مفهوم مرگ نزد «قیصر امینپور» در دورۀ نخست شاعری
محورهای موضوعی : پژوهشهای ادبیات کلاسیک ایرانمهدی فیروزیان 1 , نسیم عظیمیپور 2
1 -
2 -
کلید واژه: قیصر امینپور مرگ شهید شهادت صور خیال,
چکیده مقاله :
«قیصر امینپور» (1338-1386) یکی از نمایندگان برجستة ادبیات انقلاب و پایداری است. در دورة نخست شاعری امینپور (شعرهای دو دفتر تنفس صبح و آینههای ناگهان 1) که همزمان با سالهای جنگ است، مرگ و نمودهای گوناگون آن از برجستهترین مفاهیم شعر او به شمار میرود. او در این دوره از مرگ طبیعی سخن نگفته و از دو دید به مرگهایی که پیآمد جنگ هستند نگریسته است: 1- از دید مردم: در این برداشت مرگ برای کودکان و زنان بیگناه، رویدادی تلخ شمرده میشود و چهرهای زشت دارد که نشاندهندة ددمنشی دشمن و ناپسندی جنگ است. 2- از دید رزمندگان: از این دید، مرگ یا همان شهادت، ارجی بسیار دارد و شاعر همواره به شیوههای گوناگون میکوشد تا چهرهای زیبا از آن به دست دهد. در این جستار پس از روشن ساختن دو دیدگاه یادشده، در دو بخشِ شهادت و شهید، شگردهای هنری قیصر امینپور را در پرداختن به مفهوم مرگ از دیدگاه دوم (شهادت) از راه بررسی استعاره و تشبیه و نماد - همراه با اشاره به برخی زیباییهای هنری شعر وی- باز شناساندهایم و در پایان بر پایة آن دادهها و شناخت شیوة ادبی و دستگاه اندیشگی شاعر، از برخی سرودههای دیگر او رمزگشایی کردهایم.
Qeysar Aminpour (1960- 2007) is one of the famous representatives of Revolution and Resistance Literature. In the first poesy of Qesar Aminpour (poems of two books named Morning Breath and Sudden Mirrors) which are composed during war years, death and its different manifests are the most brilliant concepts in his poetry. He did not mention to natural death in this period and views war-caused deaths from two viewpoints: 1- people viewpoint: death is a disastrous event for innocent children and women and it has an abominable face which shows the brutality of enemy and the obscenity of war; 2- combatants’ viewpoint: death, i.e. martyrdom, has a sublime value and poet always tries to produce a beautiful manifest of death. After clarifying these mentioned viewpoints, we tried, in two sections of Martyrdom and Martyr, to introduce artistic methods of Qeysar Aminpour in dealing with Concept of Death from second viewpoint (Martyrdom) through Metaphor, Simile and Symbol- with mentioning to artistic beauties of his poetry- and finally we decoded some other of his poets based on these data and knowing his literary method and thinking system.