بررسی نقش آموزش های کاردانش درایجادنگرش کارآفرینانه درهنرجویان
محورهای موضوعی : عمومىصادق ملکی آوارسین 1 , حورا سودی 2 , نیر سیدنظری 3
1 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
2 - رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
3 - رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه: کار آفرینی, نگرش کارآفرینانه, آموزش های کاردانش,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش آموزش های کاردانش درایجاد نگرش کارآفرینانه درهنرجویان این رشته ها از دیدگاه هنرآموزان شهرستان خوی درسال تحصیلی 95- 1394 است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه هنرآموزان این شهرستان به تعداد 100 نفر است. به دلیل جلوگیری از افت آزمودنیها از روش نمونه گیری سرشماری (نمونه برابر جامعه) استفاده شده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مؤلفه های نگرش کارآفرینانه از دیدگاه رابینسون استفاده و داده ها از طریق آزمون T تک نمونهای و آزمون فریدمن با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها بیانگر نقش مثبت و معنیدار آموزش های کاردانش بر روی تمامی مؤلفههای نگرش کارآفرینانه هنرجویان است. مطابق با نتایج آزمون فریدمن ترتیب مؤلفهها بدین صورت است: 1- کنترل شخصی ادراک شده؛ 2- عزت نفس؛ 3- خلاقیت و نوآوری؛ 3- تشخیص وبهره برداری از فرصت؛ و 5- میل به موفقیت.
The aim of the present research is investigate the role of vocational trainings in creating an entrepreneurial attitude in the students of these fields from the viewpoints of Tutor of Khoy in the School year of 1394-95. The research method is the descriptive-survey. The statistical population of this research includes all 100 students in this County. Due to the prevention of subject’s decline, the census sampling method (Sample Equal to Society) has been used. For collecting data, a self-made questionnaire based on the components of entrepreneurial attitudes from Robinson's point of view was used and data has been analyzed by SPSS software by the sample T-test and Friedman test. The results of data analysis indicate that the vocational trainings have a positive and significant role on all the components of entrepreneurial attitude in students. According to Friedman's test results, the sequence of components is as follows: 1.Perceived personal control; 2.Self-esteem; 3.Creativity and innovation; 4.Identification and exploit of opportunities; and 5.the desire to succeed.
احمد پور داریانی، محمود؛ عزیزی، محمد (1383). کارآفرینی. تهران: محراب قلم.
-برومند نسب، مسعود (1381). بررسی رابطه ساده و چندگانه وضعیت اجتماعی- اقتصادی، انگیزه پیشرفت، مخاطره پذیری، جایگاه مهارت، خلاقیت و عزت نفس با کارآفرینی در دانشجویان شهید چمران اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
-جعفری مقدم، سعید؛ فخارزاده، آرزو سادات (1390). توسعه نگرش کارآفرینانه در کتاب های درسی (مطالعه موردی: کتاب های فارسی دوره دبستان)، توسعه کارآفرینی،15، 47-66 -حمزه لوئی کهریزی، احمد (1375). ارزشیابی شاخه کاردانش در نظام جدید آموزش متوسطه از دید مشاوران، مدیران، مربیان پرورشی، اولیا و دانش آموزان سراسر کشور، سال تحصیلی 75-1374، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران -خدمتی توسل، صادق (1379). بررسی زمینه های بروز پرورش کارآفرینی در دبیرستانهای پسرانه دولتی کار و دانش شهرستان کرج از نظر مدیران، دبیران، و دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی. -خسروی پور، بهمن؛ ایروانی، هوشنگ؛ حسینی، سیدمحمود؛ موحد محمدی، حمید (1386). شناسایی و تحلیل مؤلفه های مؤثر بر توانمندی کارآفرینانه دانشجویان مراکز آموزش عالی علمی کاربردی. مجله علوم کشاورزی ایران، 2(38)، 207-217 -ذبیحی، محمدرضا؛ مقدسی، علیرضا (1385). کارآفرینی از تئوری تا عمل. مشهد: نشر جهان فردا
-ربیعی، مهدی؛ پیرمرادیان، علی (1391). بررسی میزان تحقق اهداف شاخه کاردانش از دیدگاه هنرآموزان شاغل در هنرستانهای کاردانش پسرانه شهر اصفهان، رشد آموزش فنی و حرفه ای،8(2)،4-9
-سحرخیز، ابراهیم (1392). مجموعه طرح های کارآفرینی اولین همایش ملی ((نقش آموزش و پرورش درتوسعه کارآفرینی از منظر سند تحول بنیادین)). معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش. نشر عابد. چاپ اول.
