شناسایی تسهیل کنندههای تجاریسازی دانش در حوزه علوم انسانی (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد)
محورهای موضوعی : تخصصیسعید خیاط مقدم 1 , سعید خیاط مقدم 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
کلید واژه: کلمات کلیدی: تسهیل کنندهها, تجاریسازی دانش, علوم انسانی, دانشگاه آزاد مشهد.,
چکیده مقاله :
چکیده با ظهور مفهوم جدیدی در دنیای اقتصاد، تحت عنوان اقتصاد دانش بنیان، شاهد افزایش تولیدات علمی دانشگاهها و موسسات پژوهشی بودیم. اما آنچه که منجر به رشد و اعتلای هرچه بیشتر جامعه میشود بکارگیری نتایج این پژوهشها و فراهم آوری ارزش اقتصادی از آنها و به طور کلی تجاریسازی این یافتههاست. مطالعات فراوانی چه در داخل و چه در خارج از کشور جهت شناسایی موانع و چالشهای تجاریسازی دانش انجام شده است. اما مطالعه قابل ذکری که راهکارهای تسریع فرایند تجاریسازی را متذکر شود صورت نگرفته است. از این رو هدف اصلی این پژوهش "شناسایی تسهیل کنندههای تجاریسازی دانش در حوزه علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد میباشد". جامعه آماری این پژوهش 290 نفر شامل اساتید حوزه علوم انسانی میباشد که با استفاده از فرمول کوکران 127 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود و تجزیه و تحلیلها نیز با استفاده از نرم افزار IBM SPSS 21.0 و آزمون فریدمن انجام گرفت. با اجرای روش دلفی 29 گویه به عنوان تسهیل کنندههای تجاریسازی دانش مورد شناسایی قرار گرفتند. سپس این گویهها به 4 بعد کلی راهکارهای مدیریتی، راهکارهای محیطی، راهکارهای ساختاری و راهکارهای قانونی طبقه بندی شده و بر اساس آن پرسشنامه محقق ساختهای با پایایی 95% طراحی و در جامعه آماری توزیع شد. نتایج تجزیه و تحلیلها حاکی از آنست که در حوزه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد راهکارهای ساختاری در وضعیت نامناسبتری نسبت به سایر راهکارها قرار دارند و راهکارهای محیطی و مدیریتی به طور مشترک در جایگاه دوم و راهکارهای قانونی در جایگاه سوم قرار دارند. در پایان نیز بر اساس نتایج پژوهش پیشنهاداتی جهت اصلاح وضعیت موجود ارائه شده است.
Abstract With the advent of a new concept in the world economy, as the foundation of the knowledge economy, we have seen an increase in scientific output of universities and research institutes. But what is society to grow and promote the further use of the results and provide economic value of their and the overall commercialization of this data. Numerous studies both inside and outside the country to identify barriers and challenges to commercialization of knowledge is done. But the study notes the commercialization process is accelerated notable approaches have been taken. The main objective of this study was "Identify facilitators commercialization of knowledge in the field of humanities at the , Islamic Azad University of Mashhad". The society of this study consisted of 290 individuals, which is the field of humanities scholars using Cochran formula, 127 subjects were studied. The The data collection tool was questionnaire and analysis with IBM SPSS 21.0 software using the Friedman test was performed. With the implementation of the Delphi method, 29 items were identified as facilitators of knowledge commercialization. Then the items 4 distance overall management solutions, environmental solutions, legal solutions and solutions to structural classification and based on the questionnaire of researcher made with 95% reliability was distributed to of the population. Analysis results indicate that structural solutions in the areas of Humanities in Islamic Azad University of Mashhad are in worse condition than the other alternatives and management and environmental solutions jointly in second place and third place are legal solutions. Finally, based on the research results are presented proposals .to remedy the situation