شناسایی عوامل موثر بر ارتباط دانشگاه و صنعت
الموضوعات :
1 -
الکلمات المفتاحية: ارتباط, صنعت, دانشگاه.,
ملخص المقالة :
از دهه ١٩٧٠، جهان شاهد شتابگری در نوآوریهای تکنولوژیک و سازمانی است، دانش به دارایی استراتژیک و عامل اساسی رشد تبدیل شده است. ارتباط دانشگاه و صنعت از سابقه طولانی بویژه در کشورهای توسعهیافته برخوردار است. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر ارتباط دانشگاه و صنعت در شرکتهای کوچک و متوسط شهر ایلام میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی-توسعهای با رویکرد اکتشافی میباشد. در روش تحقیق کیفی، جامعه آماری، کلیه خبرگان و اساتید متخصص در حوزه دانشگاه و صنعت و کسانی که نسبت به ارتباط دانشگاه و صنعت مطلع هستند میباشند و با آنها مصاحبه بعمل آمد. از طریق مصاحبههای انفرادی با 30 نفر از خبرگان و اساتید حوزه دانشگاه و صنعت و از طریق نمونهگیری هدفمند و با استفاده از روش گلولهبرفی، مهمترین عوامل و مؤلفههایی که بر ارتباط صنعت و دانشگاه مؤثرند شناسایی شد. در پایان 27 عامل شناسایی و در چهار دسته طبقهبندی شد. با توجه به مصاحبههای انجام گرفته با مدیران شرکتهای کوچک و متوسط واقع در شهرک صنعتی و اساتید دانشگاههای شهر ایلام، هر دو جامعه، سطح این ارتباط را بسیار پایین ذکر کردند و دلیل این امر را عوامل ذکر شده دانستند. با توجه به مصاحبههای انجام گرفته در مورد ارتباط بین دانشگاه و صنعت و دامنه وسیع این مصاحبهها با یک جمع کلی و با در نظر گرفتن تمامی اظهارنظرها در نهایت 11 عامل برای بخش دانشگاه و برای بخش صنعت 16 عامل موثر با درصد بالایی اتفاق نظرات جمعآوری، شناسایی و دستهبندی شد.