-صالحی، کیوان؛ زین آبادی، حسن رضا؛ کیامنش، علیرضا (1385). نگاهی تحلیلی بر عملکرد هنرستانهای کاردانش، موردی از ارزشیابی کیفیت بروندادهای هنرستانهای کاردانش منطقه 2 شهر تهران، فصلنامه نوآوری های آموزشی، (16)،163 -119
-عزیزی، محمد (1382). بررسی و مقایسه زمینه های بروز و پرورش کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
-عسگری پور، حسین؛ بخشنده، قاسم؛ شهرکی، طاهره (1392). بررسی تأثیر نگرش به کسب و کار بر مهارت های کارآفرینانه دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاههای غیرپزشکی شهرستان چابهار). دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی. قم: دانشگاه پیام نور
-مرادی، یزدان (1386). بررسی موانع نگرش های کارآفرینانه دانشجویان رشته کامپیوتر دانشگاه جامع علمی- کاربردی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران (پردیس قم).
-ناندان، اچ (1386). مبانی کارآفرینی، (ترجمه اعظم شجاع صفت و عاطفه واثقی). مشهد: نشر جهان فردا
-نوه ابراهیم، عبدالرحیم؛ تندسته، اشکان؛ سلیمانی، نادر (1387). مطالعه شاخص های کار آفرینی در بین دانش آموزان سال آخر سه شاخه نظری، فنی حرفه ای وکار دانش (مدارس متوسطه شهرستان گرمسار)، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی،(2)،146-133
-Anselm,M. (2002). Entrepreneurship education in the community college, Proceeding 38th International Council for Small Business (ICSB),Las Vegas, NV.pp.177-192.
-Basardien, F., Friedrich, C., & Twum-Darko, M. (2016). Evidence-Based Practices of Promoting Entrepreneurship Education in Higher Education Institutions in Africa. Journal of Economics and Behavioral Studies, 8(5),pp. 68-81.
-Bosma, N. S., Jones, K., Autio,E., Levie,J., (2008). Global Entrepreneurship Monitor 2007 Executive Report, London, U.K.: London Business School and Babson Park, MA: Babson College
- Burger, L., O’Neill, C., Mahadea, D., (2005).The impact of previous knowledge and experience on the entrepreneurial attitudes of Grade 12 learners. South African Journal of Education, 25, pp. 89–94.
- Carayannis, E.G., Evans, D., & Hanson, M.,A (2003). cross-cultural learning strategy for entrepreneurship education: outline of keyconcepts and lessons learned from a comparative.
- Colmant, M., Matina, E., (2008). Exploring entrepreneurial attitudes towards change throughout the development of the start-up project. Unpublished master’s thesis, Umea School of Business, Sweden, p.7.
- Emerson, B., Stuart, B. (1992). Psychological Traits of Rural Entrepreneurs.The Journal of Socio-Economics, 21, pp. 353-362.
-Farhangmehr, M., Goncalves, P., & Sarmento, M. (2016). Predicting Entrepreneurial Motivation among University Students. Education + Training, 58(7/8), 861-881. https://doi.org/10.1108/ET-01-2016-0019.
- Fayolle, A., Gaily, B., (2008). From Croft to Science: Teaching Model and Learning Processes in Entrepreneurship Education. Journal of European Industrial Training, 32(7), pp. 569-593.
- Fuchs, K., Werner, A., Wallau, F. (2008), Entrepreneurship education in Germany and Sweden: what role do different school systems play? Journal of Small Business and Enterprise Development, 15(2), pp. 365-381.
-GEM (The Global Entrepreneurship Monitor). Executive Report, (1999)
-Harris, M. L., Gibson, S. G., (2008). Examining the entrepreneurial attitudes of US business students. Education + Training, 50(7), PP. 568-581.
-Hisham H.j., Osman.B., (1995).Formal and non-formal education and their contributions on entrepreneurial performance, Unpublished master's thesis, Keebangsaan University: http://www.usasbe .org/knowledge,
- Hisrich, R. D., Peters, M. P., (2002). entrepreneurship,Tuat Mc Graw- Hill publishing company, fifth edition.
- Howard, S., (2004)."Developing Entrepreneurial Potential in youth, The Effects of Entrepreneurial Education and Venture creation", University of south florida.
-Hurley, A., (1998). Incorporating Feminist Theories in to Sociological Theories of Entrepreneurship, Woman in Management Review, 14, (2),pp. 54-62
-Jakubiak, M., & Buchta, K. (2016). Determinants of Entrepreneurial Attitudes in Relation to Students of Economics and Non -Economics. Studia i Materialy, 2(1), 17-30. http://doi.org/10.7172/1733-9758.2016.21.2
- Kirzner, I. M., (1973).Competition and entrepreneurship. Chicago:University of Chicago Press.
-Khalili, B., Tojari, F., & Rezaei, M. (2014). The Impact of Entrepreneurship Training Course on the Development of Entrepreneurial Features. European of Academic Research, 2(9), 11942-11953.
- Kundu, S. C., & Rani, S., (2007).Personality and attitudes of Indian young female workforce: Entrepreneurial orientation by education and regions. Managing Global Transitions, 5(3), pp. 229–252.
