ارائه¬ی الگوی مربی گری معکوس در کسب و کارهای نوپا با رویکرد بهبود شکاف مهارتی منابع انسانی
محورهای موضوعی : روش های نوین آموزش وتوسعه منابع انسانیمریم جوانمرد 1 , سید نجم الدین موسوی 2 , محمد حکاک 3 , امیرهوشنگ نظرپوری 4
1 - دانشجو ی دکترا دانشکده علو م اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان.
2 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه لرستان
3 - دانشگاه لرستان
4 - دانشگاه لرستان
کلید واژه: مربی گری معکوس, بهبود شکاف مهارتی, کسب و کارهای نوپا, منابع انسانی,
چکیده مقاله :
در عصر حاضر، منابع انسانی جزء لاینفک سازمان ها، کسب و کارها و صنایع مختلف در مسیر دستیابی به اهداف می باشد که با توجه به توسعه ی بخش کسب و کارهای نوپا و اینترنتی، رقابت در این عرصه با توجه به شرایط پرتلاطم محیطی افزون شده است و نیاز است تا این گونه کسب و کارها نسبت به تطبیق سازی، هماهنگ سازی و همگام سازی کارکنان با آخرین سطح مهارت ها، نوآوری ها و تکنولوژی های موجود بین المللی و کاهش سطح شکاف مهارتی کارکنان اقدام نمایند که یکی از ابزارها و تکنیک های ارائه ی شده جهت تسریع و تسهیل این مهم، مربی گری معکوس است. در همین راستا، مقاله حاضر با هدف ارائه ی الگوی مربی گری معکوس در کسب و کارهای نوپا با رویکرد بهبود شکاف مهارتی منابع انسانی انجام شده است. از لحاظ رویکرد پژوهش، روش کیفی به طور ویژه روش نظریه ی داده بنیاد بکار برده شده است. ابتدا محقق نسبت به تهیه پروتکل مصاحبه بر اساس ابعاد و مؤلفه های به دست آمده از مبانی نظری و پیشینه ی تحقیق اقدام نمود و سپس از طریق روش نظریه ی داده بنیاد، نسبت به مصاحبه با 15 نفر از مدیران، کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای نوپا که به صورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند، اقدام نمود. نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای علّی شامل تمهیدات مدیریتی و سازمانی؛ متغیرهای زمینه ای شامل توسعه زیرساخت های اطلاعاتی و ارتباطی و تحلیل استراتژیک فضای کسب و کار؛ متغیرهای محوری شامل مقوله های مربی گری بهبود شکاف مهارتی؛ متغیرهای مداخله گر شامل مقوله-ی محرّک های ایجابی، محرّک های کنترل کننده و محرّک های سلبی؛ متغیرهای راهبردی شامل خلاقیت آفرینی فردی، عدالت گستری و نفی تبعیض، مشارکت محوری در سازمان و مدیریت دانش سازمانی می باشد و متغیرهای پیامدساز شامل مسلّح شدن به کارکنان خلاق، مجهز شدن به سیستم های کارآمد و امن و تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده می باشد.
In today's era, human resources are an integral part of various organizations, businesses and industries on their way toward their goals. With the advent of growing start-up and online businesses, competition in this field have increased and there is a need for such businesses to adapt, harmonize and synchronize employees with the latest level of skills, innovations and technologies available internationally. This seeks to fill in the employees’ skill gap. And reverse coaching is one of the potential tools provided to speed up and facilitate it. In the same line, this article aims to present a model of reverse coaching in start-up businesses with the approach of improving the skill gap of human resources. In terms of the research approach, the qualitative method, especially the foundational data theory method, was used. First, the researcher prepared an interview protocol based on the dimensions and components obtained from the theoretical foundations and background of the research, and then through the data theory method of the foundation, 15 managers, entrepreneurs and owners of start-up businesses were interviewed. These 15 individuals were selected purposefully until reaching theoretical saturation. The results of the research showed that the causal variables fall into two main categories, including managerial and organizational arrangements. Background variables include two categories of information and communication infrastructure development and strategic analysis of the business space. The key variables include the categories of coaching, improving the skill gap; intervening variables include the category of positive stimuli, controlling stimuli and negative stimuli; strategic variables include individual creativity, extending justice and negation of discrimination, participation-oriented in the organization and organizational knowledge management, and outcome variables include arming creative employees, being equipped with efficient and safe systems, and becoming a learning organization.
1. Martone, D. (2023). A guide to developing a competency-based performance management
system. Employment Relations Today, 30(3), 23
2. Balaraman, P., & Kamalakannan, P. (2016). Skill gap analysis and training needs in Indian aerospace industry. Journal of Airline and Airport Management, 6(2), 115-132.
