طراحی مدلی برای پذیرش ارزهای دیجیتال در تجارت الکترونیکی بین شرکتی تحت شرایط تحریم های بینالمللی
محورهای موضوعی : عمومىمازیار فکری 1 , صمد عالی 2 , مرتضی محمودزاده 3 , حکیمه نیکی اسفهلان 4
1 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
3 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد هادیشهر
کلید واژه: ارزهای دیجیتال, مدل تجارت الکترونیکی, تجارت بین شرکتی, نظریه دادهبنیاد,
چکیده مقاله :
هدف اصلی از انجام این پژوهش، طراحی مدلی برای پذیرش ارزهای دیجیتال در تجارت الکترونیکی بین شرکتی تحت شرایط تحریمهای بینالمللی است. پژوهش حاضر بر اساس ماهیت و روش، یک پژوهش توصیفی-پیمایشی با رویکرد آمیخته (کمی-کیفی) است. نمونه آماری در بخش کیفی شامل 12 نفر از خبرگان و در بخش کمی شامل مدیران ارشد و میانی 50 شرکت تجاری بوده است که از این میان نمونهای برابر با 110 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه است. تحلیل دادهها در روش کیفی با رویکرد دادهبنیاد و نرم افزار MAXQDA انجام شد. اعتبار سنجی مدل با تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی.ال.اس انجام گرفت. در رابطه با شرایط علی، دو دسته از عوامل شامل عوامل سازمانی و فرعی در نظر گرفته شد. در رابطه با شرایط زمینهای سه دسته از عوامل شامل تاثیر سیاسی، ساختار اجتماع و تاثیر اقتصادی شناسایی شد. عوامل مداخلهگر شامل ویژگی های محیط اقتصادی، قانونی، فرهنگی و سیاسی است. پدیده محوری همان پذیرش ارزهای دیجیتال است. در رابطه با استراتژیها، راهبردهای آموزشی، حمایتی و اجتماعی شناسایی شد. پیامدهای شناسایی شده شامل افزایش سود مالی، و جو سازمانی و عملکرد و بهره وری بیشتر است. نتایج بخش کمی نشان داد که مدل پارادایمی تحقیق از اعتبار بالایی برخوردار است
The main purpose of this research is to design a model for accepting digital currencies in inter-company electronic commerce under the conditions of international sanctions. Based on the nature and method, the current research is a descriptive-survey research with a mixed (quantitative-qualitative) approach. The statistical sample included 12 experts in the qualitative section and the senior and middle managers of 50 commercial companies in the quantitative section, from which a sample of 110 people was selected using Cochran's formula. The data collection tools in the qualitative part include semi-structured interviews and in the quantitative part include questionnaires. Data analysis was done in a qualitative method with a database approach and MAXQDA software. Validation of the model was done with partial least squares technique and SmartPLS software. In relation to the causal conditions, two categories of factors including organizational and sub-factors were considered. In relation to the background conditions, three categories of factors including political impact, social structure and economic impact were identified. Intervening factors include features of the economic, legal, cultural and political environment. The central phenomenon is the acceptance of digital currencies. Regarding strategies, educational, supportive and social strategies were identified. Identified outcomes include increased financial profits, and organizational climate and greater performance and productivity. The results of the quantitative part showed that the research paradigm model has high validity.
اعتمادی فرد، علی؛ طبائیان، سیدکمال؛ پیلهوری، نازنین؛ خمسه، عباس. (1401). طراحی مدل توسعه یکپارچه نوآوری خدمات بانکداری الکترونیک بر اساس قابلیتهای پویا با استفاده از میک-مک فازی. فصلنامه نوآوری و ارزشآفرینی. دوره 10، شماره 20، 147-166
آقامحمدی، احمد؛ اوحدی، فریدون؛ صیقلی، محسن؛ بنی مهد، بهمن. (1399). برآورد ریسک سرمایه گذاری در یک پرتفوی ارز دیجیتال و بهینه سازی آن با استفاده از روش ارزش در معرض خطر. دانش مالی تحلیل اوراق بهادار . 17-31.
پهلوانیان، مرسده؛ شیرخدایی؛ میثم؛ قاضی نوری، سید سپهر (1401). بررسی تاثیر مشارکت شهروندان بر فینتک. دوره 21، شماره 11
ثالث موید، احمدعلی؛ سیاه بیدی کرمانشاهی، سعید؛ کوهستانی، محسن. (1399). تحلیل حقوقی ارز دیجیتال و تاثیر آن بر امنیت ملی. امنیت پژوهی .
59-80. خردمند، محسن. (1398). بررسی فقهی استخراج و مبادله رمز ارزها با تمرکز بر شبکه «بیت کوین». معرفت اقتصاد اسلامی . 109-124.