- Kundu, S. C., & Rani, S., (2008).Human resources’ entrepreneurial attitude orientation by gender and background: a study of Indian Air Force trainees. International Journal of Management and Enterprise Development, 5(1), pp. 77-101.
- Lope Pihie, Z.A., Bagheri, A., (2011).Malay students’ entrepreneur attitude and entrepreneurial efficacy in Vocational and Technical Secondary School of Malaysia. Universiti Putra Malaysia. Journal Pertanika Science Social and Humanity, 19 (2), pp. 433-447.
- Lindsay, W., Lindsay, N., Jordaan, A., (2007) . Investigating the Values- Entrepreneurial Attitude-Opportunity Recognition Relationship in Nascent Entrepreneurs. Regional Frontiers of Entrepreneurship Research, pp. 562-568.
- Mitra, J. &Matlay, H., (2004).Entrepreneurial and vocational education and training: Lessonsfrom eastern and central Europe. Industry and Higher Education, 18,pp. 53-69.
- Movahed, N., (2003).Knowledge, skills and attitude towards Business and entrepreneurship among students from secondary schools in the Klang. Unpublished master's thesis< http://www .usasbe .org/knowledge
- Nwaoba NC., (2011). Integration of sexuality education into secondary school curriculum.
Curriculum implementation.CASSON Journal, a;2,
- Nybakk, E., Hansen, E., (2008).Entrepreneurial attitude, innovation and performance among Norwegian nature-based tourism enterprises. Forest Policy and Economics, 10, pp. 473–479.
- Obisanya, J.F., Akinbami, C.A.O., and Fayomi, A.O., (2010).Entrepreneurship Education and Undergraduates ’ Attitude to Self-Employment: a Case Study of Nigerian University. IFE PsychologiA, 18(2), pp. 1-10.
- Oosterbeek, H., Praag, MVan., & Ijsselstein, A., (2010).The impact of entrepreneurship education on entrepreneurship skills and motivation. European Economic Review, 54, pp. 442–454.
-Robinson, P., Stimpson, D., Huefner, Y., & Hunt, K. (1991). Anattitude approach to the prediction of entrepreneurship. Jounral of Small Business and Enterprise Development, 10(1), pp. 106 -122.
- Robinson, P., Sexton, E., (1994).The effect of education and experience on selfemployment success. Journal of Business Venturing, 9, pp. 141-156.
- Sánchez, J.C. (2011). Entrepreneurship as a legitimate field of Knowledge.Psicothema, 23(3),pp. 427-432.
- Schroder, E., Rodermund, E. S., (2006). Crystallizing enterprising interests among adolescents through a career development programme: The role of personality and family background. Journal of Vocational Behaviour, 69(3), pp. 494-509.
- Schumpeter, J. A., (1934). Entrepreneurship as innovation. In R.Swedberg (Ed.), Entrepreneurship The social science view.Oxford: Oxford University Press, pp. 51–75
-Simmones, C.h. (1999). The entrepreneurial attitude. Retrieved .from www.kcentrepreneur .com/ anonymos. html
- Shane, S., Venkataraman, S., (2000).The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25,pp. 217–226.
- Shan, S., Locke, E., Collin, C., (2003). Entrepreneurial motivation, Human Resource Management Review, 13, pp. 257-279.
- Shariff, M. N. M., Saud, M. B., (2009).An Attitude Approach to the Prediction of Entrepreneurship on Students at Institution of Higher Learning in Malaysia. International Gournal of Business and Management, 4,pp. 129-135.
-Shanan, Gibson, G., Harris, Michael L., Barber III, Dennis., (2009).Comparing the Entrepreneurial Attitudes of Chinese and Brazilian Students. Southern Journal of Entrepreneurship, 28, pp. 56-70.
- Souitaris, V., Zerbinati, S., Al-Laham, A., (2006). Do entrepreneurial programmes raise the entrepreneurial intention of science and engineering students? The effects of learning inspiration and resources. Journal of Business Venturing, 22(4), pp. 566-591.
- Szerb‚ H. L., (2007).Student’s entrepreneurial attitudes and entrepreneurship education in 14 countries.University of Pécs, Faculty of Business and Economics
. -Tam, H. W., (2009).How and to What Extent Does Entrepreneurship Education Make Students More Entrepreneurial? A California Case of the Technology Management program. Unpublished doctoral dissertation.University of Californnia, Santa Barbara.
- Thompson, j., Geoff, A. & Lees, A., (2000). Social Entrepreneurship: A New Look at the People and the Potential, Management Decision, 38(5), pp.328-338
- Zhao, H., Seibert, S. E. & Hills, G. E., (2005). The mediating role of self efficacy in the development of entrepreneurial intentions. Journal of Applied Psychology, 90(6), pp.1265-1272.