واژهگزینیهای شعری قیصر امینپور از منظر تحلیل گفتمان انتقادی
محورهای موضوعی : پژوهشهای ادبیات کلاسیک ایران
1 -
کلید واژه: قیصر امینپور واژهگزینی قیصر امینپور شعر معاصر تحلیل گفتمان انتقادی,
چکیده مقاله :
هنرمندان به شیوههای مختلف، نگرشهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در آثار خود عرضه میکنند. قیصرامینپور از شاعران فصل آغازین انقلاب است. او ملتزم به ایدئولوژی و ارزشهای دینی است و اعتقاد راسخی به اصول انقلاب و آرمانهای جمعی دارد، تا جایی که گویی در درون یک گفتمان خاص و عمیق ایدئولوژیک به آفرینش شعر دست میزند. این تعامل و ارتباط بین شعر قیصر امینپور با تغییرات و تحول سیاسی- اجتماعی زمانهاش ما را وارد قلمرو تحلیل گفتمان میکند. از آنجا که کلمات، آیينة معنا هستند و نقش واژگان و گزینش آنها در فرایند تحلیل گفتمان مهم و اساسی است، در این پژوهش موضوع واژهگزینی در اشعار قیصر امینپور از دیدگاه تحلیل انتقادی گفتمان بررسی شده است. در این مقاله پس از مطالعه آثار شعری قیصر امینپور از دیدگاه تحولات تاریخی، سیاسی و اجتماعی زمانه، واژگان اشعار او را در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین بررسی شده و با استفاده از تحلیل انتقادی گفتمان، لایههای زیرین معانی واژگان آشكار ميشود تا از این طریق به نگرش ایدئولوژیک شاعر نزدیک شویم.
Each artist may picture his/her political, social and cultural attitude in a different way, so Gheisar Aminpour was not an exception. He was one of the early revolutionary poets, who had involved in a number of ideological and religious values and had a stable belief on revolution’s principles and public ideality, to the extent that his poetry world was conceivably produced through a certain profound ideology. The interaction between the poet, Aminpour, and the political and social transformation in his society could make any individual study his poetry world by discourse analysis approach. Since any language could be supposed as a mirror of the thought (words as the mirror of the meaning), and the words’ role as well as their selection may certainly be significant in the process of analysis, this research is specified to the study of word selection of Aminpour’s poems by critical discourse analysis. Furthermore, it has focused not only on the study of Aminpour’s poetry world in terms of historical, political and social renovation of his era but also on his words’ selection, studied here, on three descriptive, interpretive and explanatory levels. In conclusion, the hidden meaning of the words are supposed to be revealed by critical discourse analysis tools to illustrate, more or less, the ideological attitude of the poet.