تاثیر روش تدریس مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی درس شیمی دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزی
1 - دانشگاه یاسوج
کلید واژه: یادگیری مشارکتی, مهارتهای اجتماعی, پیشرفت تحصیلی, شهر یاسوج,
چکیده مقاله :
هدف از تاثیر روش تدریس مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی درس شیمی دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهر یاسوج میباشد. روش انجام تحقیق از نوع نیمه تجربی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه مهارتهای اجتماعی و همچنین از نمره معدل دانش آموزان برای بررسی پیشرفت تحصیلی آنان استفاده گردید جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر پایه اول مقطع متوسطه شهر یاسوج در سال تحصیلی 1401-1400بود که تعداد آنها 61 نفر برآورد شد و کل جامعه آماری نیز بعنوان نمونه تحقیق انتخاب گردید فرضیات با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیل کوواریانس یکراهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج نشان داد؛ روش یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به طور کلی تاثیری ندارد؛ نتایج همچنین نشان داد که روش یادگیری مشارکتی بر رشد مهارت شرکت در فعالیتهای گروهی دانش آموزان تاثیر معنی داری دارد .
The aim is the effect of collaborative teaching method on the academic progress of chemistry course of first year female students of Yasouj high school. The research method was semi-experimental, and the data collection tool was the social skills questionnaire, as well as the grade point average of the students was used to check their academic progress. The statistical population of this research was all male students in the first grade of Yasouj secondary school in the academic year of 1401-02. The number of them was estimated to be 61 and the entire statistical population was selected as the research sample. The assumptions were analyzed using descriptive and inferential statistical methods of one-way covariance analysis, and the results showed; The cooperative learning method does not affect the academic progress of students in general; The results also showed that the cooperative learning method has a significant effect on the development of students' participation skills in group activities.
1. Barry, R. A. Lakey, B. & Orehek, E. (2002). Links among attachment dimensions, affect, the self, and perceived support for broadly generalized attachment style and speccific bonds. Personality and social Psychology Bulletin, vol, 33, pp, 340- 353.
2. Boehler ML, Schwind CJ, Folse R (2001) An evaluation of study habits of third-year medical students in a surgical clerkship. Am J Sur; 181 (3): 26-21.
3. Derossis AM, Rosa DD, Schwartz A, Hauge LS, Bordage G (2004) Study habits of surgery residents and performance on American Board of Surgery In-Training examinations. Am J Sur; 188 (3): 23-6.
4. Godellas CV, Hauge LS, Huang R (2000) Factors affecting improvement on the American Board of Surgery In-Training Examination (ABSITE). Surgery Res; 11 (1): 1-4.