3. Gawrycka, M., Kujawska, J., & T Tomczak, M. (2020). Competencies of graduates as future labour market participants–preliminary study. Economic research-Ekonomska istraživanja, 33(1), 1095-1107
4. چناری، ز. رضایی زاده، م. الیاسی، ق. بندعلی، ب. (1398). شناسایی و تبیین راه¬حل¬های ارتقای فرآیند مربی¬گری سازمانی، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره 12، شماره45.
5. Chitra, K. (2021). Post-Millennial generation’s prudence on employability skills. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 12(12), 104-112.
6. Kirsebom, O. S., Jones, S., Strömberg, D. F., Martínez-Pinedo, G., Langanke, K., Röpke, F. K., ... &Trzaska, W. (2019). This is a self-archived version of an original article. This version may differ from the original in pagination and typographic details. PHYSICAL REVIEW LETTERS Phys Rev Lett, 123, 262701.
7. Kosonen, I. (2017). Digital marketing skills gap in Berlin startups.
8. CHAAYA, L., ABOU HAMAD, J., & BEYROUTHY, G. (2019). Skills Gap and Upskilling: Isolating and Reducing the Gap in MENA e-Businesses.
9. McGuinness, S., & Ortiz, L. (2016). Skill gaps in the workplace: measurement, determinants and impacts. Industrial relations journal, 47(3), 253-278.
11. Ejiwale, J. A. (2019). Minimizing Skills and Training Gaps through Professional Development Courses. Journal of Education and Learning, 13, 318-323.
12. Hamed, J. Beyrouty, G. (2019). Skills Gap and Upskilling: Isolating and Reducing the Gap in MENA e-Business, https://www.researchgate.net/publication/338371185.
13. OECD (2019). OECD Skills Strategy 2019: Skills to Shape a Better Future. OECD Publishing.
14. Meta, S. M. (2022). Critical Literature Review on Bridging Skills Gap through Development of Professional Courses: A Remedy for Unemployment Crisis in Kenya, Advances in Applied Sociology, Vol.12 No.9.
15. Murphy, W (2012). Reverse mentoring at work: Fostering cross-generational learning and developing millennial leaders. Human Resources Management, 51(4), 549-574.
16. Brewer, A. (2016). Mentoring from a positive psychology perspective. Learning for mentors and mentees. Switzerland: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3- 319-40983-2
17. Culver, A. L. (2021). Work-integrated learning in closing skills gap in public procurement: A qualitative phenomenological study (Doctoral dissertation, Franklin University)
18. سلام زاده، ر. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر رشد کسب و کارهای نوپا، فصلنامه مدیریت کسب و کار، دوره5، شمار14.
19. کرد حیدری، ر. منصوری، ف. خداداحسینی، ح. (فراترکیب عوامل مؤثر بر توسعه کسب وکارهای فناورانه نوپا در اکوسیستم کارآفرینی.
20. Ahadi, A., Kitto, K., Rizoiu, M. A., & Musial, K. (2022). Skills Taught vs Skills Sought: Using Skills Analytics to Identify the Gaps between Curriculum and Job Markets. In Proceedings of the 15th International Conference on Educational Data Mining (p. 538).
21. Shmatko, N., & Volkova, G. (2020). Bridging the skill gap in robotics: Global and national environment. Sage Open, 10(3), 2158244020958736.
22. Gadomska, K. (2020). Effectivenes of reverse mentoring in creating intergenerational relationships, Journal of Organization Change Management, DOI: 10.1108/JOCM-10-2019-0326
23. سیدنقوی، م. صوفی، ب. واعظی، ج. اختری، پ. (1401). تبیین الگوی خط مشی دو جانبه گرایی در عرصه مربی¬گری با رویکرد اکتشاف و انتفاع. فصلنامه خط مشی¬گذاری عمومی در مدیریت، شماره46.
24. Ahmeti, E. (2022). Skills Gap in the Information Technology Sector in Kosovo, Journal of Rochester Institute of TechnologyRochester Institute of Technology.
25. Gawrycka, M., Kujawska, J., & T Tomczak, M. (2020). Competencies of graduates as future labour market participants–preliminary study. Economic research-Ekonomska istraživanja, 33(1), 1095-1107.
26. Cico, O. (2019, November). The Impact of IT Bootcamp on Student Learning-Experience from ICT Enabled Experiential-Based Course. In International Conference on Software Business (pp. 430-435). Springer, Cham.
27. Zauschner-Studnicka, S. (2017). A model for reverse- mentoring in education. International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 11 (3), 546 -553
28. Bano, Y., & Shanmugam, V. (2020). Review on Strategies for Bridging the Employability Skill Gap in Higher Education. International Journal of Recent Technology and Engineering (IJRTE), 7.
29. Olusa, A. O. (2019). Skills Gap Assessment to Enhance the Delivery of Technical and Vocational Education: A Case Study of Electrical Installation Graduates in Ogun and Kaduna States of Nigeria. University of the West of England.