. 1990. Stage-Gate systems: A new tool for managing new products. Business Horizons 33(3): 44–54.
[47] ANDE. (2013). Entrepreneurial Ecosystem Diagnostic Toolkit. Retrieved from http://www.aspeninstitute.org/publications/entrepreneurial-ecosystem-diagnostictoolkit.
[48] Dodgson, Mark, Gann, M. David, Ammon, J.,Salter, (2008). The Management of Technological Innovation: Strategy and Practice: Strategy and Practice, Oxford University Press, ISBN 9780199208524.
[49] Rochet, J. C., & Tirole, J. 2006. Two-sided markets: A progress report. RAND Journal of Economics, 37(3): 645-667.