شناسایی، تحلیل و اولویت بندی عوامل موثر برکیفیت آموزش در آموزش عالی
محورهای موضوعی : عمومى
1 -
کلید واژه: اولویت بندی, کیفیت, آموزش, آموزش عالی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناسایی ،تحلیل و اولویت بندی عوامل موثر بر کیفیت آموزش در آموزش عالی بود. در این پژوهش از روش ترکیبی (کمی و کیفی) استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی خبرگان حوزه آموزش عالی و اساتید دانشگاهی بودند که به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند و مصاحبه با آنان تا اشباع نظری (15 نفر) ادامه یافت ، همچنین جامعه آماری در بخش کمی را 392 نفر از اساتید دانشگاه یزد تشکیل دادند که از این تعداد 196 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان به صورت تصادفی ، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان مورد تایید قرار گرفت و برای تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد که براساس این آزمون میزان پایایی پرسشنامه 89/. محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کیفی از کد گذاری باز و در بخش کمی برای اولویت بندی و وزن دهی عوامل از نرم افزار ای.اچ.پی و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار پی.ال.اس و آزمون ضریب بارعاملی استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مولفه های روش تدریس استاد، سازماندهی محتوای آموزشی، امکانات و تجهیزات دانشکده ، وضعیت دانشجو(مکان ،زمان و استعداد فردی) ، صلاحیت حرفه ای استاد (آموزشی و پژوهشی) و تکنولوژی های نوین از جمله عوامل تاثیر گذار برکیفیت آموزش در آموزش عالی هستند.و در این بین روش تدریس استاد دارای اولویت اول می باشد.
The purpose of this study is to recognize and Analyze of factors influencing the quality of education in higher education . This study was conducted via mixed method (quantitative and qualitative). Statistical population of study in the qualitative part were experts of higher education and university professors which were selected by purposive sampling. The interviews continued to obtain adequate data saturation (15 expert). Statistical population of study in the quantitative part was 392 professors of Yazd University. Based on Krejcie and Morgan table, 196 persons were randomly selected as the sample of the study. The data were collected through semi-structured interviews in the qualitative phase and a questionnaire developed by the researche.The questionnaire validity was confirmed by viewpoints of specialists and professors, and the reliability was measured using Cronbach's Alpha (0.89). In order to analyze the information in the qualitative part of open coding and in the quantitative part for prioritizing and weighing the factors affecting the quality of education in higher education, the software A.H.P and for analysis of information from PLS software and factor load were used.The study results indicated that the professors’ teaching method, organization of educational content, faculty’facilities and equipment, student status (place, time, talent), professional competency of professors (education and research) and new technologies were among the effective factors on quality of education in higher education and professors’ teaching method has the higherst prioprity.
بازرگان ،عباس (1394).استانداردهای آموزش عالی از آرمان تا واقعیت.نامه آموزش عالی.سال 8 .شماره 30 .ص 23-11
بازرگان عباس.(1374).ارزیابی درونی دانشگاهی وکاربرد آن دربهبود مستمرکیفیت آموزش عالی،فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،شماره 3 و 4.
بازرگان، عباس ( 1380 ) ارزشیابی آموزشی )مفاهیم ،الگوها و فرایند عملیاتی) تهران: سمت.
بازرگان، عباس،(1388). ظرفيت سازي براي تضمين كيفيت آموزش مهندسي در ايران: ضرورت ملي و فرصت سازي براي عرضه آموزش مهندسي فراملي، فصلنامه آموزش مهندسي ايران، شماره ،43،ص29
بازرگان،عباس، (1388). ارزيابي دروني در آموزش پزشكي تا نهاد ملي براي تضمين كيفيت در آموزش عالي ايران: چالش ها وچشم اندازها، دو فصلنامه گام هاي توسعه در آموزش پزشكي، شماره ،11بهار و تابستان ،ص 81
بریمانی، ابوالقاسم؛ صالحی، محمد و صادقی، محمد رضا ( 1390 ( بررسی عوامل مؤثر بربهبود کیفیت آموزش عالی در دوره تحصیلات تکمیلی از دیدگاه دانشجویان. پژوهشنامه تربيتي دانشگاه آزاد اسلامي واحد بجنورد .شماره بيست و ششم.
تقوی نیا،منصوره؛ سهرابی، زهره(1394). مفهوم کیفیت در سیستم آموزش: مطالعه کیفی. گام هاي توسعه در آموزش پزشكي. دوره دوازدهم، شماره سوم، ص 561-563
جمالی زواره ،بتول؛نصر ،احمد رضا؛شادفر،حوریه(1392). مدل هاي ارزيابي كيفيت در آموزش عالي بر اساس نياز مشتريان.نامه آموزش عالی سال 6 .شماره 23. ص23-7.
حسینی معصومه؛ فراهانی،ابوالفضل؛قره محمد علی(1392). طراحي الگوي تضمين كيفيت آموزش تربيت بدني درنظام آموزش از راه دور. پژوهشهاي كاربردي در مديريت ورزشي. دورة ،2شمارة 2 (6) . ص 135-119
خراسانی ،اباصلت،یمنی دوزی سرخابی ،محمد،پرداختچی ،محمد حسن، صباغیان،زهرا،(1389).طراحی وتدوین مدلی برای بررسی کیفیت دانشگاههای دولتی ایران براساس مدلهای رایج کیفیت(رویکرد سیستمی).فصلنامه آموزش مهندسی ایران،سال12، شماره 48.
