بررسی روش تدریس کاوشگری علمی در درس ریاضی بر خلاقیت دانشآموزان پسر پایه هشتم شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزی
1 - دانشگاه پیام نور شیراز
کلید واژه: خلاقیت, دانشآموزان پسر پایه هشتم, روش تدریس, کاوشگری علمی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش اثربخشی روش تدریس کاوشگری علمی در درس ریاضی بر خلاقیت ریاضی دانشآموزان پسر پایه هشتم شهر یاسوج بود جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان پسر پایه هشتم شهر یاسوج در سال 1400 می. باشد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود بدین منظور ۳۰ دانشآموز پسر پایه هشتم شهر یاسوج با بهرهگیری از روش نمونهگیری در دسترس به دو گروه معادل ازنظر معدل درسی تقسیم شدند و در دو گروه آزمایش (۱۵) نفر (و کنترل (۱۵) نفر) قرار گرفتند ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه خلاقیت عابدی (۱۳۶۳) بود آموزش روش تدریس کاوشگری علمی در درس ریاضی طی ۸ جلسه ۶۰ دقیقهای توسط پژوهشگر در گروه آزمایش اجرا گردید. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تحلیل. شدند نتایج نشان میدهد که آموزش روش تدریس کاوشگری علمی در درس ریاضی و خلاقیت و ابعاد آن ابتکار، سیالی بسط و انعطافپذیری را افزایش داده است. درنتیجه روش تدریس کاوشگری علمی بر خلاقیت دانشآموزان پسر پایه هشتم شهر یاسوج تأثیر دارد و توان از آن این شیوه در مدارس استفاده کرد.
The purpose of this research was the effectiveness of the scientific inquiry teaching method in mathematics lesson on the mathematical creativity of the 8th grade male students of Yasuj city. The statistical population of this research is all the 8th grade male students of Yasuj city in May 1400. be The research method was a semi-experimental type with a pre-test-post-test design with a control group. For this purpose, 30 eighth grade male students of Yasouj city were divided into two equal groups in terms of grade point average using the available sampling method, and there were (15) people in the two experimental groups. and control (15 people) were included. The data collection tool was Abedi's Creativity Questionnaire (1363). The teaching method of scientific inquiry in mathematics was conducted by the researcher in the experimental group during 8 sessions of 60 minutes. The data were analyzed by covariance analysis method. The results show that the teaching method of scientific exploration has increased the creativity and dimensions of innovation, expansion and flexibility in math lessons. As a result, the teaching method of scientific exploration has an effect on the creativity of eighth grade male students in Yasouj city, and this method can be used in schools.
• اربابی، سعیده و ملازهی، امین(۱۳۹۷). نظری بر مقایسه شیوه های تدریس نوین (فعال) و شیوه های تدریس سنتی ( غیر فعال). مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی ، شماره ۳۳)۱۶صفحه_ از ۵۳تا۶۷).
• آریا فر، زبیده.(۱۳۸۲). تحول شناختی و عملکرد ریاضی دانش آموزان دبستانی، فصلنامه نوآوری_ های آموزشی ، سال دوم، ش ۵ .
• حسینی مهر، حجت، انتصار فومنی، غلام حسین، حجازی، مسعود و اسد زاده دهرایی، حسن، (۱۳۹۸). مقایسه اثربخشی مستقیم و غیر مستقیم بر خلاقیت فراگیران. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، ۱۱(۱)، ص ۵۰_۶۱ .
• حیدری، سارا و غفاری نیا، رضا. (۱۳۹۸). مقایسه ی تاثیر دو روش آموزش به شیوه ی بازی و سنتی بر یادگیری ریاضی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی ( مطالعه موردی: شهر ایوان). پیشرفت های نوین در روانشناسی ، علوم تربیتی و آموزش و پرورش ، شماره ۲۰،ص ۷۷_۹۶ .
• رستمی، کاوه، فیاض، ایراندخت و قاسمی، امید (۱۳۹۵). تأثیر داستان های فکری فلیپ کم بر رشد خلاقیت کودکان دوره آمادگی شهر تهران، فصلنامه روانشناسی تربیتی، ۱۲(۴۱) ص ۱_۱۳ .
• سیف، علی اکبر(۱۳۹۷). اندازه گیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی. تهران: انتشارات آگاه.
• سیف، علی اکبر.(۱۳۹۸). روانشناسی نوین پرورشی. تهران: انتشارات دوران.
• شعبانی، حسن. (۱۳۹۵). مهارت های آموزشی، روش ها و فنون تدریس. تهران: انتشارات سمت.
• شیر علی پور، اصغر، فرزاد، ولی الله، حاجی حسین نژاد، غلام رضا و اسدی، مسعود.(۱۳۹۳). مدل ساختاری نقش خلاقیت، ذهنیت فلسفی، خودکارامدی و خود پنداره ریاضی بر پیشرفت ریاضی، ابتکار در علوم انسانی ، مقاله ۳، دوره ۳، شماره ۴،ص ۵۵_۷۸ .
• صادقی، مختار و ،رحیمی اسعد (۱۳۹۵). بررسی میزان خلاقیت معلمان در تدریس و ارائه راهکارهای برای بهبود ،آن هفتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران شرکت همایشگران مهر اشراق.
• فضلی خانی ، منوچهر (۱۳۸۵). طراحی آموزش: تهران: مرکز آموزش نیروی انسانی.
• قاسم زاده، حسن.(۱۳۷۵). برنامه های آموزشی جهت تفکر و یادگیری خلاق. فصلنامه پژوهش های مهندسی،۳و ۴,ص ۸_۳۴
• مهدی زاده، آمنه و تقی پور، حسینعلی(۱۳۹۵). روش تدریس کاوشگری در درس علوم ، پنجمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی ، مطالعات اجتماعی و فرهنگی ، تهران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار_ موسسه آموزش عالی مهر اروند.
• الوندی فر، سجاد کدیور پروین و عرب زاده مهدی (۱۳۹۶) نقش واسط های خودد تفسیری در را به بین عزت نفس و ،خلاقیت فصلنامه علمی پژوهش ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی7 (3)، ص 163_ 194 .
• Hong, J. Y., & Kim, K. (4393). Mathematical Abstraction in the Solving of Ill- Structured Problems by Elementary School Students in Korea. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 94(4).
• Linen brink, E. A. & Pintrich, P. R. (4334). Motivation as enabler of academic success. School Psychology Review, 99(9), 999-947.
• Ramirez, G., Chang, H., Maloney, E. A., Levine, S. C., & Beilock, S. L. (4393). On the relationship between math anxiety and math achievement in early elementary school: the role of problem solving strategies. Journal of experimental child psychology, 929, 19-933.
• Toch, T. (9114). In the name of Excellence: The struggle to reform the Nation’s schools and why it’s failing and what should be done. Paperback – October 41.
• Akinbobola, A. O. & Afolabi, F. (4393). Constructivist Practices through Guided Discovery Approach: The Effect on Students' Cognitive Achievements in Nigerian Senior Secondary Shoool Physics. University of Sofia.
SID. https://sid.ir/paper/390793/fa