قاسمی، ناصر (1400). فرصتها و تهدیدات ارزهای دیجیتال؛ مطالعه موردی کشورهای منتخب شرق آسیا. سیاست جهانی، 34، 185-218
قوامی، سید عباس؛ نجفی، امیر (1396). تأثیر ظرفیتهای گوناگون انباشتگی دانش و اندازه سازمان بر عملکرد نوآوری تدریجی و رادیکال. سال 6، شماره 11، 37-48
مددی، مهدی؛ قائمی خرق، محسن؛ شفیعی، قاسم. (1400). جستار فقهی حقوقی در مسئله قانونمندسازی«ارزهای رمزنگاری شده». مجلس و راهبرد 105. 303-334.
میری لواسانی؛ سمیه السادات، حیدری، بهاره؛ رزمجو، علی اکبر رزمجو، محدثه. (1398). جایگاه قانونی ارز دیجیتال ملی. دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی . 72-81.
نوروزی، محمد. (1397). تاملی بر رابطه شرکتهای تجاری و ذینفعان آنها. فصلنامه تحقیقات حقوقی، 21(82)، 333-363.
Abdul Karim, A. S. (2019). An analysis on cryptocurrency acceptance: a case study at bitcoin and other cryptocurrency forum. Abirou, M., & Abghour, N. (2022). A Review of Blockchain and the Benefits for Digital Marketing-Related Applications of Blockchain Integration. Advances on Smart and Soft Computing, 355-365.
Ajouz, M., Abdullah, A., & Kassim, S. (2020). Acceptance of Sharīʿah‐compliant precious metal‐backed cryptocurrency as an alternative currency: An empirical validation of adoption of innovation theory. Thunderbird International Business Review, 62(2), 171-181.
Almaqableh, L., Wallace, D., Pereira, V., Ramiah, V., Wood, G., Veron, J. F., ... & Watson, A. (2022). Is it possible to establish the link between drug busts and the cryptocurrency market? Yes, we can. International Journal of Information Management, 102488.
Alomari, A. S., & Abdullah, N. L. (2023). Factors influencing the behavioral intention to use Cryptocurrency among Saudi Arabian public university students: Moderating role of financial literacy. Cogent Business & Management, 10(1), 2178092.
Arias-Oliva, M., Pelegrín-Borondo, J., & Matías-Clavero, G. (2019). Variables influencing cryptocurrency use: a technology acceptance model in Spain. Frontiers in Psychology, 10, 475.
Beramendi Higueras, A. (2020). Detection of cryptocurrency mining malware from network measurements (Bachelor's thesis, Universitat Politécnica de Catalunya).
Bouri, E., Shahzad, S. J. H., & Roubaud, D. (2019). Co-explosivity in the cryptocurrency market. Finance Research Letters, 29, 178-183.
Caporale, G. M., Gil-Alana, L., & Plastun, A. (2018). Persistence in the cryptocurrency market. Research in International Business and Finance, 46, 141-148.
Jung, H. (2021). A Conceptual Model of a B2B Food Distribution Platform Based on Blockchain Consensus Mechanism. International Journal of Contents, 17(3), 48-66.
Lorenzo, L., & Arroyo, J. (2022). Analysis of the cryptocurrency market using different prototype-based clustering techniques. Financial Innovation, 8(1), 1-46.
Makarova, A. I., Valishvili, M. A., Shestemirov, A. A., Bereznyakovskiy, V. S., & Bondarenko, N. G. (2021). Blockchain impact on the B2B sales market. Laplage em Revista, 7(Extra-D), 200-207.
Raimundo Júnior, G. D. S., Palazzi, R. B., Tavares, R. D. S., & Klotzle, M. C. (2022). Market stress and herding: a new approach to the cryptocurrency market. Journal of Behavioral Finance, 23(1), 43-57.
Saura, J. R., Ribeiro-Soriano, D., & Palacios-Marqués, D. (2021). Setting B2B digital marketing in artificial intelligence-based CRMs: A review and directions for future research. Industrial Marketing Management, 98, 161-178.
Sohaib, O., Hussain, W., Asif, M., Ahmad, M., & Mazzara, M. (2019). A PLS-SEM neural network approach for understanding cryptocurrency adoption. IEEE Access, 8, 13138-13150.
Vidal-Tomás, D. (2021). The entry and exit dynamics of the cryptocurrency market. Research in International Business and Finance, 58, 101504.
Wątorek, M., Drożdż, S., Kwapień, J., Minati, L., Oświęcimka, P., & Stanuszek, M. (2021). Multiscale characteristics of the emerging global cryptocurrency market. Physics Reports, 901, 1-82.
Wokke, J., & Rodenrijs, N. (2018). Will social media make or break the acceptance in new technology?: A quantitative study of consumer acceptance in cryptocurrency.
Yeong, Y. C., Kalid, K. S., Savita, K. S., Ahmad, M. N., & Zaffar, M. (2022). Sustainable cryptocurrency adoption assessment among IT enthusiasts and cryptocurrency social communities. Sustainable Energy Technologies and Assessments, 52, 102085.
Ziyadin, S., Suieubayeva, S., & Utegenova, A. (2019, April). Digital transformation in business. In International Scientific Conference “Digital Transformation of the Economy: Challenges, Trends, New Opportunities” (pp. 408-415). Springer, Cham.