بررسی نمود اخلاق و رفتار شهری در آثار داستانی احمد محمود
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیمریم اخباری 1 , آرش مشفقی 2 , حسین داداشی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، بناب
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، بناب
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، بناب
کلید واژه: احمد محمود, اخلاق شهری, گویش, جنوب, واژه.,
چکیده مقاله :
احمد محمود یکی از نویسندگان پرکار و توانای خطّ جنوب کشور است. اکثر داستان¬های وی حول و حوش شهرهای جنوبی کشور است. او نویسنده¬ای واقع¬گراست و همین امر موجب شده است توجه فراوانی به محیط پیرامون خودش داشته باشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی نمود اخلاق و رفتار شهری در آثار داستانی احمد محمود است. روش تحقیق به صورت توصیفی – تحلیلی است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که امحمد محود در آثارش به شیوه¬¬های متنوع به زبان و گویش جنوب توجه داشته است. او در توصیف شهر و امکان خطه جنوب، محله¬ها، خیابان¬ها و... بسیار کوشا است و سعی دارد علی رغم حفظ هویت اصلی این مکان¬ها نام¬های جنوبی آن¬ها را نیز یادآور شود. اما عمده کاربرد زبان و گویش در داستان¬های محمود به واژه¬های متداول و رایج این خطه برمی¬گردد. همچنین وی سعی دارد در قالب داستان¬های خود انواع رفتارها و اخلاق¬های غذایی، ماهی¬ها و حتی اسامی انواع نخل¬ها را نیز که در جنوب متداول است، بازگو نماید.
Ahmad Mahmoud is one of the prolific and capable writers of the southern part of the country. Most of his stories are around the southern cities of the country. He is a realistic writer and this has caused him to pay a lot of attention to his surroundings. The main purpose of this research is to investigate urban ethics and behavior in Ahmed Mahmoud's fictional works. The research method is descriptive-analytical. The results of the research indicate that Mohammad Mahoud has paid attention to the language and dialect of the South in various ways in his works. He is very diligent in describing the city and the possibility of the southern region, neighborhoods, streets, etc., and despite preserving the original identity of these places, he also tries to remember their southern names. But the main use of language and dialect in Mahmoud's stories is related to the common words of this region. Also, in his stories, he tries to tell all kinds of behavior and food ethics, fish and even the names of palm trees that are common in the south.
برمن، مارشال،(١٣٨٣)، تجربه مدرنیته، هر آنچه سخت و استوار است، دود می¬شود و به هوا می¬رود، ترجمه مراد فرهادپور، تهران: طرح نو.
پین،مایکل،(١٣٨٣)، فرهنگ اندیشه انتقادی از روشنفکری تا پسا مدرنیته، ترجمه پیام یزدانجو، تهران: مرکز.
حیدری، فاطمه، جعفری کاردگر، مجتبی. (1401)، بومی¬گرایی رئالیستی در اقلیم جنوب (مطالعه مورد پژوهانه: رمان «داستان یک شهر» احمد محمود)، تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا). دوره 14 ، شماره 51: 187- 156.
عبدی، صلاح¬اادین و طالبی، جواد. (1397). بررسی تطبیقی بومی گرایی در رمان (مطالعه موردپژوهانه: دو رمان «بین القصرین» نجیب محفوظ و «داستان یک شهر» احمد محمود)، کاوش نامه ادبیات تطبیقی سال هشتم بهار 1397 شماره 29 : 103- 82.
قزوانچاهی، عباس، (۱۳۷۸)، ایران فردا، شماره 71.
گلستان، لیلی (1374)، حکایت حال (گفتگو با احمد محمود)، تهران، کتاب مهناز .
محمود، احمد (1357)، همسایه¬ها، تهران، انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم.
محمود، احمد (1383)، غریبه¬ها و پسرك بومی، تهران، انتشارات معین، چاپ پنجم.
محمود، احمد (1384)، داستان یک شهر، تهران، انتشارات معین، چاپ هفتم .
محمود، احمد (1385)، درخت انجیر معابد، تهران، انتشارات معین، چاپ ششم، 2جلد .
محمود، احمد (1385،الف)، زائري زیر باران، تهران، انتشارات معین، چاپ هفتم.
محمود، احمد (1386)، زمین سوخته، تهران، انتشارات معین، چاپ هشتم.
محمود، احمد (1387)، دیدار، تهران، انتشارات معین، چاپ هشتم.
محمود، احمد (1387 الف)، مدار صفر درجه، تهران، انتشارات معین، چاپ هفتم، 3جلد.