دادرس،محمد؛خوران،زهرا؛ یوسفی افراشته،مجید؛ فرجی ده سرخی ،حاتم(1396). ارزیابی کیفیت خدمات دانشگاهی از منظر دانشجویان: مقایسه دانشکده هاي فنی مهندسی یک دانشگاه جامع و یک دانشگاه صنعتی در تهران. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، سال نوزدهم، شماره 7.ص 149-129
زنجيرچي، سيدمحمود (1390).مدل كانو و كاربرد آن در ارزيابي نيازهاي دانشجويان، پنجمين همايش ارزيابي كيفيت در نظام دانشگاهي، دانشگاه تهران پرديس: دانشكده هاي فني.
سليماني مطلق، خدايار .(1384).بررسي عوامل آموزشي مؤثر بر كيفيت آموزشي دانشگاهي از ديدگاه اعضاي هيات علمي و دانشجويان دانشگاه لرستان، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه شهيد بهشتي
سياري، مجيد ؛سیاری،هادی؛ابراهیمی،حسین.(1387). شبكه جهاني تضمين كيفيت در نظام آموزش عالي، تهران. نشر مهر سبحان.
عارفي، محبوبه؛ زندي، خليل و شهودي، مريم (1389).بررسي كيفيت رشته علوم تربيتي در دانشگاه كردستان بر اساس مدلهاي كانو و گسترش عملكرد كيفيت، فصلنامه انديشه هاي نوين تربيتي، دوره ،7شماره 1
عباسی، محمد رضا و شیره پز، اصغر. (1390).سیاستگذاری کیفیت آموزش عالی،چالشها و چشم اندازها،پنجمین همایش ارزیابی کیفیت در نظامهای آموزشی 7 اردیبهشت ،تهران ایران. عماد زاده، مصطفي ( 1372). عوامل موثر در بهبود کيفيت تدريس، فصلنامه دانش مديريت. شماره 29.
محسن زاده کریمی، ساناز؛ ادیب، یوسف؛ حسینی ، محمد حسین(1391). مقایسه عوامل آموزشی مؤثر بر کیفیت آموزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز از دیدگاه استادان و دانشجویان. فصلنامه علوم تربیتی،سال 5 شماره 18. ص 136-121
مطهري نژاد، حسين ؛ قورچیان،نادرقلی؛جعفری ،پریوش؛ یعقوبی،محمد.(1391). استانداردهاي تضمين كيفيت آموزش مهندسي در ايران: رويكردي جهاني، فصلنامه آموزش مهندسي ايران، شماره 54 ،ص42-21
مهدیون،روح اله(1391). طراحی الگوی تضمین کیفیت دورههای یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای تهران.رساله دکتری دانشگاه شهید بهشتی . دانشکده علوم تربیتی
موحدی ،رضا؛شیرخانی ،مریم؛طالبی ،بهاره(1396). بررسی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت آموزش از دیدگاه دانشجویان (مطالعه موردی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلیسینا).نامه آموزش عالی .دوره 10. شماره 37. ص 79- 110
نیستانی، محمدرضا (1388). برنامه ریزی آموزش بهبود کیفیت آموزش و پژوهش در مراکز آموزش عالی جهاد کشاورزی بر اساس نتایج ارزیابی. مجموعه مقالات آموزشهای علمی کاربردی. سال سوم. شماره نهم.صص 90- 75.
هادی، رضا؛ رضاپور، یوسف؛ سلمانپور، صدیقه. (1395). شاخصهاي سنجش كيفيت آموزش عالي براساس مدل كانو در دانشگاه اروميه. نشريه علمي-پژوهشي آموزش و ارزشيابي. سال نهم ـ شماره 34.ص. ص،50-35
هويدا، رضا و مولوي، حسين (1387).فرايند بهبود كيفيت آموزشي از نظر اعضاي هيات علمي استان اصفهان، مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي، شماره1 .ص141-132
یوسفی افراشته،مجید.(1394). مروری بر ابعاد کیفیت آموزشی درآموزش علوم مهندسی،چهارمین کنفرانس ملی آموزش مهندسی دانشگاه شیراز.
Carnevalli. Jose A., Miguel & Paulo Cauchick, (2008). Review, analysis and classification of the literature on QFD-Types ofresearch, difficulties and benefits, Production Economics, 114, 737-754.
Damirchili, F. and Tajari, M. (2011). Explaining internal factors effective on educational .Zanjan Azad Universities.Social and Behaavioral Sciences, 30, 363-366.
Gardiner, L. F. (1994). Redesigning Higher Education: Producing Dramatic Gains in Student Learning, ERIC Digests.
Khurshid, F. (2014). Factors affecting highereducation students’success. Asia Pacific Journal of Education, Arts and Sciences, 5(1), 39-47.
Li chia, Yiu.(2010). accreditation and quality assurance of higher education in switzerland, Europe, centre for socio-economic development. Mizikaci, fatma (2006). A systems approach to program evaluation model for quality in higher education, Quality Assurance in Education.Volume: 14, pp: 37-53.
Voss. Roediger, Gruber. Thorsten &Szmigin. Isabelle, (2007). Service quality in higher education: The role of student expectations, Journal of Business Research, 60, 949-959.