بررسی و مقایسه آموزش فنی و حرفه ای ایران با سایر کشورهای دنیا
الموضوعات :مسعود شفیعی 1 , رحیم امین زاده 2 , مهدی منتظرالقائم 3
1 -
2 - دانشکده فنی و حرفه ای انقلاب اسلامی تهران، ایران
3 - دانشکده فنی و حرفه ای انقلاب اسلامی تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اشتغال , کارافرینی, اموزش فنی و حرفه ای, مهارت,
ملخص المقالة :
در جهان فرا صنعتی امروز، توسعه به معنی عام، بدون توجه به آموزش، به ویژه آموزش فنی و حرفه ای، مفهوم نخواهد داشت و اکنون، ماشین ها 99 درصد کارها را انجام می دهند، در حالیکه صد سال پیش، این رقم فقط 6 درصد بود. بنابراین امروزه، انقلاب علمی و فنی نیازمند نیروی انسانی ماهر است. فن آوری، آموزش و توسعه، مثلث پیشرفت های اقتصادی – اجتماعی را تشکیل می دهند. تامین نیروي متخصص و ماهر براي اجراي هر برنامه ضرورتی امکان ناپذیر است که بدون توجه به آن سرمایه-گذاري هاي مادي و انسانی به هدر خواهد رفت به همین دلیل از عواملی که سالهاست مانع تحقق واقعی اهداف برنامه هاي اقتصادي و اجتماعی شده، فقدان یا کمبود نیروي متخصص و ماهر متناسب با نیازهاي اجرایی برنامه ها به خصوص در بخش میانی آن بوده است که البته دانشگاه فنی و حرفه ای تربیت و تامین آن را به طور گسترده به عهده دارد. تحول در نظام آموزش دانشگاهاه فنی و حرفه ای به رغم اهداف متعددي که براي آن منظور شده، در نهایت متوجه تامین و پر کردن خلا نیروهاي ماهر و متخصص در بخش میانی بازار کار با نگرش واقع بینانه نسبت به اجراي برنامه هاي توسعه در کشور است. براي فراگيرشدن فرهنگ فنی و حرفه ای وكارآفريني، بايد تغييراتي در سيستم آموزشي و محتواي دروس مدارس و دانشگاه ها داده شود و افرادي در رأس امور قرار گيرند كه علاقهمند به ايجاد و توسعه فعاليت هاي توليدي بوده و شرايط مناسب را براي ظهور كارآفرينان خلاق را فراهم سازند. مطالعه تطبيقي نظام آموزش عالي ايران و کشورهايي که در توسعه آموزش فني و حرفهاي پيشرفت هاي روزافزوني داشته اند، نشان ميدهد که با شناسايي و بهکارگيري روش هاي مؤثر آموزشي در برگزاري دورههاي آموزشي مورد نياز و پيش بيني شده، همچنين تدوين نظام جامع ارزيابي آموزشي و محتواي آن با توجه به ملاک هاي آموزش کار و برقراري مکانيزم بازخورد منظم و روزآمد و اصلاح و به سازي برنامههاي اين هنرستانها و آموزشکده ها، موجبات رشد خلاقیت و کارآفريني در دانشآموختگان اين مؤسسات فراهم خواهد شد.
1. امیران، حیدر: آشنایی با نیازمندی های نسخه ی سال2000 استانداردISO9001 ومستندسازی براساس این استاندارد، شرکت مشاورین کیفیت ساز،1381.
2. تسلسمی، محمدحسین: مدیریت کیفیت جامع در آموزش و پرورش، فصلنامه ی مدیریت در آموزش و پرورش، شماره ی21، دوره ی هفتم، انتشارات معاونت برنامه ریزی، 1380.
3. تیشه¬زن، بهمن: نواندیشی در مدیریت آموزش با بهره گیری از مدیریت کیفیت فراگیر.
4. جواهریان، احمد: تضمین کیفیت ، کتاب ماد، تهران، 1378.
5. زمردیان، اصغر: مدیریت کیفیت جامع، اصول، فنون و روش¬های اجرایی، موسسه ی مطالعاتی و برنامه ریزی آموزش گسترش و نوسازی صنایع ایران، 1373.
6. دمینگ، ادوارد: خروج از بحران، ترجمه ی نوروز درداری، انتشارات فرهنگی رسا، چاپ دوم، 1377.
7. سالیس، ادوارد: مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش، ترجمه ی علی حقیقی، نشر هوای تازه، تهران،1380 .
8. کزازی، ابوالفضل: مدیریت کنترل کیفیت فراگیر نگرش کاربردی، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی
9. موسوی، علی: بهبود سیستم از طریق رویکرد مدیریت تضمین کیفیت در مرکز آموزش فنی وحرفه ای 22بهمن ساری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی اراک.
10. هوآرن، بریان و دیگران:QFD در خدمات، ترجمه ی محمدرضا عباسی و مهشید یزدان پناه، مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1381.
11. آزاد، ابراهیم، (۱۳۸۵) " عوامل موفقیت در نظام های آموزش فنی و حرفه ای" "رشد آموزش شاخه حرفه ای، دوره دوم، شماره ۱ پاییز ۱۳۸۵، ۳۱ -۳۷.
12. تالیف یونسکو، (۱۹۷۳)" آموزش و کارآموزی معلمان فنی و حرفه¬ای" ترجمه اقبال قاسمی پویا دفتر تحقیقات و برنامه¬ریزی معاونت آموزش فنی و حرفه ای و موسسه انتشارات فاطمی، ۱۳۶۹.
13.خلاقی، علی اصغر (۱۳۸۵)،"نقش و اهمیت آموزشهای فنی و حرفه ای در توسعه اقتصادی" رشد آموزش شاخه حرفه¬ای، دوره اول، شماره ۳ بهار ۱۳۸۵، ۱۳-16.
14.عباسی، محمود (۱۳۷۸)،" دلایل عدم تمایل دانش آموزان مستعد نظام جدید بوشهر به ادامه تحصیل در شاخه فنی و حرفای" سال تحصیلی۷۷- ۱۳۷۶ پایاننا مه کارشناسی مشاور شغلی تحصیلی مرکز آموزشعالی فرهنگیان فارس.
15. گـودرزی، منـوچهر (۱۳۷۰)، "عوامـل موثر در جذب هنرجویان پسر به آموزش¬های فنی و حرفه¬ای شهرستان اصفهان از دیدگاه هنرجویان"، پایاننامه کارشناسیارشد دانشکده علوم تربیتی اصفهان.